تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/20 - 16:17
کد خبر: 331291

در گفت‌وگو با مسئول دفترخواهران انجمن اسلامی دانشگاه امام خمینی«ره» مطرح شد؛

اولویت زنان، قربانی سیاست‌های انتخاباتی

در حالی که برخی مواد این قانون به راحتی قابل پیگیری و اجرا است؛ بیمه زنان خانه دار، مرخصی زایمان، اعتیاد زنان، ایجاد فضای نشاط برای بانوان، تسهیل فرزندآوری و مسائل بسیار دیگری که در جامعه زنان اولویت دارند، قربانی سیاست های انتخاباتی شده اند.

فاطمه کریمی مسئول دفترخواهران انجمن اسلامی دانشجویان (عضودفترتحکیم) دانشگاه بین المللی امام خمینی«ره»در گفتگویی با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون حضور زنان در ورزشگاه با اشاره به اینکه حضور زنان در ورزشگاه اولویت و دغدغه اصلی زنان نبوده است گفت: ابتدا باید مشخص کرد که اولویت را از منظر چه کسی نگاه می کنیم و البته بخشی  سیاستگذاری ها در این حوزه به دیدگاه مسئولین باز میگردد که آیا  بیشترین خلا حقوقی و اجتماعی در زندگی زنان جامعه را عدم حضور آنان در ورزشگاه میدانند یا ریشه مشکلات زنان را شناسایی کرده و در راستای حل این معضلات قدم برمیدارند.

کریمی ادامه داد: 14 سال از تصویب  قانون تسهیل ازدواج  گذشته و جامعه با 13 میلیون جوان در انتظار ازدواج مواجه است اما در این مدت اهتمامی از جانب مقامات مسئول جهت اجرای این قانون مشاهده نشده  است. در حالی که برخی مواد این قانون به راحتی قابل پیگیری و اجرا است؛ بیمه زنان خانه دار، مرخصی زایمان، اعتیاد زنان، ایجاد فضای نشاط برای بانوان، تسهیل فرزندآوری و مسائل بسیار دیگری که در جامعه زنان اولویت دارند، قربانی سیاست های انتخاباتی شده اند.

این فعال دانشجویی اشاره کرد: نکته جالب اینکه با وجود تمام شو های رسانه ای و دعواهایی که بر سر این موضوع وجود داشت پس از اعلام مجوز حضور زنان در بازی ایران کامبوج علی رغم انکه توقع می رفت در فضای رسانه ای شاهد یک سونامی خوشحالی از طرف بانوان باشیم اما این اتفاق نیفتاد. باید به تمام عوامل پیگیر که بیشترین زمان و انرژی را برای به ثمر نشاندن این مسئله گذاشتند خاطر نشان کرد با وجود این بازخورد ها، در حقیقت اصلا دردی از جامعه زنان دوا نکرده اید.

کریمی تاکید کرد: با ورزشگاه رفتن بانوان مخالفتی نداریم،این حق طبیعی زنان است. اما جای این سوال هم هست که چرا همین بانوانی که علاقمند به ورزش هستند، بطور جدی و مصمم از تیم های ورزشی بانوان حمایت نمی کنند. این یک حقیقت است که در ورزش های بانوان حضور خانم ها بسیار کم رنگ است.

وی ضمن اشاره به لزوم حمایت مسئولین از ورزش های تخصصی بانوان گفت:  تنها حضور زنان در ورزشگاه و به تماشای ورزش اقایان نشستن، دردی از آنان دوا نمیکند اگر در نیت صادق هستید به توسعه امکانات در حوزه ورزش بانوان بپردازید و زمینه های پیشرفت در رشته های تخصصی ورزش بانوان در سطح ملی و بین المللی را فراهم اورید.

او گفت: تا الان اگر مخالفتی از جهت حضور زنان در ورزشگاه وجود داشته است به این خاطر بوده که از نظر ساختاری و فیزیکی  مشخص کردن جایگاه های مخصوص بانوان در
ورزشگاه  ، تعبیه  ورودی و خروجی های جداگانه  مخصوص بانوان   و کلیه اقداماتی که در جهت افزایش امنیت بانوان در محیط ورزشگاه می توان انجام داد فراهم نبوده  وگرنه باطن حضور زنان در ورزشگاه را کسی رد نکرده است.

مسئول دفترخواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین الملل امام خمینی«ره»افزود: ابتدا در مورد فراهم شدن این زیر ساخت ها از جانب مسئولین اظهارات ضد و نقیض ، وجود داشت.  عده ای از مسئولین مدعی فراهم بود  زیر ساخت تمامی ورزشگاه ها برای حضور خانم ها بودند و در مقابل عده ای  هم معتقد بودند هنوز زیر ساخت های لازم جهت حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود ندارد. تاکید میکنم ما مخالف حضور زنان در ورزشگاه ها نبوده و نیستیم . ما منتظر فراهم شدن زیرساختهایی بودیم که به گفته خود مقامات، فراهم نشده بود بعنوان نمونه می توان به اظهارات اقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر فراهم نبود زیر ساختها و ماموریت وزیر ورزش جهت فراهم کردن آن اشاره کرد.

کریمی اذعان کرد: در بازی ایران و کامبوج با وجود  تدابیری در جهت حفظ کرامت و امنیت بانوان در ورزشگاه، باز هم بطور کلی به امکانات بیشتری احتیاج بود. مثلا ورودی و خروجی های جداگانه و اختصاص جایگاه هایی به بانوان از جنبه های مثبت زیرساختی بود اما فضایی که به نمازخانه بانوان اختصاص داده شده بود،فضای مناسبی نبود. عدم کنترل بر مصرف مواد مخدر و سیگار در بین زنان تماشاچی و سرویس های نامناسب از جمله مشکلات ورزشگاه بود. برخی از وجود فنس بین جایگاه خانم ها و اقایان ناراضی بودند که  بنظر میرسد این افراد از الگو های مشابه در خشونت کلامی گرفته و یا خشونت جنسی در کشورهای دیگر و نتایج فاجعه بار ان آگاهی کاملی نداشته اند.  نمونه اش هم کشور آلمان است که در مسابقات لیگ فوتبال کشورش به علت ازار و اذیت های جنسی بسیار مسئولان را در برگزاری مسابقات درمانده کرده است .  زنان باید به ورزشگاه بروند اما اینکه زنان با امنیت به ورزشگاه بروند مهم تر است.

* گزارش از لیلا عبدالهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top