تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/29 - 15:23
کد خبر: 332188

نمکی: دانشگاههای علوم پزشکی روزهای سختی را می گذرانند

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی روزهای سختی را در کشور می گذرانند، گفت: دانشگاه، استاد و دانشجو را نباید زد، باید نواخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر سعید نمکی امروز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محل سالن امام خمینی دانشکده پزشکی این دانشگاه با اشاره به آشنایی اش با دکتر آقاجانی و دکتر زالی افزود: من در زمان خدمتگزاری در برنامه و بودجه با دکتر آقاجانی در زمینه اصلاح ساختار بودجه فعالیت هایی داشتیم.

وی افزود: همچنین با ایشان برای گرفتن پردیس جدید دانشگاه که به آن اشاره شد که قدم مهمی برای توسعه آینده این دانشگاه است نیز همکاری مؤثری انجام شد.

نمکی گفت: من به عنوان وزیر بهداشت تلاش می کنم از تمام سرمایه های معنوی و اجتماعی فارغ از نگاه سیاسی استفاده کنم.

وی با آرزوی صبر، استقامت و توفیق برای دکتر زالی رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی روزهای سختی را در کشور می گذرانند.

نمکی با اشاره به زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: من پس از آمدنم تلاش برای حذف کسی و آوردن تیمی نکردم. نه لشکر و تیم داشتم و نه اهل باند هستم و تنها وزیر قبل و بعد از انقلاب بودم که حداقل تغییر را در معاونان و رؤسای دانشگاه داشته ام.

وی خاطرنشان کرد: امسال از سخت ترین سال های پس از انقلاب است. با وجود آنکه افتخار این را داشته ام که با نفت ۳۰ دلاری کشور را اداره کرده ایم اما در مقایسه با قبل همچنان معتقدم امسال سخت ترین سال برای مقابله با این جنگ بی رحمانه اقتصادی است.

وزیر بهداشت با اشاره به سیل فروردین ۹۸ و شرایط سخت دانشگاه های علوم پزشکی گفت: امسال نوروز ۲۵ استان در سیلاب گرفتار بودند و ۶ استان به طور ویژه در سیلاب گرفتار شدند و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی و رؤسای آنها نوروز خود را در مدیریت سیلاب گذراندند.

نمکی گفت: خوشبختانه با مدیریتی که انجام شد و در میان آن سیلاب و لاشه ها و مردارهایی که باقی مانده بود، ما حتی یک مورد اپیدمی نداشتیم و این موضوع موجب حیرت مراکز بهداشتی جهانی شد و این چیزی نبود جز همت دانشگاه های علوم پزشکی در سال قحطی منابع.

وی با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: ما انتظار داشتیم از ۴۰ میلیون ایرانی ۳۰ تا ۷۰ ساله، حداقل نیمی در این بسیج شرکت کنند که با حضور ۳۱ میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون این رکورد تاریخی برای کشور به دست آمد.

وزیر بهداشت جامعه نظام سلامت را مظلوم ترین قشر برشمرد و گفت: همکار ما در کدام حادثه رانندگی، در کدام خشونت اجتماعی دنبال مقصر و متهم می گردد و یا کدام همکار ما از مراجعه کننده به مرکز درمانی دینش را می پرسد و یا اینکه به چه کسی رأی داده است. نظام سلامت ما دچار سیاست زدگی نیست و این افتخاری برای ما است.

وی با انتقاد از برنامه های صدا و سیما در بی مهری به نظام سلامت گفت: سالهاست بزرگان و اساتیدی که در اینجا نشسته اند در مطب خود نوشته اند که دادن ویزیت الزامی نیست، بسیاری از پزشکان بزرگوار این کشور برای بیماران کم بضاعت پول پیش منشی می گذارند اما کدام دوربین مملکت این ها را نشان می دهد؟ چرا تنها دوربین را روی کارتخوانی می بریم که ۵۲ هزار تومان را ۵۸ هزار تومان کشیده است؟ دوربین ها را به کدام مشاغل برده اید که حتی فاکتور هم نمی دهند؟ من نمی گویم همکاران قانون گریزی کنند و حتی نمی گویم همکار متخلف نداریم اما چرا اینقدر به نظام سلامت هجمه می کنند؟

نمکی گفت: ۱۸ ماه است وزارت بهداشت و نظام سلامت پول خود را از تأمین اجتماعی نگرفته است اما کدام پرستار و کدام پرسنل اورژانس به خاطر کارانه به بیمار خدمت نکرده است؟ نظام سلامت مستحق این همه جفا نیست. از تمام رسانه ها و دست اندرکاران می خواهم با ما کمی مهربان تر باشند. 

وزیر بهداشت با ارائه پنج توصیه به رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با عشق، محبت و مهربانی مدیریت کنید، چون مهربانی بالاترین سرمایه یک مدیر است.

وی افزود: دومین توصیه من این است که محیط دانشگاه را از دلمردگی و ناامیدی به سوی نشاط و شادکامی سوق دهید. دانشگاه های امروز دچار یأس و ناامیدی هستند، آنها را به سوی امیدواری رهنمون کنید. استاد و دانشجو سرمایه اجتماعی ما هستند و نباید به انزوا و دلمردگی بروند.

نمکی با بیان مثالی از موسیقی گفت: استاد شهناز روز اول به شاگرد خود گفت برای چه به اینجا آمده ای؟ شاگرد گفت تار بزنم. استاد شهناز گفت اولین گام این است که تار را نمی زنند، می نوازند. حال باید این را بگویم که دانشگاه، استاد و دانشجو را نباید زد، باید نواخت.

وی خاطرنشان کرد: توصیه دیگرم این است که دانشگاه با تحولات وزارت بهداشت همنوایی کند. ما تحولاتی از جمله تقدم پیشگیری بر درمان، تقدم درمان سرپایی بر بستری و تقدم جامعه محوری آموزش را در نظر داریم.

وزیر بهداشت افزود: مشکلات نظام سلامت در استان تهران با اضافه کردن صِرف تخت بیمارستانی حل نخواهد شد. من موضوع ۲.۳ تخت به ازای یک میزان مشخص جمعیت را قبول ندارم. باید در استانداردها بازنگری کنیم. نمی توانیم در تهران برای همه کشور یک نسخه تصمیم گیری داشته باشیم.

وی در توصیه دیگری به رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به مردم بیشتر رسیدگی کنید، مردم ولی نعمت ما هستند و باید پروسه های تخصصی و فوق تخصصی که به دلیل عدم اعمال مدیریت درست در روند درمان ها ایجاد شده را تسهیل کنیم.

نمکی تأکید کرد: توصیه مهم من به رئیس جدید دانشگاه این است که به معیشت مجموعه تحت مدیریت خود رسیدگی و یک مدلی را برای این منظور ایجاد کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top