تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/22 - 16:37
کد خبر: 331496

گزارشی از اعتراضات تشکل‌ها و فعالین دانشجویی به حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران؛

اعتراض دانشجویان به تریبون یک‌طرفه رئیس جمهور

اعتراض دانشجویان به تریبون یک‌طرفه رئیس جمهور

رئیس جمهور به دلیل کارنامه بسیار ضعیف خود و دولت‌های یازدهم و دوازدهم نه اراده و نه شهامت دیدار با دانشجویان منتقد و شنیدن صحبت‌های منتقدین را ندارد، البته از دولتی که بیشترین میزان شکایت از منتقدین را به نام خود ثبت کرده انتظار بیشتری نمی رود.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس ستاد برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها اظهار کرد: مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، برنامه‌ای است که هرساله در دانشگاه تهران براساس سنت دیرینه برگزار می‌شود و امسال نیز روز چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: ستاد برگزاری این مراسم تشکیل شده و با مشارکت دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادهای مربوطه برگزار می‌شود.

خضری گفت: از جمله سخنرانان این مراسم می‌توان به یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان، یک استاد به نمایندگی از اساتید دانشگاه‌ها، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد. همچنین رئیس‌جمهور پس از اهدای لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان آزمون سراسری به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امسال یک استاد از دانشگاه‌های علوم پزشکی و یک دانشجو از دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم در این مراسم به سخنرانی می‌پردازند. از جمله مهمانان این مراسم می‌توان به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، نفرات ممتاز آزمون سراسری و خانواده‌های آنان، برخی از اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

این صحبت ها و عدم اختصاص تریبون به دانشجویان منتقد عملکرد ریاست جمهوری و دولت یازدهم و دوازدهم واکنش های متفاوتی از تشکل های مختلف و فعالین دانشجویی به همراه داشت، که شرح آن در ادامه آمده است:

نامه چهار تشکل دانشجویی دانشگاه تهران به رئیس دانشگاه
چهار تشکل بسیج دانشجویی، جنبش عدالت‌خواه، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، از تریبون یک‌طرفه رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی گلایه کردند.

در ابتدای این نامه آمده است: امسال نیز دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی، میزبان رئیس‌جمهور به‌منظور ایراد سخنرانی است. این خبر برای ما یادآور سخنان جنابعالی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان، در مسجد دانشگاه، به تاریخ بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه بود که بیان کردید «ما یک مراسم آغاز سال تحصیلی داریم که اصرار داریم با حضور رئیس‌جمهور جایگاه دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی به رسمیت شناخته شود.»

در ادامه این نامه عنوان شده است: آنچه دانشگاه ما را به‌عنوان نماد آموزش عالی معرفی می‌کند، دستاوردها، تلاش‌های مجدانه و تولیدات علمی دانشجویان و اساتید ما است و سخنرانی رئیس‌جمهور، هیچ دانشگاهی را به نماد آموزش عالی کشور تبدیل نمی‌کند.

در ادامه این نامه بیان شده است: ثانیاً باید یادآور شویم تکرار اتفاقات سال گذشته، چیزی جز زیر سؤال بردن هویت دانشجویی نیست. حضور پرتعداد نیروهای امنیتی، لایه‌های حفاظتی متعدد تا محل برگزاری مراسم و تبدیل کردن محیط آموزشی به پادگان و اتفاقاتی از این شکل که در جریان مراسم سال گذشته اتفاق افتاد، توهین بزرگی به جایگاه دانشگاه و دانشجو بود.

در ادامه این نامه آمده است: پس دانشجویان انتظار دارند که مسئولان برگزاری مراسم با توجه به شأن دانشگاه و دانشجو، برنامه‌ریزی‌های اجرایی کرده و برخلاف سال گذشته، پیش از هر اقدامی، عدم ایجاد اختلال در فضای عادی دانشگاه را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. همچنین شایسته نیست که در چنین مراسمی میزبانان، که همان دانشجویان دانشگاه هستند، اجازهٔ صحبت در برابر مهمان خود را نداشته باشند.

در ادامه این نامه بیان شده است: ایجاد فرصت برای نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که هرکدام بیانگر مطالبات قشر قابل‌توجهی از دانشجویان هستند، از خواسته‌های طبیعی و برحق ما است. مشخصاً، تریبون یک‌طرفه جناب آقای روحانی در این مراسم چه تفاوتی با پخش سخنرانی ایشان در شبکه‌های تلویزیونی دارد؟ پس در شرایطی که صحبت مستقیم دانشجویان با رئیس‌جمهورشان به یک اتفاق نایاب بدل شده، این فرصت را از نمایندگان تشکل‌ها دریغ نکرده و به ایشان اجازه بیان مطالبات و پیشنهاد‌ها و انتقادات دلسوزانه خود را بدهید؛ تا به روال سال گذشته مجبور به فریاد درخواست‌های خود از پشت لایه‌های حفاظتی و در مقابل مأموران امنیتی نباشند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدارهای تشریفاتی و یک جانبه حضور پیدا نمی‌کند
حمزه دستیار، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران اظهار کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدارهای تشریفاتی و یک جانبه حضور پیدا نمی‌کند و اصولاً این نوع رفتارها را با هویت و شأن دانشجویی منطبق نمی‌داند. این اتحادیه مانند تشکل‌های یک بار مصرف و دولت ساخته در محافل مختلف نقش زینت المجالس بودن نخواهد داشت.

وی مطرح کرد: رئیس جمهور به دلیل کارنامه بسیار ضعیف خود و دولت‌های یازدهم و دوازدهم نه اراده و نه شهامت دیدار با دانشجویان منتقد و شنیدن صحبت‌های منتقدین را ندارد. البته از دولتی که بیشترین میزان شکایت از منتقدین را به نام خود ثبت کرده انتظار بیشتری نمی رود. روسیاهی دولت از تریبون ندادن به دانشجویان مستقل و منتقد در گزاره «زنده باد مخالف من» نمود عینی پیدا می‌کند.

دستیار اشاره کرد: دولت وعده‌ها امروز خود را در شرایطی می‌بیند که خیل عظیمی از وعده‌های ۹۲ و ۹۶ از سمت مردم و دانشجویان مطالبه می‌شود و از طرفی راهبردهای غربگرایانه دولت به بن‌بست رسیده‌اند به همین دلیل سعی می‌کنند با فرار از پاسخگویی، صورت مسئله را پاک کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به این سوال که چه صحبت‌هایی ممکن است از طرف دانشجویان مطرح شود که رئیس جمهور حاضر به شنیدن نیست، اظهار کرد: مطالبات دانشجویان از جنس مطالبات مردم است، ملت از دولتشان پاسخگوئی در زمینه‌های معیشتی و اقتصادی می‌خواهند.

دستیار در تکمیل سخنان خود گفت: دانشجویان نیز در همین راستا مطالبات نخبگانی‌تر و تخصصی‌تری دارند، هزینه‌های ۶ سال معطل کردن کشور به اشاره غربی‌ها، هزینه تعهدات یکجانبه به غرب، هزینه معطل کردن ظرفیت‌های درونی و ملی به مدت ۶ سال، پیگیری وعده‌های دولت، پیگیری و مطالبات متفاوت دیگر دانشجویی همه و همه گوشه‌ای از خواسته‌های به حق دانشجویان از دولتی است که با شعارهای رنگارنگ سر کارآمده و بیشترین فشار در دهه‌های اخیر را متوجه ملت‌اش کرده است.

حضور روحانی در دانشگاه تهران بدون اختصاص تریبون به اتحادیه‌های دانشجویی رسمیت ندارد
رضا قلعه‌نوی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران گفت: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور ضمن شرکت نکردن در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، اعلام می‌کند هیچ رسمیت و اعتباری برای این مراسم قائل نیستیم.

وی افزود: این اولین بار نیست که رئیس جمهور از نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی برای حضور در مراسم دعوت نمی‌کند. در برنامه افتتاحیه سال گذشته نیز این‌چنین رفتارهایی تکرار شد. در واقع رئیس جمهور طاقت شنیدن صداهای مخالف و صدای دانشجویان و جوانان انقلابی را ندارد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: با وجود اینکه رئیس جمهور بارها تأکید کرده که آماده شنیدن صدای مخالفان است اما همواره سیاست‌هایی که دولت تدبیر و امید و دولت همواره منادی آزادی اتخاذ کرده، خلاف این ادعاها را نشان می‌دهد.

قلعه‌نوی درباره موضوعاتی که دانشجویان در دیدار با رئیس جمهور مطرح می‌کنند، توضیح داد: عملکرد ضعیف دولت در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، برجام و سایر موارد یکی از موضوعاتی است که دانشجویان در دیدار با رئیس جمهور به آن اشاره می‌کنند. دولت در بخش معیشتی و اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد.

وی ادامه داد: دانشجویان به‌عنوان قشر مطالبه‌گر جامعه همواره در کنار مردم خواهند بود و موضوع مطالبات و سخنان دانشجویان نیز دغدغه‌های اصلی مردم از جمله معیشت، اقتصاد و برجام است. به همین دلیل نیز دولت می‌خواهد سرپوشی بر عملکرد ضعیف خود بگذارد و حاضر نخواهد بود به دانشجویان فرصت صحبت دهد.

اعتراضات سال گذشته
البته سال گذشته نیز نشنیدن صدای منتقدین توسط حسن روحانی اعتراضات و انتقادات فراوانی به همراه داشت که با توجه به تکرار آن در سال جدید گویا دولت قصد دارد صدای دانشجویان منتقد و اتحادیه های بزرگ دانشجویی را نشنود و همچنان به بایکوت این قشر عظیم دانشگاهی بپردازد. گزیده ای از انتقادات فعالین تشکل های دانشجویی در سال گذشته  به شرح زیر است:

کیوان سلیمانی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در رابطه با حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران می‌گوید:  فقط 20 از دانشجویان حق حضور در این مراسم را دارند که به هر یک از تشکل‌های انقلابی دانشگاه تنها 1 سهمیه داده شده است.

وی ادامه می‌دهد: سال‌های گذشته به هر تشکل در مراسم آغاز سال تحصیلی بین 3 تا 4 سهمیه می‌دادند که امسال این سهمیه به 1 کاهش پیدا کرده است.

رضا علیپور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران هم گفته است: در آستانه حضور رئیس جمهور، فضای نارضایتی بین عموم دانشجویان فراگیر شده حتی دانشجویانی که سال گذشته و در جریان انتخابات 96 از انتخاب شدن آقای روحانی حمایت می‌کردند امروز تبدیل به منتقدان وی شده اند. در حال حاضر کسی نیست که حس مثبتی به عملکرد ایشان به خصوص در دولت دوازهم داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: آن ها به هر تشکل دانشجویی فقط یک کارت داده اند، آن هم با اسم مسئول تشکیلات و در دعوت نامه‌ی خود نیز قید کرده‌اند که حتما افراد با کارت شناسایی برای شرکت در برنامه حاضر شوند، یعنی عملا تمام حاضرین در سالن را «انتخاب» کرده اند.

سجاد رئوفی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران هم در این رابطه گفته است: در آستانه حضور آقای رئیس جمهور در دانشگاه تهران شاهد برقراری تدابیر و فضای امنیتی هستیم که با برپایی حفاظهایی جلوی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران این جو امنیتی شدید شده است و کاملا قابل مشاهده است که آقای رئیس جمهور هیچ اعتمادی به امنیت فضای آکادمیک دانشگاه تهران ندارد.
این فعال دانشجویی خاطرنشان می‌کند: واقعا آقای روحانی از چه می ترسد که این همه حفاظ برپا می کنند برای حضور چند ساعته؟ تنها عبارتی که قابلیت وصف فضای دانشگاه است، فضای پادگانی است.

شعارهای موافقین و مخالفین روحانی در دانشگاه تهران
سال گذشته اما استقبال دانشجویان کاملا متفاوتتر از همیشه بود. دانشجویان مخالف امروز دولت، اینبار ازهر دو طیف موافق و مخالف (دیروز) روحانی بودند. دانشجویان موافق روحانی با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دادن شعار‌هایی از قبیل:

«صدامون رو بریدند با رای مون پز میدن، روحانی بشنو صدای ملت، واعظی استعفا استعفا، وزیر بیکفایت استعفا استعفا، دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد، دانشگاه پادگان نیست، رای ما را دزدیدند دارند دارن باهاش پز میدند،صدامون رو بریدند با رایمون پز میدند، تهران شده بازداشتگاه اوین شده دانشگاه».

 

در مقابل گروهی دیگر از دانشجویان مخالف دولت  با سر دادن شعار‌هایی نظیر «اختلاس‌ها کم بشه مشکل ما حل میشه، وزیر سرمایه دار نمیخواهیم، مسئولین مرفه مایه ننگ ملت، رویکرد اقتصادی غلط، افزایش فاصله طبقاتی، رئیس جمهور به جای نگاه به دشمن به دست جوانان بنگرد، مرفهان بی درد مایه ننگ ملت و برخی شعار‌های سیاسی و صنفی دیگر خواستار پاسخ رئیس جمهور شوند.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top