گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 332152

در نامه جمعی از تشکل‌های عدالتخواه دانشجویی به رئیس شورای نگهبان؛

حذف تنوع مدارس ناقض عدالت آموزشی است

اجرای این مصوبه به دلیل حذف مدارس آموزش از راه دور، شبانه روزی، اقلیت‌های مذهبی، مجتمع‌های آموزشی تطبیقی و بزرگسالان که مختص گروه های مخاطب خاص تأسیس شده‌اند، نظام آموزشی را با اختلال در ارائۀ همگانی خدمات‌ آموزشی مواجه می سازد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از تشکل های دانشجویی عدالتخواه در خصوص طرح حذف تنوع مدارس به رئیس شورای نگهبان نامه ای نوشتند؛ در بخشی از این نامه آمده است:  اجرای این مصوبه به دلیل حذف مدارس آموزش از راه دور، شبانه روزی، اقلیت‌های مذهبی، مجتمع‌های آموزشی تطبیقی و بزرگسالان که مختص گروه های مخاطب خاص تأسیس شده‌اند، نظام آموزشی را با اختلال در ارائۀ همگانی خدمات‌ آموزشی مواجه می سازد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

دبیرمحترم شورای نگهبان
آیت الله احمد جنتی
سلام علیکم
 

کمتر از دو سال پیش بود که مافیای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، با طرحی که عنوان پوششی آن «حذف آزمون‌های زائد» بود، حذف معدود مدارس دولتی باکیفیت یعنی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را نشانه رفتند. خوشبختانه آن روز، این طرح با مخالفت‌های مردم و کارشناسان، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایتاً عدم توشیح رئیس‌جمهور به سرمنزل مقصود نرسید. اما امروز، این طرح مغرضانه، بار دیگر با پوشش «حذف تنوع مدارس»، سر از مجلس شورای اسلامی در آورده است.

مدافعان این مصوبه در دفاع از آن از عدالت سخن می‌گویند و آسیب‌های ایجاد تبعیض میان دانش‌آموزان؛ اما مشخص نیست، این‌ها که عدالت را به برابری تفسیر کرده‌اند، چرا به تبعیض به وجود آمده میان دانش‌آموزان فقیر و غنی در مدارس دولتی و غیردولتی اعتراضی ندارند؟ چرا توجهی ندارند که با اجرای این مصوبه، هر دانش‌آموزی که خانواده‌اش با تحمل شرایط معیشتی سخت‌تر بتواند شهریۀ مدارس غیردولتی را تأمین نماید، قطعاً راهی این مدارس شده و مستعدین کم‌بضاعت، در مدارس دولتی، که به دلیل عدم توجه دولت بی‌کیفیت مانده‌اند، تلف خواهند شد؟ 

معنای صحیحی  عدالت آموزشی را مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در سال 1385 تبیین نمودند؛
عدالت به معنای این نیست که ما با همه‌ی استعدادها با یک شیوه برخورد کنیم؛ نه، استعدادها بالأخره مختلف است؛ نباید بگذاریم استعدادی ضایع بشود و برای پرورش استعدادها بایستی تدبیر بیندیشیم؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک، باید استعدادها باشد، لاغیر. عدالت، این است.

در حال حاضر مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان، تنها مدارسی هستند که برای دانش‌آموزان مستعد کم‌بضاعت شهرستان‌ها، امکان دسترسی به خدمات آموزشی باکیفیت را فراهم آورده‌اند. حذف این مدارس، عملاً تنها شانس این دانش‌آموزان برای قبولی در دانشگاه‌های برتر و فرار از چرخه معیوب فقر را از بین برده و امید آنان را ناامید می‌سازد.

درادامه به تعدادی از چالش های این مصوبه اشاره می کنیم:
با منویات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نخبه‌پروری و تقویت مدارس استعدادهای درخشان در دیدار سال 98 با معلمان و فرهنگیان مغایر است.

با اصل 75 قانون اساسی به دلیل افزایش هزینه‌های دولت مغایر است. چرا که بخشی از هزینۀ مداس شاهد، هیئت امنایی و استعدادهای درخشان از والدین و نهادهای حمایتی تامین می‌شود.

با رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایر است. این شورا با حذف مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال 96 توسط شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت مخالفت نمود. همچنین اخیرا مصوبه تشکیل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را ابلاغ نمود. لازم به ذکر است بنا بر منویات رهبری، مجلس نباید به مسائلی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده است، وارد شود. 

واژۀ «تنوع» در این مصوبه به دلیل عدم تصریح ملاک تنوع مبهم است. در واقع مشخص نیست ملاک تنوع نظام تامین مالی است، برنامه درسی است یا ...

این مصوبه با حذف مدارس نمونه دولتی، دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم را از خدمات آموزشی با کیفیت محروم کرده و ناقض عدالت آموزشی است.

به دلیل حذف مدارس دولتی باکیفیت و هدایت خانواده‌های دغدغه‌مند به سمت مدارس غیردولتی، عملا موجب هموارسازی مسیر خصوصی‌سازی مدارس می شود.

با حذف محدود مدارس دولتی باکیفیت یعنی نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و هیئت‌امنایی، میانگین سطح کیفیت مدارس دولتی را تنزل می بخشد.

اجرای این مصوبه به دلیل حذف مدارس آموزش از راه دور، شبانه روزی، اقلیت‌های مذهبی، مجتمع‌های آموزشی تطبیقی و بزرگسالان که مختص گروه های مخاطب خاص تأسیس شده‌اند، نظام آموزشی را با اختلال در ارائۀ همگانی خدمات‌ آموزشی مواجه می سازد.

در تدوین آن به تجارب بین‌المللی بی‌توجهی صورت گرفته است؛ کشورها برعکس این مصوبه، به‌جای حذف بی‌چون‌وچرای هرگونه تنوع، با تعریف «نظام‌مند» انواع مدارس، مسیر مشارکت افراد، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای گوناگون در حوزۀ آموزش عمومی فراهم می‌آورند.

به استناد توضیحات فوق، از شورای محترم نگهبان تقاضا داریم که شجاعانه، از تائید این مصوبه که به ذبح عدالت آموزشی می‌انجامد، ممانعت به عمل آورد.

والسلام من اتبع الهدی
اسامی تشکل های امضا کننده:
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان یزد
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه شهید باهنر
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولیعصررفسنجان
مجمع آرمان(عدالتخواه)دانشگاه تهران
مجمع آرمان(عدالتخواه)دانشگاه صنعتی اصفهان
مجمع حزب الله دانشگاه علم و صنعت
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی شاهرود
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان
انجمن اسلامی دانشجویان عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزواری

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.