تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/24 - 01:16
کد خبر: 331641

غلامی: جامعه علمی کشور باید رشد علمی درون‌زا را تقویت کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بسیاری از دستاورد‌های علمی کشور مرهون حمایت از جوانان بوده است و جامعه علمی کشور باید رشد علمی درون‌زا را حفظ و تقویت کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه خود به استان لرستان، ضمن افتتاح چند پروژه عمرانی و زیرساختی در دانشگاه لرستان، پیش از ظهر امروز، ۲۳ مهرماه با حضور در جمع اعضای شورا و هیئت ممیزه این دانشگاه گفت: حضور پرشکوه مردم کشورمان در اربعین حسینی یک مشارکت کم‌نظیر و قابل تحسین است.

غلامی افزود: قبل از انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها کارشناسان خارجی حضور داشتند، اما امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی نیاز به کارشناس خارجی نداریم و این یک دستاورد بزرگ در حوزه تربیت نیروی انسانی کشور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه از نظر رشد علمی رتبه‌های ۱۵ و ۱۶ را در سطح کشور‌های جهان داریم و این یکی از افتخارات بزرگ ایران اسلامی است، تصریح کرد: در زمینه رشد علمی کشور، مدل و الگوی نظام آموزش عالی براساس آموزه‌های دینی را اجرا کرده‌ایم و در سطح جهان هم موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه باید تولید ثروت برآمده از فناوری‌ها را تقویت کنیم و فناوری‌ها نیز باید در جهت رفع مشکلات باشند، عنوان کرد: ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۸ مرکز رشد واحد‌های فناور در کشور مشغول فعالیت هستند و این امر یک حرکت خوب علمی است و باید با جدیت تداوم داشته باشد.

به گفته غلامی، مسیر رشد علمی ملی و بین‌المللی را باید تقویت کرد و تلاش بی‌وقفه نمود تا شاخص‌های علمی کشور بیش از پیش رشد پیدا کنند.

وی افزود: در سیل اخیر کشور دانشگاه‌های کشور ورود پیدا کردند که مبتنی بر شناسایی راهکار‌های علمی به‌ویژه در خوزستان بود که حجم مشکلات سیل را کاهش داد.

غلامی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در بحث حوادث طبیعی دیگری همچون زلزله‌ها نیز دانشگاه‌های کشور براساس مدیریت علمی ورود پیدا کرده‌اند تا بر مبنای تقویت اقدامات پیشگیرانه، خطرات کاهش یابند. همچنین در بحث توسعه صنایع نفتی نیز دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تحریم از یک طرف تهدید است، ولی از طرف دیگر یک فرصت برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی جامعه دانشگاهی کشور است، گفت: در شرایط تحریم، باید مشارکت دانشگاهیان و فناوران برای رفع مشکلات را افزایش داد و حمایت کرد.

وی افزود: در کشور باید شبکه‌های علمی بزرگ ایجاد کنیم تا فعالیت‌ها اثرگذارتر شوند؛ این‌گونه طرح‌ها نیز براساس ساماندهی دانشگاه‌ها در جهت پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های درونی استان‌هاست.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این طرح براساس مدیریت مشترک و تجمیع و ادغام علمی خواهند بود و تلاش این است در سال ۱۳۹۹ اجرایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: گروه اخلاق علمی در راستای مبارزه با تقلب‌ها در حوزه نظام آموزش شکل گرفته است و تقویت خواهد شد، زیرا رسالت ما دفاع از حیثیت علمی کشور است؛ در این زمینه باید سازوکار‌های نظارتی را تقویت کنیم.

غلامی در این رابطه تاکید کرد: اساتید راهنمای پایان نامه‌های دانشجویان باید بیشترین دقت نظر را در بحث تخلفات علمی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره با تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امیدآفرینی در میان دانشجویان تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور باید مرکز ایجاد و تقویت امید در میان دانشجویان باشند و در شرایط خطیر کنونی نباید دانشجویان و جوانان را نسبت به آینده ناامید کرد.

غلامی در خاتمه اظهار کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را باید تقویت کنیم؛ نظام دانشگاهی نباید صرفاً بر مبنای سطح‌بندی باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top