تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/20 - 14:30
کد خبر: 331273

وزیر کشور: زائران مدت زمان حضور در عراق را کاهش دهند

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: من از همه زائرین خواهش می کنم اقامتشان در عراق را بسیار کوتاه کنند. اگر همین نسبت ادامه پیدا کند ما در دو و سه روز آخر شاید با بیش از دو میلیون جمعیت که آنجا هستند مواجه باشیم و آنها می‌خواهند برگردنند و قطعاً در زمان برگشتن دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز با حضور در مرکز فناوری و مانیتورینگ ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همین طور که در تصاویر و اخبار آمده است به لطف خداوند علیرغم تعداد زیاد زائر بالاترین حد رکورد زائر که داشتیم سال ۹۶ برمی گردد که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند الان حدود بیش از سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان فقط در سامانه سماح ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی از هموطنان بدون ثبت نام در سامانه سماح به کشور عراق می روند اظهار داشت: پیش بینی ما از اول این بود که حداقل سه میلیون نفر به عراق خواهند رفت اما الان تعداد افرادی که از اول ماه محرم تشریف بردن دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و از ماه صفر دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وزیر کشور تصریح کرد: ‌پیش‌بینی ما این است که قطعاً ۳ میلیون نفر را خواهیم گذراند، با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و کمیته‌ای که تشکیل شده یک سال تمام روی این موضوع کار شده است؛ تلاش شده است که امکانات را برای زائران عزیز فراهم کنید.

رحمانی فضلی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل برای ایام اربعین، خاطر نشان کرد: پیش بینی ما هشت هزار مورد اتوبوس بوده و تعداد ۴الی ۵ هزار کامیون در صورت لزوم افزایش پیدا خواهد کرد این موضوع هم در این طرف مرز و هم در آن طرف مرز است.

وی بیان داشت: ما نمی توانیم تعداد زیادی وسیله به آن طرف مرز بفرستیم دلیلش هم روشن است، مسیر مهران_کوت _ نجف و چه مسیر بصره _ نجف  جاده باریک است و مشکلات زیادی دارد و تعداد زائرین هم از ایرانی‌ها و هم از عراقی ها بسیار زیاد است بنابراین راهی را که باید سه ساعت و نیم الی ۴ ساعت و نیم طی کنند بعضی وقتا به ۱۰ ساعت می‌رسد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: این موضوع منجر می‌شود که سرعت کامیون ها و اتوبوس کاهش یابد و امکان خالی و پر کردن مسافرین کم شود؛ هرچه ماشین بفرستیم ترافیک جاده را افزایش می‌دهیم بنابراین خود زائران عزیز و کسانی که در مرز هستند باید مدیریت کنند و بنا به ظرفیت جاده‌ها به آن سمت بروند. به همین دلیل بعضی وقت‌ها مشاهده می‌کنند ۱ الی ۲ ساعت مرزها بسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی در مورد اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون نداریم، گفت: بیش از ۲۵۰۰ موکب را داخل عراق داری.م امکانات و تدارکات و خدمات در حوزه های مختلف فراهم است، هیچگونه مشکلی نداریم.

وزیر کشور اظهار داشت: در خصوص آب نیز با توجه به گرمای هوا مشکلاتی بوده و سریعاً رفع شده و در این خصوص هم مشکلی نداریم من از همه زائرین  خواهش می کنم اقامتشان در عراق را بسیار کوتاه کنند. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی الان داخل عراق هستند. زیاد می‌شود اگر همین نسبت ادامه پیدا کند ما در دو و سه روز آخر شاید با بیش از دو میلیون جمعیت که آنجا هستند مواجه باشیم و آنها می‌خواهند برگردنند و قطعاً در زمان برگشتن دچار مشکل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه عراقی‌ها بعد از ظهر اربعین تمام موکب‌هایشان را جمع می‌کنند، گفت: البته پیش‌بینی کرده که موکب‌های ایرانی یکی دو روز سرویس دهی کنند اما نمی‌تواند به تنهایی این جمعیت را کمک کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: همه دستگاه‌های انتظامی، نظامی، امنیتی هلال احمر و صدا و سیما و بسیار دستگاه ها دیگر هم کارهای خود را انجام می‌دهد و امیدواریم ان‌شاء‌الله زائرین عزیز هم با پیامک هایی که برایشان ارسال می شود و هم مطالبی که در صدا و سیما منتشر  می‌شود این سفر خود را مدیریت کنند و حتماً به توصیه‌ها گوش کنند.

وی بیان داشت: تا الانم همراهی خوب بوده است. ستاد مرکزی اربعین است  ۲۴ ساعته باز است و تمام مسیرها کنترل می شود و لحظه به لحظه ترافیک و اتوبوس‌ها در ایران و عراق رصد می شود امیدوارم که انشاالله با همکاری و کمک همه مشکلات حل شود.

رحمانی فضلی گفت: در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه ، استانداران و تمام مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حال خدمات رسانی هستند و عین این ستاد را در عراق داریم و مسئولیت ستاد با سفارتخانه ما است.

وزیر کشور با تشکر از مردم و مسئولین عراقی اظهار داشت: سه بار با وزیر کشور عراق در یک ماه ملاقات داشتم همه همکاری مبنی بر این بود که سفر پر خیر و برکتی برای زائرین داشته باشیم حیف است که این مطلب را بیان کنم که ما بیش از ۴ میلیون نفر را ظرف کمتر از یک ماه بین دو کشور باید جابجا کنیم.

وی اضافه کرد: یعنی از اقصی نقاط کشور ایران بلکه از کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان.بله این کار انصافاً کار سنگینی است تقاضای من این است که همه کمک کند. صد در صد ما در انجام این وظیفه نقص‌هایی خواهیم داشت و مشکلاتی خواهد بود اما بدانند این نقش ها و مشکلات از چشم دوستان ما خارج نیست و کمک می کند.

رحمانی فضلی گفت: طرح مشکلات و مسائل اگر برای برطرف شدن مشکتلفن نگاه می کنم اگه بود براتونلات باشد خوب است اما بعضی مواقع عیب جویی های می‌کند که اگر دو ساعت اینجا بیایند و حجم کار را ببینند یقین می دانم که متوجه زحمات می‌شوند.

وی در خاتمه تصریح کرد: دولت، رئیس‌جمهور و معاون اول پیگیر مسائل اربعین هستند همه وزرا پای کار هستند دفتر مقام معظم رهبری از اول همراه ما بودند کمک و راهنمایی کردند و برخی از هماهنگی ها که در سطح حاکمیتی و ملی بوده این کار را برای ما انجام دادند و همه تلاش می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top