تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/24 - 13:04
کد خبر: 331699

روایتی از مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رئیس جمهور؛

دانشجوها بیرون بودند، حرف‌های روحانی برای صندلی‌های خالی

دانشجوها بیرون بودند، حرف‌های روحانی برای صندلی‌های خالی

من به صراحت می‌گویم اگر همه همدیگر را قانع نکنیم و اگر بخواهیم بصورت مداوم با یکدیگر بحث کنیم به نتیجه نمی‌رسیم، دانشگاه باید این مسئله را برای جامعه توضیح دهد. البته رسانه ملی هم وظیفه بزرگی دارد. البته اگر رسانه ملی در اختیار همه جناح‌ها و افکار بهبه صورت مساوی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور صبح امروز (چهارشنبه) با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور  در دانشگاه تهران برگزارشد.

در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان و یک استاد به نمایندگی از استادان دانشگاه‌ها، سخنرانی کردند.

ابتدا محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به عنان میزبان برنامه به حضار و مهمانان مراسم آغاز سال تحصیلی خیرمقدم و خوشامد گفتند و به ترتیب سخنرانان در جایگاه قرار گرفته و به ایراد صحبت پرداختند که مشروح آن در ادامه آمده است:

گلایه خاص رئیس دانشگاه علوم پزشکی مقابل روحانی
عباسعلی کریمی صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در دانشگاه تهران  در بخشی از صحبت های خود گفت: آقای دکتر روحانی من که امروز به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اینجا ایستاده ام ۱۱ ماه پیش برای یکی از شرکایم کار کردم این شریک خوش قول ۹۵۰ میلیارد تومان به من بدهکار است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان آن پول دارو و تجهیزات پزشکی است، قانون من در دانشگاه علوم پزشکی تهران این است که هیچ مریضی از بیمارستان بیرون نرود و این موضوع ربطی به امروز هم ندارد، ۳۱ سال پیش که من در همدان رئیس یک بیمارستان بودم آنجا نیز اعتقاد من این بود که مریض به خاطر تجهیزات بیمارستان نباید از بیمارستان برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآورشد : ولی ما در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان پول دارو و تجهیزات از این شریک خوش قول، خوش گفتار، گریزپای غیر قابل روئیت به نام «تامین اجتماعی» طلب داریم، شما راه حلی بگویید که ما چطور بیرون نفرستیم، البته بازم هم نمی فرستیم، مقداری به ما کمک کنید تا این شریک خوش قول ما خوش قول تر شود و ما نیز قول می دهیم نگذاریم برای بیماران مشکل ایجاد شود.

برای مشاهده فیلم صحبت های عباسعلی کریمی اینجا کلیک کنید

کنایه وزیر بهداشت به دانشگاه‌های شهریه پرداز
سعید نمکی نفر بعدی بود که پشت تریبون می رفت، وی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم و به این دلیل برویم و دانشجوی بورسیه یا شهریه پردازی را جذب کنیم که تفاوت علمی فاحشی با دانشجویان رتبه های برتر دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به دلیل درآمدزایی بیشتر ما نگاهمان را سمن پذیرش دانشجویی با سطح پایین معطوف کرده ایم، افزود: در سال ۱۹۶۰ تئودور شولتز رییس انجمن آمریکا بود؛ او حرف زیبایی داشت که می گفت دانشگاه محلی ست که هر پولی در آن وارد می شود، سرمایه گذاری است نه هزینه.

وی افزود: البته یک شرط دارد و آن اینکه  اثر این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی در دوره های ۵ تا ۱۰ ساله ارزیابی کنید.

نمکی با اشاره به اینکه من قطعا موافقم دکتری پرستاری برای آموزش و پژوهش ایجاد شود، گفت: اما کدام دکتر -پرستار در کنار تخت بیمار، ارائه خدمت می کند

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چرا باید تعداد زیادی تخت داشته باشیم اما نیروی پرستار و بهیار کنار آن وجود نداشته باشد، افزود: ما لاستیک تراکتور تهیه می کنیم اما ماشین هایمان پراید و پژو است و این ها را می بریم در انبار می پوسانیم.

وی ادامه داد: دانشگاه دانش آموخته ارشد را با نسبت بالا می گیرد و دانشجو دوره ای را به عنوان یک جوان نخبه گذرانده و انتظار دارد برایش شغل ایجاد شود، اما ما از روزی که او را جذب کردیم، به جایگاه خدمت او فکر نکرده بودیم.

برای مشاهده فیلم صحبت های وزیر بهداشت اینجا کلیک کنید

وزیر علوم: مدیران کشور فارغ‌التحصیلان داخلی هستند
بعد از نمکی نوبت به وزیر علوم رسید، منصور غلامی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت: دانشگاه های ما با تمام نقاط ضعفشان، از ۱۰-۱۵ سال گذشته تاکنون کل نیازهای کشور را تامین کرده اند.

وی افزود: اکثریت کسانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و در دانشگاه ها به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی مشغول هستند، یک، دو یا سه مقطع تحصیلی شان در دانشگاه های داخل کشور بوده است.

برای مشاهده فیلم صحبت های وزیر علوم اینجا کلیک کنید

در ادامه حسن روحانی در این مراسم که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اهدای لوح تقدیر از نفرات برگزیده کنکور سراسری دانشگاه ها تقدیر کرد و سپس به سخنرانی پرداخت.

روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تاکید بر اهمیت دانشگاه و البته حوزه در کنار هم، اظهار داشت:‌ من خودم را هم فرزند حوزه و هم دانشگاه می‌دانم و به هر دو افتخار می‌کنم.

گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست
رئیس جمهور تاکید کرد: بی تردید دانشگاه های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بردوش دارند متقابلا جامعه ما و دولت هم در برابر دانشگاه مسئول هستند.
وی یادآور شد: اینکه خدمات کافی است یا خیر امکانات لازم را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده ایم یا نه؟ من هم همینجا اعتراف می کنم نواقص فراوانی وجود دارد اما همیشه تلاشیم که این مشکلات را رفع کنیم. در دانشگاه تهران همین فضایی که فضای ورزش و زمین چمن بود، الان تبدیل به محل برگزاری نماز شده، که خوشبختانه الان برای نماز مصلای خوبی داریم.

روحانی تصریح کرد: گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست؛ معتقدیم ارتقای فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار گیرد.

مشکل اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان نبود مهارت است
وی با اشاره به مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان یادآور شد: شاید گفت که دلیل این مساله مشکل اقتصادی کشور است یا توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری به اندازه کافی نیست؛ همه اینها درست اما یک فارغ التحصیل بامهارتی که می تواند بلافاصه یک مسئولیتی را به عهده بگیرد، زود به شغل می رسد تا عالمی که علم خوب آموخته و دانشگاهش حافظه محور بوده، در مغزش بسیاری از مطالب لازم علمی انباشته شده اما نمی‌تواند وارد کار شود.

روحانی به تجربه کارآموزی خود به عنوان یک دانش‌آموخته‌ حقوق در مقطع لیسانس در سال 51 اشاره کرد و گفت: گرچه با گذراندن دوره لیسانس به ظاهر دانشی که لازم بود برای یک وکیل یا قاضی را یادگرفته بودیم اما در عمل می‌دیدیم که حتی یک رئیس دفتر از لیسانس بهتر بلد بود.

۴۱ سال است که به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده ایم
رئیس جمهور تاکید کرد: کارهای روزمره و اقدامات کاربردی سخت است اما به نسبت کارهای استراتژیک آسان تر است. به عنوان مثال اینکه پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا است یا تقابل؟ این یک مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است که به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده ایم.

روحانی گفت: یک عده می‌گویند تعامل سازنده و برخی می‌گویند تقابل مستمر و دائم. می‌گویند مشکلات ما با جهان راهی جز قدرت نمایی ندارد، باید طرف را بشکنیم الا آدم نمی‌شود، باید با دشمن مقابله کنیم، اینجا دوئل است یعنی باید بزنیم و بکشیم و کشته شویم. یک عده هم می‌گویند می‌شود بسیاری از مشکلات را با دنیا حل کرد اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر این اساس در کشور ماست.

وی افزود: من به صراحت می‌گویم اگر همه همدیگر را قانع نکنیم و اگر بخواهیم بصورت مداوم با یکدیگر بحث کنیم به نتیجه نمی‌رسیم، دانشگاه باید این مسئله را برای جامعه توضیح دهد. البته رسانه ملی هم وظیفه بزرگی دارد. البته اگر رسانه ملی در اختیار همه جناح‌ها و افکار بهبه صورت مساوی قرار بگیرد. 

رئیس جمهور ادامه داد: بزرگترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی ایجاد فضای آزاد در جامعه است. خُب اگر رسانه ملی هم به این وظیفه عمل کند کار بزرگی انجام داده است. روزنامه و فضای مجازی هم در این زمینه وظیفه دارند. 

روحانی اضافه کرد: برای تنها کشوری که قطعنامه صادر شد که حق فعالیت صلح آمیز هسته‌ای دارد ایران بود.

سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد
وی گفت: یکی از رهبران کشورهای دنیا در سفر نیویورک به من گفت ما دچار حیرت بودیم چون برای قرارداد با ایران، شرکت های بزرگ دنیا صف کشیده بودند بنابراین ما دچار حیرت شده بودیم که ایران کجاست و چه امکاناتی دارد.

رئیس جمهور گفت: به محض اینکه در سال ۹۴ این قطعنامه را امضا کردیم در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. تا به امروز چنین نرخی وجود نداشت.

روحانی با بیان اینکه در اوایل دولت یازدهم وقتی تورم را کاهش دادیم، برخی از اقتصاددانان گفتند که دولت اشتباه کرد که از تورم شروع کرد باید رکود را می‌شکست، افزود: اما ما معتقد بودیم اول باید تورم را حل کرد بعد  رکود را، وقتی تورم را تک رقمی کردیم  رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ به  دوازده و نیم درصد افزایش یافت،  دنیا را به شگفتی وا داشتیم.

حواشی مراسم آغاز سال تحصیلی
اعتراض برخی از دانشجویان به رئیس جمهور و ترک جلسه در آئین بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در همان ابتدا،فضای برنامه را تحت الشعاع قرار داد، البته با توجه به فضای چند روز اخیر دانشگاه و گزینشی بودن مهمانان چنین اتفاقی دور از انتظار نبود.

جهت مشاهده فیلم اعتراض برخی از دانشجویان به رئیس جمهور و ترک جلسه اینجا کلیک کنی

همچنین جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشگاهی دانشگاه تهران صبح امروز همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور در این دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان تجمع کننده با در دست داشتن دست نوشته‌های نسبت به عملکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری انتقاد کردند.

تجمع چپ های دانشگاه تهران
همزمان جمعی از داتشجویان موسوم به جریان چپ دانشگاه تهران در حاشیه سخنرانی امروز حسن روحانی تجمع کردند. این تجمع با توجه به فراخوانی که روز قبل منتشر کردند با استقبال کم دانشجویان روبرو شد.

تجمع اصلاح طلب های رادیکال

 

 

 

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top