تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/29 - 16:18
کد خبر: 332195

ربیعی: دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب محض است

سخنگوی دولت گفت: دولت از هر تلاش نیرو‌های امنیتی و اطلاعات سپاه برای امنیت و آرامش کشور استقبال و حمایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی اظهار کرد: از همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم عظیم معنوی ـ سیاسی سپاسگزاریم.

او گفت: همچنین از دولت کشور دوست و برادران عراقی و مهمان‌نوازی آنها خالصانه سپاسگزاری می‌کنم، بدون شک این راهپیمایی باشکوه حاوی پیام‌های جدی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روشنی برای منطقه و همه جهان است؛ این راهپیمایی برای آمریکا دارای پیام است که مردم ایران در مقابل فشار حداکثری تسلیم نمی‌شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین تلاش زیادی کرد، شرایط پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد و خود این امر تاثیر زیادی در افزایش زائران اربعین داشت به طوری که از ابتدای ماه محرم تا روز اربعین نزدیک ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار نفر مشرف به عتبات عالیات شدند، قطعاً ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت کار بزرگی بوده است.

ربیعی گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران، بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند، بیش از ۶ هزار کامیون برای ارسال محموله‌های موکب داران به خدمت گرفته شد، روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد.

او اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند، بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به مرزهای چهارگانه کشور اعزام شدند. ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه‌های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند.

سخنگوی دولت به حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و به‌رغم استقبال گسترده‌ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت‌های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت‌ها راه تخریب پیش گرفتند.

او افزود: به نظر من رئیس جمهور در هفته گذشته چند نکته راهبردی را مطرح کرد؛ نخست آنکه رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کرد. موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می‌شود. حجت‌الاسلام روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می‌توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت‌های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. آقای روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت.

ربیعی با بیان اینکه همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور به جای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد، تصریح کرد: مسئله اصلی مذاکره نیست. مسئله اصلی این است که دشمن می‌خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث تجاری، صنعتی، مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمند دفاعی و امنیتی نباشد. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی سرآمد هستیم، بلکه در بُعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می‌کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد.

رئیس جمهور منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست
سخنگوی دولت گفت: نکته بعدی رئیس جمهور این بود که او خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رأی‌شان معنایی دارد انگیزه رأی دادن نمی‌یابند در واقع باید رأی مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آنچه تحریم گران آن را فشار حداکثری می‌‎نامند باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند. رئیس جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید: یک پیام تحریم شکن.

او تصریح کرد: ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت به‌ویژه شورای نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم. رئیس جمهور منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می‌کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رأی دادند. اکنون هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه‌های متنوعی رأی دهند.کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

ربیعی در ادامه بیان کرد: در بحث سیاست خارجی هم جمع‌بندی رئیس جمهوری این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است، چرا که دریافته است عمر تحریم‌ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می‌شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره‌ای جز پایان دادن به مذاکره گریزی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: لایحه مهم تعارض منافع در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است، به مجلس ارسال شده و در گام‌های بعدی لایحه‌های شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیم گیری‌ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد.

او با بیان اینکه پیش از این لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود، گفت: معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختارمند، ریشه‌ای و جامعه محور.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است، اذعان کرد: تجربه نشان داده هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته، فساد عمیق‌تر شده و به لایه‌های پایینی رسوخ کرده است.

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد توییت روز گذشته یک نماینده مجلس مبنی بر روشن شدن دستگیری‌های مرتبط با آمد نیوز در نهاد ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهوری و دولت به طور طبیعی از هرگونه تلاش دستگاه‌های امنیتی برای حفظ ثبات و امنیت کشور و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه که در صدد ایجاد ناامنی روانی و تحریک مردم به شورش هستند، استقبال و حمایت می‌کند.

دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب محض است
او تأکید کرد: بدیهی است یکی از اهداف اولیه سرویس‌های بیگانه در به خدمت‌گیری این عوامل، ایجاد فروپاشی ذهنی در جامعه انقلابی ایران است و لازم است در داخل کشور مراقبت شود تا افراد و جریان‌های سیاسی از هر طیفی در همین مسیر فروپاشی ذهنی دشمن و ناامید سازی مردم حرکت نکنند. دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب محض است، نمی‌توانیم با شیوه های آمدنیوزی با آمد نیوز برخورد کنیم.

سخنگوی دولت گفت: برخی اظهارنظر‌ها موجب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود. امیدوارم که دستگاه قضا با نشر اکاذیبی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود برخورد کند.

ربیعی با بیان اینکه در تعامل با شورای نگهبان می‌توانیم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم، تصریح کرد: ما اگر همه سلایق را در انتخابات داشته باشیم حتما افراد بهتری حضور می‌یابند، تحریم شکننده حضور باشکوه مردم در انتخابات است. دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا تضمین می‌کند.

امنیت در خلیج فارس بدون کشور‌های منطقه امکان‌پذیر نیست
او در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نشست امنیتی دریایی در منامه بحرین با حمایت آمریکا و حضور رژیم صهیونیستی گفت: مساله اصلی این است که چگونه قرار است افرادی درباره امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند که حتی جسارت کافی برای معرفی خود را ندارند. رژیم صهیونیستی چنان با این منطقه بیگانه است که ناگزیر است نمایندگان خود را به صورت مخفیانه به این نشست اعزام کند. امنیت خلیج فارس بدون حضور همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی دولت گفت: رژیم صهیونیستی، عنصر مزاحم ناخوانده برای منطقه است و دیدگاه‌های آن برای ما و امنیت خلیج فارس کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. اما لازم است به برخی از کشورهای منطقه هم یادآور شویم که چگونه انتظار دارند با مشارکت دادن رژیمی که بیش از هر کشور دیگر به ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس پرداخته، بخواهند امنیت این منطقه را تأمین کنند.

ربیعی ادامه داد: این نشان دهنده اعتقاد ما به بی‌تجربیگی مقامات این کشور‌ها در تشخیص راه درست امنیت و ایجاد آرامش در خلیج فارس است. ما بار‌ها موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم، امنیت در خلیج فارس بدون کشور‌های منطقه امکان‌پذیر نیست و ایران حذف شدنی در تأمین امنیت نیست.

سخنگوی دولت گفت: البته ما علایم مثبتی را نیز از سوی دیگر داریم که این تمایل کار به ایران برای تأمین امنیت منطقه در میان کشور‌هایی که بعضا مواضع نامناسبی هم داشتند که در آنها هم به وجود آمده است و این علایم به نفع علایم منطقه است.

مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم از اهداف ایران است
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی و آخرین مهلت این نهاد به ایران گفت: دولت همواره بر ضرورت تصویب لوایح FATF تاکید کرده است. قطعا مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم از اهداف ایران است. اگر لوایح FATF تصویب نشود، در لیست سیاه قرار می‌گیریم یعنی سیستم بانکی ما در خارج کشور تعطیل می‌شود.
رئیس جمهوری در پرونده «حسین فریدون» دخالتی نداشته است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر افکار عمومی در به زندان افتادن حسین فریدون گفت: آنچه من اطلاع دارم این است که رئیس جمهوری در فرآیند پرونده حسین فریدون تا به حال هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌اند. نه پیامی نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به طور مثال بگویند این‌طور بشود یا نشود هم صحبتی نداشته‌اند. این به معنی تأیید مفاد پرونده نیست، اما دولت هیچ‌گونه دخالتی در این زمینه نداشته است. به تفکیک قوا معتقد هستیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: منتها شخص آقای فریدون همانند همه شهروندان نسبت به مسیر دستیابی به اطلاعات در پرونده‌اش اعتراض داشته است و می‌تواند دنبال کند و امیدوار هستیم که همانند یک شهروند این موضوع پیگیری شود و درخصوص بیرون آمدن وی از زندان هم اطلاعی ندارم. من هم در توییت میزان دیدم که آقای فریدون در زندان است و در این مورد سوال خواهم کرد و دقیق‌تر پاسخ خواهم داد و الان اطلاعاتی در این زمینه ندارم. پیگیری این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتر است و خود آقای فریدون هم حتما این موضوع را دنبال خواهد کرد.

ربیعی درباره انتقال آب خزر به فلات مرکزی بیان کرد: رئیس‌جمهوری هیچ اصراری بر انتقال آب خزر نداشته و فقط نظر کارشناسان مطرح بوده است، این موضوع از سال ۱۳۹۱ مطرح شده و ربطی به دولت آقای روحانی ندارد. سازمان محیط زیست نظر خودش را هنوز اعلام نکرده است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص امکان استفاده رئیس‌جمهور از اختیارات اصل ۱۱۳ قانون اساسی برای حضور احزاب منتقد در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا را تضمین می‌کند و شرایط لازم را به نحوی که هیئت‌های اجرایی طوری عمل کنند تا زمینه ثبت‌نام برای همه تنوع‌های فکری فراهم باشد، ایجاد خواهیم کرد. از طرف دیگر در تعامل با نهاد شورای نگهبان می‌توانیم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت گفت: انتخابات بسیار باشکوه و بزرگ نیاز امروز کشور است. باید توجه داشت بخش‌هایی از این مهم به واسطه وزارت کشور در اختیار دولت است، که ما متعهد به انجام آن خواهیم بود و بخش‌های دیگر را هم با استفاده از امکان گفت‌وگو و تعامل تلاش برای ایجاد آن خواهد شد. همواره از محدودکردن‌ها ضربه خورده‌ایم. نظام ما هیچ‌گاه از انتخابات‌های بزرگ آسیب ندیده و اساسا جمهوری اسلامی ایران خود، مولود یک انتخابات بزرگ با حضور همه افکار و عقاید بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top