تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/21 - 16:00
کد خبر: 331385

سخنان انصاری فر کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در دیدار با رهبری

رهبر معظم انقلاب صبح چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از نخبگان و محققان رشته‌های مختلف، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد حسن انصاری‌فر کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت پژوهشی فرزان بود. متن سخنان وی به شرح زیر است:

بنده در اینجا بعنوان عضو کوچکی از جامعه‌ِی علمی کشور توجه جنابعالی، نخبگان حوزه و دانشگاه و مسئولان را به موضوعاتی حول شرکتهای دانش‌بنیان جلب مینمایم.

یک، شرکت‌داری به سبک نظام سرمایه‌داری؛
امروز تفکر غالب در اقتصادمان تفکر سرمایه‌داری است و مدلهای اقتصادی‌مان از جمله مدل شرکت‌داری مبتنی بر همان آموزه‌های غربی است. در شرکتهایمان نظام مالکیت، نظام توزیع درآمد، نظام حقوق و نظامهای دیگر غالباً وارداتی‌ است و بیگانه از مبانی اسلامی است. گفتمان غالب سودآوری است نه تکلیف و مأموریت و رفع نیازهای صنعت. حتی نهادهای حاکمیتی و حمایتی هم بیشتر از مدل درآمدی سؤال میکنند و احتمال سودآوری را معیار حمایت قرار میدهند تا تکلیف و رفع نیازهای صنعت. طبیعی است وقتی در تقابل سود و تکلیف اولویت به سود داده میشود نیازهای دانش‌بنیان صنعت روی زمین میماند، مشاغل کاذب رایج و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار میشوند مدل مالکیت شرکتها به سبک سهامداری فعلی همان توسعه‌ی تکاثری و شبیه نظام ارباب رعیتی است که ارباب سرمایه‌دار کارگرانی را اجیر میکند و به ازای قوتی لایموت از تمام منافع کار آنها بهره میبرد بی‌آنکه کارگران خود را سهیم و بهره‌مند در خروجی کار خودشان ببینند. این در حالی است که فقها عامل به توسعه‌ی کوثری هستند و حکم به کراهت اجیر شدن داده‌اند. اما آنچه به نظر ما شاه‌کلید بحث است این است که شرکت به غیر از مبانی اقتصادی درست و پول و ایده و ادوات سرمایه‌ی انسانی میخواهد. تربیت نیروی انسانی که در ساختار تعریف شده شرکت را به اهداف خود برساند مهم‌ترین نکته‌ای است که باید بیشترین توجه را به آن معطوف داشت همان‌طور که امام راحل پس از فتح خرمشهر اصالت را نه به فتح خرمشهر که به تربیت جوانانی داد که فتح خروجی آنان بود و فرمود: فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی تربیت این جوانها است. جوانان امروز ما آیا تربیت شده‌ی تفکر سرمایه‌داری هستند یا تفکر انقلاب اسلامی؟ این ارزیابی شاید ملاکی باشد برای شناخت وضع موجود و برنامه‌ریزی برای آینده. پیشنهاداتی داریم برای شرکت‌داری اسلامی. پیشنهاد میکنیم در تدابیر اتخاذ شده در سند راهبردی الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت بندی بعنوان بازطراحی نظامهای شرکت‌داری با رویکرد اسلامی اضافه شود از معاونت محترم علمی ریاست جمهوری بعنوان نهادی موفق و مؤثر در حمایت از شرکتهای نوپای دانش‌بنیان درخواست میکنیم توجهی ویژه به موضوع شرکت‌داری اسلامی داشته باشند. مدلی اولیه و نظام مالکیت و توزیع درآمد در شرکتهای سهامی طراحی کرده‌ایم به نام سهام تطبیقی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است تأکید بر شراکتی برد ــ برد برای سرمایه‌گذار و عامل دارد. کرامت انسانی و عدالت اجتماعی را دنبال میکند و افزایش بهره‌وری و اثربخشی را به دنبال خواهد داشت ان‌شاءاللّه. آمادگی داریم در فرصتی مغتنم این مدل را با جزییات ارائه کنیم.

دو، کمبود نیروی متخصص در شرکتهای دانش‌بنیان مخصوصاً در حوزه‌ی مهندسی؛
یکی از چالشهای جدّی و فراگیر که غالب شرکتهای دانش‌بنیان با آن درگیر هستند کمبود روزافزون نیروی متخصص است. ریشه‌ی این مشکل در کم‌کارآمدی نظام آموزشی کشور در حوزه‌ی مهارت‌آموزی است که فارغ‌التحصیلان آن غالباً فاقد مهارتهای حداقلی برای انجام کار هستند. بعنوان مثال وزیر محترم ارتباطات دو سال پیش فرمودند که تربیت ۱۰ هزار نیروی متخصص امنیت سایبری را در چهار سال را در دستور کار قرار دادیم. سؤال اینجا است که نظام آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش‌عالی تا چه میزان در این کمبود نیروی متخصص سهیم هستند و چه برنامه‌ای برای این کمبود دارند این در حالی است که در سالهای اخیر شاهد مهاجرت داوطلبین کنکور از رشته‌ی ریاضی به تجربی هستیم که خود میتواند منجر به تشدید کمبود نیروی متخصص در حوزه‌ی مهندسی شود. پیشنهاد میکنیم هنرستانهای تخصصی بیشتر و کارآمدتری راه‌اندازی شود و به آموزش مهارتهای مورد نیاز صنعت در نظام آموزش‌عالی توجه بیشتری شود ضمن اینکه طرحی اولیه برای هنرستان امنیت و اطلاعات داریم که ان‌شاءاللّه در فرصت مقتضی ارائه خواهیم کرد.
و من‌اللّه‌التوفیق.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top