تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/24 - 09:15
کد خبر: 331654

در گفت‌وگو با بانکی‌پور فرد، استادیار دانشگاه اصفهان مطرح شد؛

سنت پسندیده واسطه‌گری ازدواج، ضرورت و مزایا

تسهیل ازدواج جوانان در دو بعد فرهنگی و هزینه های ازدواج مورد توجه است. ما در هر دو عرصه تلاش کردیم فعالیت مستمر و مثمرثمری را ارائه دهیم. در بخش فرهنگی باید دیدگاه جوانان را به سمت ازدواج آسان سوق دهیم که در این صورت می توان از بسیاری از هزینه های بیهوده و گزاف ازدواج جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رواج فرهنگ غلط تجمل گرایی در جامعه و از همه مهم تر به فراموشی سپرده شدن سنت حسنه واسطه گری در امر ازدواج  می تواند سبب کاهش نرخ ازدواج،بروز تجرد قطعی و ایجاد شرایط سخت برای جوانان درتشکیل خانواده باشد. امروزه ازدواج، از مسیر سهل و بی آلایش خود خارج شده و با سنت های دست و پاگیر، موانع و مشکلات عدیده ای را در مسیر جوانان برجا گذاشته است.

مهم ترین ثمره ازدواج تشکیل خانواده است و خانواده مهم ترین سلول در پیکره جامعه است بنابراین قطعا بی تفاوتی به مسئله تسهیل ازدواج جوانان تبعات سخت و دشواری را متوجهه نظام اجتماعی و فرهنگی کشور می کند.

امیرحسین بانکی پور فرد، استادیار دانشگاه اصفهان، در گفت و با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون تجربیات موفق خود در تسهیل ازدواج و گسترش فرهنگ واسطه گری گفت: تسهیل ازدواج جوانان در دو بعد فرهنگی و هزینه های ازدواج مورد توجه است. ما در هر دو عرصه تلاش کردیم فعالیت مستمر و مثمرثمری را ارائه دهیم. در بخش فرهنگی باید دیدگاه جوانان را به سمت ازدواج آسان سوق دهیم که در این صورت می توان از بسیاری از هزینه های بیهوده و گزاف ازدواج جلوگیری کرد.

بانکی پور ادامه داد: برای فرهنگ سازی در زمینه آسان سازی ازدواج و اصلاح طبع تجمل گرایی حدودا 50 کتاب را به چاپ رساندیم و عنوان انتشارات برگزیده را توسط وزارت ارشاد کسب کردیم. بعضی از این کتاب ها مانند "مطلع مهر" خیلی مورد استقبال قرار گرفت و به تیراژ بالای 70 رسید. درکنار این کتاب ها بصورت هفتگی همایش ها و سخنرانی هایی را با موضوع ازدواج برگزار میکردیم که اکنون بعد از 18 سال به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

بانکی پور افزود: یک مسئله مهم در مسیر ازدواج جوانان هزینه های بسیار بالا در مراسم عقد و عروسی است. کانون پیوند مهر طرح بسیار موفقی بود که ان را را در واقع برای کمک به جوانان در زمینه کاهش هزینه مراسم های ازدواج تشکیل دادیم. به این صورت که با ارایشگاه ها،تالارها و تمام گروه هایی که در رابطه با مراسم ازدواج فعال هستند یک قرار داد جمعی شکل دادیم و هزینه ها را تا یک پنجم کاهش دادیم و همزمان نظارت دقیقی بر کار همه ی گروه های طرف قرار داد اعمال کردیم تا کیفیت کار را بسنجیم.

بانکی پور تاکید کرد: به عنوان مثال ما با آرایشگاه ها قرارداد می بندیم تا به مواردی که ما بهشون معرفی می کنیم با هزینه کمتری رسیدگی کنند. ممکن است یک آرایشگاهی هفته ای یک عروس داشته باشد اما وقتی ما معرفی میکنیم به هفته ای 12 عروس برسد و این اتفاق خوبی است زیرا هم هزینه عروسی این زوج کاهش پیدا می کند و هم سبب رونق کار آن آرایشگاه می شود. بعد بر کار این ارایشگاه نظارت می کنیم اگر متوجه شویم کار خود را به نحو مطلوب انجام نمی دهد از لیست انتظار آرایشگاه دیگری را جهت همکاری انتخاب می کنیم. و در این زمینه با مشکل مواجه نمی شویم زیرا آرایشگاه ها، تالارها و مزون های زیادی داوطلب همکاری با ما در این زمینه هستند.

استاد یار دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه  ظرفیت کانون پیوند مهر برای همه مردم است و اختصاص به قشر ضعیف و کم درامد جامعه ندارد، گفت: این کانون ازکمک های مردمی و خیریه بهره نمی گیرد بلکه زوج ها با هزینه شخصی خود از تسهیلات کانون استفاده می کنند، بنابراین تنها مربوط به افراد کم درامد در جامعه نیست.  همینطور یکی از مزیت های کانون پیوند مهر این است که هر زوج برای پیگیری تمام کارهای مربوط به ازدواج حداقل دوهفته زمان لازم دارد اما با مراجعه با کانون پیوند مهر در حقیقت در زمان هم صرفه جویی می کنند و در یک روز می توانند به نحو مطلوب پیگیر ملزومات مراسم خود باشند.

بانکی پور با تاکید بر گسترش فرهنگ واسطه گری در امر ازدواج گفت: ما باید فرهنگ واسطه گری را گسترش دهیم. در گذشته همه آحاد مردم این نقش رو ایفا می کردند و این فرهنگ بسیار پسندیده ای بود.اما باید توجه داشت که واسطه گر ها تنها نقش معرف دارند  و نقش اصلی مبنی بر تحقیق و شناخت بر عهده خود خانواده ها است. واسطه گرها باید یک تشخیص اولیه از نظر تناسب فرهنگی و خانوادگی طرفین داشته باشند اما هیچگاه نباید بر تشخیص خود اصرار بورزد. واسطه گرها باید اصل صداقت را رعایت کنند به این معنی که تمام حقایق را به دو طرف انتقال دهند و از بزرگنمایی نقاط قوت و کوچک شمردن ضعف ها پرهیز کنند.

او افزود: بحث واسطه گری ظرافتش در مقایسه با سایر بخش ها بیشتر است. الحمدلله تا امروز توانستیم ازدواج 500 زوج را به ثمر برسانیم. به این صورت که دخترها و پسر های ما زمانی که به  کانون مراجعه کردند باید ویژگی های شخصیتی و معیار های خود را در برگه های مخصوصی که برایشان طراحی شده بنویسند.در مرحله بعد یک جلسه توجیه مشاوره برایشان برگزار می شود و فرم های درخواست را در اختیارشان می گذاریم. در آخر تیم مورد اطمینان و پخته ای که در نظر گرفته شده است این پرونده ها را بررسی کرده و افراد مناسب را به هم معرفی می کنند. تحقیقات و شناخت نهایی به عهده خود خانواده ها می باشد. در دو سال اخیر پیگیر وضعیت تمام زوج هایی بودیم که زمینه ازدواجشان در کانون پیوند مهر فراهم شده بود، شکر خدا از آن 500 ازدواج تنها یک مورد ازدواج منجر به طلاق داشتیم.

* مصاحبه  از لیلا عبدالهی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top