تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/18 - 11:11
کد خبر: 331115

راه‌اندازی ۵ آزمایشگاه نانو در مدارس چین با الگوی ایرانی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از راه‌اندازی ۵ آزمایشگاه نانو فناوری در سطح مدارس با الگوی ایرانی خبر داد و گفت: علاوه بر آن پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تمرکز ما بر توسعه کاربردهای نانو فناوری در بخش کشاورزی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، سعید سرکار امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو با اشاره به موفقیت‌های شرکت‌های فناور در صادرات محصولات نانویی، افزود: در بخش صادرات موفقیت بیشتر در حوزه‌های نانو الیاف، پوشش‌ها و تجهیزات نانو تکنولوژی بوده است.

وی صادرات این محصولات را به‌ویژه کشورهای کره جنوبی و چین دانست و خاطر نشان کرد: نانو مواد ایرانی به اروپا صادر می‌شود.

سرکار، تمرکز این ستاد را در سال‌های اخیر در بخش‌های تصفیه آب و کشاورزی ذکر کرد و ادامه داد: بخشی که الان بر روی آن تمرکز کردیم، حوزه آب و تصفیه پساب صنعتی و کاربرد نانو فناوری در بخش آب است که در این حوزه مشتریان بسیار خوبی داریم، به‌ویژه با کشور چین فعالیت گسترده‌ای داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای توجه ویژه به کاربرد نانو فناوری در کشاورزی، خاطر نشان کرد: غذای مردم وابسته به کشاورزی و یک صنعت فراگیر است؛ ما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری روی کاربرد فناوری نانو در حوزه کشاورزی در بخش‌هایی چون آبیاری و آفت‌کش‌های غیر سمی و کودهای نانویی که با مقدار اندک اثرگذاری بالایی دارند و به‌ویژه با بسته بندی نانو که ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهند، فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم.

به گفته وی، افزایش ماندگاری محصولات غذایی کاهش هزینه‌های صادراتی را به دنبال دارد.

راه‌اندازی آزمایشگاه نانو برای دانش‌آموزان
سرکار، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های نانویی در سطح مدارس را یکی از فعالیت‌های این ستاد نام برد و گفت: آموزش‌های ما تنها محدود به آموزش تئوریک نبود و شامل آموزش‌های کاربردی نیز می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند با انجام آزمایش‌های نوین با این فناوری آشنا شوند. در حال حاصل بیش از ۸۵ آزمایشگاه نانو در سراسر کشور با کمک معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: این الگو از سوی بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفت؛ چرا که حتی در کشورهای پیشرفته نیز آموزش نانو در مقطع دانشگاه انجام می‌شود و این اقدام موجب شد تا چینی‌ها متقاعد شوند چند آزمایشگاه با الگوی ایرانی در سطح مدارس راه‌اندازی کنند.

سرکار ادامه داد: تجهیزات این آزمایشگاه‌های چین ساخت ایران است و مشابه آن نیز در سایر کشورها راه‌اندازی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در چین ۵ آزمایشگاه راه‌اندازی کردیم و امیدواریم ۵ آزمایشگاه دیگر به قرارداد برسد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برگزاری دوازدهمین نمایشگاه نانو، گفت: در حالی این دوره از نمایشگاه برگزار می‌شود که در نمایشگاه‌های قبلی، بیشتر نهادهای ترویجی و بخش‌های دانش‌آموزی پررنگ‌تر بود و بیشتر هدف ما ترویج نانو فناوری میان مردم و مسؤولین بوده است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها در تلاش بودیم که توسعه علمی در این عرصه به خوبی انجام شود، خاطر نشان کرد: نتیجه این اقدام این بود که ما برای سومین سال است که رتبه چهارم خود را در کمیت و کیفیت تولید علم حفظ کرده‌ایم.

سرکار با تاکید بر اینکه ما قطعا به این رتبه قانع نیستیم و هدف ما رفتن به رتبه‌های بالاتر است، اظهار کرد: ولی باید توجه داشته باشیم که سه کشور بالاتر ما چین، هند و آمریکا هستند که این سه کشور جمعیتشان بیشتر از ایران است، ولی ما در حال حاضر بالاتر از کشورهای اروپایی و کره جنوبی و ژاپن قرار داریم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه تولید علم متوقف نشده‌ایم و به دنبال توسعه علمی این حوزه هستیم، افزود: ضمن این‌که رسوخ فناوری در صنعت داشتیم و آنچه که امروز شاهد آن هستیم، آن است که بیشتر شرکت‌های صنعتی این عرصه برای ارتقای کیفیت محصولات خود  و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه بازارها رویکرد خوبی داشتند، ضمن آنکه بیش از ۱۵ حوزه صنعتی از فناوری نانو استفاده کرده‌اند.

سرکار اضافه کرد: سال گذشته تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، ۸۵ شرکت بود؛ ولی امسال به ۱۲۵ شرکت افزایش یافت و حدودا با یک افزایش ۵۰ درصدی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۹۰ غرفه در این نمایشگاه ایجاد شده است. یادآور شد: از این رو سالن دیگری به این سالن اضافه شد و امسال سالن ملل هم به این مجموعه اضافه شده است.

سرکار، توسعه صادرات را از دیگر برنامه‌های این ستاد نام برد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد این هستیم که محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود و ما شاهد شکوفایی روزافزون این مجموعه هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top