گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 331412

کدام مرجع دریایی به نفتکش ایرانی کمک کرد؟

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ذی صلاح دریایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش سابیتی در زمان حادثه پاسخ نداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص حملات تروریستی به کشتی MT Sabiti تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و برخی ادعاها مبنی بر قصد کمک به این نفتکش در زمان حادثه، معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی موارد زیر را برای شفاف سازی حادثه و تنویر افکار عمومی اعلام کرد:

۱- کشتی MT Sabiti در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مسیر دریای مدیترانه در دو نوبت در ساعت های ۰۱:۳۰ و ۰۱:۵۰ GMT در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی سواحل عربستان (بندر جده) از طریق اصابت احتمالاً دو فروند موشک مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد. در نتیجه این حمله، دو مخزن کشتی صدمه دیده، موجب خروج نفت خام به دریا می‌گردد، و کشتی در شرایط نامتعادل قرار می‌گیرد.

۲- کشتی از طریق سه تجهیز ابتدا از ساعت ۰۵:۱۱ الی ۰۷:۲۰ GMT ‌بر روی کانال‌های MF ،HF و SAT-C و VHF برای ۱۶ مرتبه پیام اعلام اضطرار را مخابره می‌نماید. با توجه به عدم دریافت هرگونه پاسخ از مراکز نجات دریایی منطقه، مجدداً در ساعت ۰۸:۲۰ GMT از طریق ارسال ایمیل به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده، مصر و سودان اعلام می‌نماید که کشتی مورد حمله از سوی به احتمال قوی دو فروند موشک قرار گرفته و صدمه دیده است.

به علاوه، کشتی به سمت راست انحراف یافته است و بار آن در حال خروج به دریا می‌باشد، و از این رو، درخواست کمک فوری نموده است. همچنین در ساعت ۰۵:۵۵ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی ‌بندرعباس، موضوع را از طریق تماس تلفنی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده اعلام می‌نماید که پاسخ جده مبنی بر بزرگ‌نمایی شرکت ملی نفتکش ایران، و عدم تائید پیام اضطرار را دریافت می‌کند، و قول بررسی و پاسخ مجدد داده می‌شود.

۳- در ساعت ۰۷:۳۰ GMT،‌ مرکز هماهنگی نجات دریایی جده مجدداً اعلام بی‌اطلاعی می‌نماید.

۴- در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمده، و پس از انجام گشت، در ساعت ۱۰:۱۰ مجدداً به کشتی جنگی ملحق گردیده است.

۵- در این فاصله، از طرق متعدد از کشتی و مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، اطلاع‌رسانی لازم مطابق با مقررات بین‌المللی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده صورت می گیرد که متاسفانه، علیرغم تاکید مقررات بین‌المللی دریانوردی و نیاز کشتی به کمک مبرم جهت برقراری تعادل، هیچ گونه اقدامی در منطقه صورت نپذیرفته است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بین‌المللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.