تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/28 - 23:41
کد خبر: 332107

نقش نمایندگان مجلس در وضع نابسامان معیشتی مردم

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی که از ابتدای فروردین ۹۷ آغاز شد از همان ابتدا با مخالفت گسترده بسیاری از نمایندگان مجلس همراه بود با اینحال تا کنون هیچ اقدام موثری برای بهبود معیشت مردم در مجلس صورت نگرفته‌است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی، یکی از بزرگترین تصمیم‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید است. سیاستی که اثر آن بر اقتصاد ایران تا مدت‌ها مورد بحث و تفسیر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی خواهد بود.

این سیاست در سال‌های گذشته نیز در کشور اجرایی شد و تبعات حاصل از آن برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی بدیهی بود. لذا دلیل بسیاری از مخالفت‌ها و انتقادهای مکرر به این تصمیم را باید حاصل تجربه اختصاص ارز با نرخ دولتی به واردات، در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ دانست.

شاید یکی از بهترین تعابیر درباره این سیاست از زبان وزیر اقتصاد دولت اصلاحات بیان شد. طهماسب مظاهری گفت: «هر ایرانی با دیدن بلاهایی که دلار ۴۲۰۰ بر اقتصاد و مردم ایران آورد، متاسف می شود».

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: «بیشترین خسارتی که اشتباه۴۲۰۰ به کشور ما زد، این بود که میدان را برای تولید و نوآوری تنگ کرد و استعدادهای ناب ایران را بسوی رانت‌خواری هدایت کرد و نکته تاسف‌بار تر، تکرار اشتباه تک نرخی کردن ارز ۱۲۲۶تومانی دوره آقای احمدی نژاد در فاصله ای خیلی نزدیک توسط آقای روحانی بود».

یکی از گروه‌های اصلی منتقد سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، نمایندگان مجلس هستند. کسانی‌که برخلاف منتقدان دیگر، بخشی از مسئولیت‌های ناشی از تصمیم‌های کلان کشور بر دوش آن‌هاست. نمایندگان مجلس، به عنوان ارکان نظارت و قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و جلوگیری از انحراف مجریان را دارند.

ضمن اینکه نمایندگان خانه ملت می‌توانند با تصویب یا اصلاح قوانین، دولت را ملزم به اجرای شیوه‌های دیگر ذکر شده در قانون نمایند. اما درباره مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی عملکرد نمایندگان مردم در خانه ملت تا کنون نفعی برای مردم نداشته‌است.

طی روزهای گذشته و در جریان قرائت تذکرهای کتبی نمایندگان به مسئولان دولتی، تذکر حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب به همراه برزگر نماینده سلماس به رئیس جمهور قرائت شد. این دو نماینده در تذکر خود به لزوم روشنگری درباره گران‌فروشی کالاهای اساسی وارداتی توسط افرادی که از رانت واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده و اقلام مذکور را به چند برابر قیمت به مردم فروخته‌اند، اشاره کرده‌بودند. این اولین بار نبود که موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط نمایندگان به عنوان تذکر مطرح می‌شود، تذکرهای بسیار زیادی با موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس قرائت شده و تا کنون راه به جایی نبرده‌است.

نمایندگان مجلس که از ابتدای سال بارها در تذکرها، نطق‌ها و سوالات خود از مسئولان دولتی به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی انتقاد کرده و آن را باعث فساد و هدررفت منابع ارزی دانسته‌اند، تا کنون هیچ طرحی را برای اصلاح شیوه نادرست دولت در تخصیص ۱۴ میلیارد دلار از منابع ارزی به صحن مجلس نیاورده‌اند. با توجه به روند فعلی و بررسی لوایح و طرح‌های غیر ضرورری وکم‌اثری مانند حذف ۴ صفر از پول ملی، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس را نیز باید مسئول وضعیت نابسامان معیشتی مردم دانست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top