تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/25 - 10:14
کد خبر: 331770

گزارشی از ده مورد مسمومیت‌های پر حاشیه دانشجویان در سال‌های اخیر؛

سریال بی‌پایان مسمومیت‌های دانشجویی

سریال بی‌پایان مسمومیت‌های دانشجویی

مسئولین دانشگاه‌های مختلف در ابتدا سعی میکنند که کلیت ماجرا را تکذیب و یا انکار کنند که این موضوع باعث تحصن و تجمع دانشجویان در برهه‌های اخیر شده است. مسمومیت‌هایی با دلایل مختلف که اکثریت قریب ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی در سلف سرویس‌های دانشجوئی است.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان»؛ تجربه نشان می دهد هر از گاهی دانشجویان دانشگاه های مختلف در سراسر کشور دچار مسمومیت های شدید می شوند و گاها تعداد دانشجویان مسموم به بیش از 400 نفر رسیده است.

مسمومیت هایی با دلایل مختلف که اکثریت قریب به یقین آن ها ناشی از عدم رعایت نکات اولیه بهداشتی در سلف سرویس های دانشجوئی است، البته دلایل متفاوت دیگری از جمله نشت گاز هم گاها مخابره می شود.

نکته جالب توجه این که مسئولین دانشگاه های مختلف در ابتدا سعی میکنند که کلیت ماجرا را تکذیب و یا انکار کنند که این موضوع باعث تحصن و تجمع دانشجویان در برهه های اخیر شده است. در همین راستا ده مورد از پر هیاهو ترین موارد مسمومیت دانشجویی در سال های اخیر با شرح جزئیات به شرح زیر در این گزارش آمده است:

قسمت اول: 27 خرداد 1393 دانشگاه علوم پزشکی تهران
پیرو مسمومیت 80 نفر از دانشجویان در برخی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه، با دستور رییس دانشگاه، مقرر شد، معاونت بهداشتی و حراست دانشگاه نیز در این خصوص بررسی های لازم را به عمل آورند.

بر اساس این گزارش، بدنبال مراجعه و بازدید کارشناسان مذکور از آشپزخانه مرکزی و سلف سرویس های دختران و پسران دانشکده پزشکی موارد ذیل اعلام گردید:

آشپزخانه مرکزی دانشجویان به لحاظ فیزیکی، نیروی انسانی و مواد اولیه فاقد هرگونه مشکل بهداشتی می باشد.

بر اساس نمونه گیری ها و بررسی کارشناسی انجام شده، سلف سرویس پسران دانشکده پزشکی بدلیل عوامل محیطی و انسانی، طی ساعاتی از زمان توزیع غذا و به احتمال قوی در یکی از ظروف توزیع دسر غذا، دچار آلودگی بوده و همین موضوع باعث مسمومیت تعدادی از دانشجویان شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد علت بروز این حادثه گفت: همچنین در میان مراجعه کنندگان، هیچ دانشجوی دختری وجود نداشت. بنابراین مواد و غذا مشکلی به صورت کلی نداشته و آلودگی مربوط به محل توزیع غذا در سلف سرویس دانشکده پزشکی است که طبیعتاً می‌تواند ناشی از آلودگی محیط باشد یا احتمالاً ناشی از عامل انسانی باشد.

قسمت دوم : 2 آذرماه 1393 دانشگاه زنجان
غلامرضا مجردی مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه زنجان ،‌ با تایید خبر نشتی گاز در خوابگاه خودگردان "صدرا" گفت: صبح روز دوشنبه هفته گذشته حدود 10 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه به علت سردرد و سرگیجه ناشی از نشت گاز به بهداری دانشگاه مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند و پزشک بهداری نیز دلیل بروز این علائم را مسمومیت گازی تشخیص داده است.

وی دلیل نشتی گاز را سوخت ناقص مشعل قسمتی از موتورخانه عنوان و اظهار کرد: پس از بررسی‌ها مشخص شد نشتی گاز در طبقه همکف که نزدیک موتورخانه است رخ داده بود.

قسمت سوم: سه شنبه 11 آذر 1393، دانگشاه جهرم فارس
مسمومیت غذایی حدود 80 نفر از دانشجویان دانشگاه جهرم که یک مقام بهداشتی احتمال داد براثر مصرف غذای دانشجویی باشد، در این شهرستان و در محافل رسانه ای همراه با حاشیه هایی بوده است.

برخی از دانشجویان نیز در دو روز گذشته با اجتماع در محوطه دانشگاه خواستار بررسی علل این موضوع شدند و ظروف غذای خود را در محوطه دانشگاه رها کردند. وقوع این رویداد موجی از نگرانی را در میان دانشجویان دانشگاه جهرم ایجاد کرده و باعث شده که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه برخی از کلاس های این دانشگاه دچار تغییراتی شود و برخی نیز تعلیق شود. منابع محلی گفتند: بعضی از دانشجویان که حالتی نامساعد داشتند به بیمارستان شهید مطهری جهرم منتقل و در حال مداوا هستند. شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شیرازدراستان فارس قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی استان فارس گفت: مسمومیت غذایی در دانشگاه دولتی جهرم به دلیل انتقال ویروس یکی از پرسنل سلف سرویس بوده است و هیچ‌گونه توطئه و خراب‌کاری در کار نبوده است.

قسمت چهارم: 27 آبان ماه 1394 دانشکده شهید مهاجر اصفهان
اوایل شب خبر رسید که مسمومیت غذایی، تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان را راهی بیمارستان شریعتی اصفهان کرد.

فروتن، معاون دانشجویی دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان نیز در این باره به رسانه ها گفت: ۶ دانشجو در مرحله اول، و تا صبح نیز حدود ۳۰ دانشجوی دیگر در مرکز درمانی دانشکده مداوا شدند.

همچنین عصر روز گذشته دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه در اعتراض به مشکل پیش آمده در مقابل مجموعه خوابگاه های دانشگاه مهاجر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

این دانشجویان علت مسمومیت را غذای دو شب گذشته دانشکده عنوان کردند.

قسمت پنجم: 23خرداد 1395 دانشگاه گنبد کاووس
بعد از انتشار خبر مسمومیت دانشجویان مدیر حوزه ریاست و مسئول روابط عمومی دانشگاه گنبد کاووس از مسمویت 60 دانشجوی دختر این دانشگاه خبر داد و گفت: اکنون وضعیت عمومی این دانشجویان خوب است.

رسول صلاحی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس نیز گفت: ابتدا احتمال آلودگی و بهداشتی نبودن آب آشامیدنی مصرفی داده شد، اما پس از بررسی‌های انجام شده این موضوع رد شد و پس از بررسی موادغذائی توزیع شده بین دانشجویان مشخص شد که سبزی آلوده و غیربهداشتی عامل مسمومیت دانشجویان دانشگاه گنبدکاووس بوده است.

قسمت ششم: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، دانشگاه پزشکی شهید صدوقی یزد
ساعت چهار صبح روز دوشنبه با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفته شد که 300 نفر از دانشجویان یزد دچار مسمومیت شده و نیروهای اورژانس سریع به محل خوابگاه اعزام شدند.

پس از علت یابی این مسئله، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: «علت اصلی مسمومیت دانشگاه یزد استفاده از چرخ گوشت آلوده برای تهیه آب طالبی بود و خوشبختانه تمامی دانشجویان مرخص شدند»

بررسی های بیشتر نشان می داد تعداد مسمومان 480 دانشجو بود که 183 نفر بوسیله سرم درمانی و مصرف اوآراس در محل اولیه درمان شدند و 297 نفر به هشت بیمارستان دولتی و خصوصی سطح شهر یزد و یک بیمارستان شهرستان تفت اعزام شدند.

قسمت هفتم: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396،دانشکده فنی شهید باهنر شیراز
از شامگاه سه‌شنبه، که بروز علائم مسمومیت در تعدادی از دانشجویان دانشکده مهندسی شهید باهنر شیراز، صدای آژیر آمبولانس‌های اورژانس را در فضای ساکت این دانشکده طنین انداز کرد، تا شامگاه چهارشنبه، جمع کثیری از دانشجویان مسموم شده از غذای سلف سرویس، تحت مداوا قرار گرفتند.

گزارش‌ها در مورد تعداد دانشجویان مسموم شده متناقض بوده و بین 70 تا 190 نفر اعلام شده بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: علت نهایی مسمومیت دانشجویان دانشکده فنی شهید باهنر شیراز مشخص شد و مسمومیت ناشی از یک نوع ویروس به نام «شنگلا» بود، که می تواند ناشی از آلودگی ظروف غذایی و یا هر چیز دیگری باشد.

قسمت هشتم: 25 مهرماه 97 دانشگاه بجنورد (دانشکده علوم قرآنی)
مسئول بهداشت شورای صنفی دانشگاه کوثر بجنورد با اشاره به مسمومیت بیش از 100 دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد در شب چهارشنبه 25 مهرماه گفت: برخی دانشجویان معتقدند مشکل از ماهی ظهر بوده و برخی نیز میگویند دلیل این مسمویت کوفته شب بوده است

.

قسمت نهم: 28 مهرماه 97 دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد
رئیس مرکز بهداشت بجنورد اعلام کرد: بررسی علائم و معاینات متخصصان بالینی مشخص کرد علت مسمومیت دانشجویان دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد، ابتلا به نوعی سندرم گوارشی بوده است.

دکتر ابراهیم بازخانه ای گفت: تا کنون 159 نفر از دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد با علائم سردرد، سرگیجه و حالت تهوع به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

وی افزود: از این تعداد 144 نفر به بیمارستان ها و 15 نفر به درمانگاه های شهری مراجعه داشته اند.

دکتر بازخانه ای اظهار داشت: تمامی بیماران بعد از انجام اقدامات درمانی مرخص شده اند و اکنون حال آنان کاملا مساعد است.

وی گفت: بر اساس اعلام متخصصان بالینی، سندرم گوارشی دانشجویان تایید شده و اکنون دلیل اصلی بروز آن از طریق غذا، آب، سیستم فاضلاب و... در دست بررسی است.

قسمت دهم: 24 مهرماه 1398 دانشگاه علم و صنعت
دانشجویان علم و صنعت از ساعت ۷ شب در خوابگاه در اعتراض به وضعیت غذا تحصن کرده‌اند و در این میان همچنان آمبولانس درحال رفت و آمد به دانشگاه جهت انتقال دانشجویان مسموم به بیمارستان هستند.

این خبر باعث تجمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت شد و حتی تصاویری از چینش ظرف غذای سلف روی صحن دانشگاه در رسانه ها منتشر شد.

تعداد مسمویت غذایی دانشجویان تا بیش از 200 نفر گزارش شده است و علت دقیق موضوع در دست بررسی است.

جدول ده مورد مسمومیت دانشجویی در سال های اخیر

* گزارش از حمزه دستیار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top