تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/28 - 04:32
کد خبر: 331950

کارخانه «قطعه‌سازی خودرو» مازندران در آستانه تعطیلی؛

۱۶۰۰ کارگر بیکار می‌شوند!

۱۶۰۰ کارگر بیکار می‌شوند!

این کارخانه در سال‌های گذشته بنا به درخواست «ایران خودرو» اقدام به خرید تجهیزات و خطوط مدرن در راستای افزایش تیراژ تولید و جذب نیرو کرده که در ماه‌های اخیر با حجم کاهش سفارشات مواجه شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومینوی تعطیلی کارخانه‌های مهم و تاثیرگذار در کشور این‌بار به استان مازندران و شرکت فولادین ذوب آمل رسید.

این شرکت دانش بنیان سال ۷۸ در راستای خودکفایی، اشتغال‌زایی و با هدف تولید انواع قطعات فولادی با ظرفیت تولید سالانه ۷۷ هزار تن شروع به فعالیت کرد. «فذا» همچنین از بزرگترین سازندگان قطعات و اکسل برای «ایران خودرو» است که ۱۶۰۰ کارگر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

این کارخانه در سال‌های پیش بنا به درخواست «ایران خودرو» اقدام به خرید تجهیزات و خطوط مدرن در راستای افزایش تیراژ تولید و جذب نیرو کرده که در ماه‌های اخیر با حجم کاهش سفارشات مواجه شده است.

ایران خودرو متعهد شد که به میزان حداقل ۴۰۰۰ هزار تن در ماه، مواد اصلی و اولیه این واحد تولیدی را تامین کند، ولی این تعهدات نه تنها عملی نشد بلکه حجم زیادی از مواد اولیه در تعهد ایران خودرو، در اختیار شرکت قرار نگرفت!

پیش از این، مرکز آموزش علمی-کاربردی فذا در سال ۱۳۸۲ با مجوز وزارت علوم تاسیس شد که در سال ۹۴ قریب به ۲۰۰۰ دانشجو در ۳۵ رشته مختلف در مقاطع کاردانی تا ارشد مشغول به تحصیل هستند و فارغ التحصیلان دانشگاه فذا در بسیاری از واحد‌های تولیدی و تحقیقاتی از جمله کارخانه فولادین ذوب آمل (فذا) مشغول به کار شدند.

شرکت فذا با در نظر گرفتن نیـاز کشور به قطعات ریخته‌گری و همچـنین گسترش سطح صادرات قطعات ریـخته گری به اروپا توسـط کشـور‌های ترکیه، هند و چین درپی کاهش فعالیت‌های ریخته گری در اروپا اقدام به خرید دستگاه‌های مدرن دنیا کرد تا با استفاده از تجارب متخصصین ایرانی و دستگاه‌های High Tech در سطح کیفیت بین‌المللی به تولیدات خود ادامه دهد.

از مهمترین اهداف «فذا» می‌توان به صادرات قطعات، بومی‌سازی قطعاتی که از بسته وارداتی پژو حذف نشده بودند، افزایش کیفیت قطعات تولیدی اشاره کرد.

همچنین باید افزود که صادرات شرکت از یک میلیون دلار در سال نخست به ۴ میلیون دلار رسید، اگر وضعیت تامین مواد اولیه توسط «ایران خودرو» تامین می‌شد، در سال‌های آتی این میزان به ۱۰ میلیون دلار در سال می‌رسید!

ماجرای تعطیلی شرکت «فذا»

شرکت «ایران خودرو» به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده و تامین‌کننده مواد اولیه «فذا»، از ۳ ماه قبل تا کنون تعامل خود را با این شرکت تا سطح ۸۰ درصد کاهش داده است.

عدم پرداخت بدهی معوقه شرکت‌های خودروسازی به عنوان مشکل تشدیدکننده وضعیت کنونی یاد شده و با وجود پرداخت مستمر و بموقع دستمزد کارکنان شرکت، حدود ۶ ماه است خودروسازان بدهی خود را به شرکت پرداخت نکرده و درپی آن کارگران در دریافت حقوق ماهانه خود دچار مشکل هستند.

اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم با جلسه محاکمه گروه «عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی مواجه خواهیم شد.

عباس ایروانی، مدیر هلدینگ عظام که ۱۲ کارخانه قطعه‌سازی تحت مدیریتش است، شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین و بانفوذترین فعالان بخش خصوصی به حساب آورد که حالا در کیفرخواست وی ادعا شده با ایجاد شبکه گسترده‌ای از ارتباطات فاسد و رشوه، «قطعات چینی» را به نام تولید داخل به خودروساز‌ها فروخته و سالانه از این راه، ۴۰۰ میلیارد تومان به جیب زده است.

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان در توضیحات خود نسبت به عملکرد متهمان این دادگاه می‌گوید:

«متهم عباس ایروانی با تشکیل یک گروه منسجم مجرمانه اقدام به قاچاق قطعات خودرو کرده است وی نقش رهبری گروه را داشته و خطی مشی‌ها و برنامه‌های مجرمانه را برنامه ریزی می‌کرده است... متهم امیررضا رفیعی به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت می‌کرده و قائم مقام خودرویی گروه عظام بود... رفیعی وظیفه هماهنگی و ابلاغ دستورات ایروانی را به شرکت‌های زیر مجموعه عهده‌دار بوده و به مدیران شرکت‌های صنعت، معدن و تجارت و «ایران خودرو» و سایپا رشوه پرداخت می‌کرده است.»

اکنون می‌توان به جرأت گفت، عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت «ایران خودرو» برای شرکت فولادین ذوب آمل جهت تولید قطعات خودرو (سمند-پژو-پراید) همچون (قطعات ایمنی اکسل، دیسک ترمز، کاسه چرخ، میل لنگ و...)، عدم پرداخت بدهی به شرکت «فذا» بیش از ۶ ماه گذشته و قاچاق سازمان‌یافته قطعات چینی توسط عباس ایروانی و شرکا، ارتباط مرموزانه‌ای دارد!

کارگران «فذا» به سرنوشت کارگران «هفت‌تپه» دچار می‌شوند؟!

۳۱ شهریور ماه سال جاری استفاده و حمایت همه جانبه از قطعه سازان داخلی مورد تاکید وزیر صمت قرار گرفت، اما براساس اظهارات مدیران این شرکت تولیدی نه تنها مواد اولیه به شرکت قطعه سازی در مازندران با ۱۶۰۰ نیرو نمی‌رسد؛ بلکه دپو شدن قطعاتی که قرار بود توسط ایران خودرو خریداری شود، معضل دیگری است که «فذا» با آن دست و پنجه نرم می‌کند!

اگر نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مسئول، پیگیر مشکلات مالی «فذا» و کارگران آن نشوند، شاهد اعتراضات کارگری همچون کارگران هفت تپه، تعطیلی کارخانه استراتژیکی و اخراج کارگران خواهیم بود!

گزارش از یاسین قاسمی


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top