تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/29 - 23:24
کد خبر: 332233

چه کسی لیست اصلاح‌طلبان را می‌نویسد؟

مصطفی کواکبیان از تشکیل کمیته‌ امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس خبر داد. این اقدام در شرایطی است که فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان ذیل شورای سیاست‌گذاری در حال انجام است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، از آغاز به‌کار کمیته امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس خبر داد.

به گفته کواکبیان، دبیران کل و اعضای شورای مرکزی احزابی همچون حزب جوانان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکان کشور، انجمن اسلامی مهندسان ایران و  حزب ندای ایرانیان ماموریت ساماندهی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را در استان‌ها برعهده خواهند داشت.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نهادی است که در دوران دوم خرداد و پیش از برگزاری انتخابات مجلس ششم، از اجماع 18 حزب و گروه اصلاح‌طلب تشکیل شد و ابتدا نام شورای هماهنگی دوم خرداد را بر خود گذاشت و کارش را از انتخابات مجلس ششم در سال 78 آغاز کرد.

تا زمان انتخابات سال 92، این شورا وظیفه ارائه لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای مجلس و شورای شهر و همچنین حمایت از یک کاندیدای واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده داشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شورای هماهنگی پس از انصراف محمدرضا عارف به اصرار سید محمد خاتمی، از حسن روحانی حمایت کرد و لیستی برای شورای شهر تهران ارائه داد و توانست اقلیتی 13 نفره را از 31 عضو شورای شهر نصیب خود کند.

در ایام انتخابات مجلس در سال 94، جمعی تحت عنوان «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» به پیشنهاد سید محمد خاتمی گردهم آمدند و ریاست آن جلسات را محمدرضا عارف برعهده داشت. این جمع متشکل از نمایندگان احزاب عضو شورای هماهنگی و برخی چهره‌های غیر حزبی جریان اصلاحات بود و وظیفه داشتند برای انتخابات مجلس لیستی واحد ارائه کنند که این اقدام آنها در تهران موفقیت آمیز بود.

با پایان انتخابات مجلس، اواسط تابستان سال 95 جلسه‌ای در بنیاد باران با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری در حضور سید محمد خاتمی برگزار شد که نشان می‌داد قرار است این شورا به فعالیت خود ادامه دهد اما این جلسه غائبانی داشت که تا ماه‌های منتهی به انتخابات سال 96 از مخالفان سرسخت شورای سیاست‌گذاری شدند. 

حزب مردم‌سالاری به دبیرکلی کواکبیان، اراده ملت به دبیرکلی احمد حکیمی‌پور، مجمع نیروهای خط امام به دبیرکلی هادی خامنه‌ای، حزب اعتماد ملی در زمان قائم مقامی رسول منتجب‌نیا از منتقدان این جریان بودند و معتقدند فعالیت‌های انتخاباتی باید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با حضور نمایندگان احزاب انجام شود.

مهرماه سال 95،  مجمع نیروهای خط امام (ره)، حزب اعتماد ملی، حزب مردم‌سالاری، حزب اراده ملت ایران، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، انجمن اسلامی مهندسان ایران، حزب وحدت و همکاری ملی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند "شورای سیاست‌گذاری، مأموریت انتخاباتی اسفند 94 داشته و با پایان همان انتخابات، مأموریت اش پایان یافته تلقی می‌شود و ادامه فعالیتش بلاموضوع است. ضمن آنکه هرگونه تصمیم گیری فردی و محفلی در انتخاب ترکیب این شورا، اصالت، کارکرد و چه‌بسا مشروعیت آنها را زائل می‌سازد."

با نزدیک شدن به ایام انتخابات سال 96، تشکیلاتی موازی شورای سیاست‌گذاری با نام ائتلاف 1+21 اصلاح‌طلبان شامل حدود 17 گروه و حزب سیاسی  تشکیل شد تا برای انتخابات شوراها لیست ارائه دهد. این تشکیلات موازی شورای سیاست‌گذاری عمل می‌کرد و لیست 21 نفره‌ای برای انتخابات شورای شهر تهران ارائه داد. ریاست جلسات این ائتلاف را محسن رهامی از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات برعهده داشت. 

با پایان انتخابات 96، منتقدان شورای سیاست‌گذاری افزایش یافت. حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و حزب کارگزاران نیز به صف منتقدان این شورا پیوستند و در جلسات اخیر آن شرکت نمی‌کنند. بیشترین انتقاد این احزاب به حضور افراد غیرحزبی به‌ویژه اعضای حزب اتحادملت  در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود. حزب اتحادملت با حضور اعضای حزب منحله مشارکت در سال 92 تشکیل شد که اکثر آنها اطرافیان و حلقه نزدیکان سید محمد خاتمی هستند. محمدعطریانفر عضو حزب کارگزاران در این‌باره اظهار داشت: به‌دلیل پیوند عمیقی‌ که میان برخی‌ها در جریان اصلاح‌طلبی با رئیس‌ دولت اصلاحات وجود دارد، معمولاً آنها از سهم بیشتری در ائتلاف‌ها برخوردار هستند که این مسئله مورد نقد حزب کارگزاران قرار دارد.

شهریور سال 97 اولین نشست شورای سیاست‌گذاری برگزار شد که تصاویر منتشره از آن نشان دهنده عدم حضور شخصیت‌هایی همچون  مصطفی کواکبیان، حجت الاسلام هادی خامنه‌ای، حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت،‌ حسین کمالی، محسن رهامی و برخی دیگر از اعضای حقیقی عضو شورای سیاست‌گذاری و اعضای حزب کارگزاران بود.

شب گذشته (28 مهر) شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جلسه‌ای داشت که براساس اخبار منتشره از این نشست، اعضا بر ضرورت اتخاذ روشی شفاف و دموکراتیک که انسجام و وحدت جبهه اصلاح طلبان را مخدوش نکند تاکید کردند با این‌حال روند فعلی که طی می‌شود نشان می‌دهد شخصیت‌هایی که سال 92 تلاش کردند تا ائتلاف 21+1 در مقابل شورای سیاست‌گاری برپا کنند، این بار نیز درصددند با رجوع به اولین خاستگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان یعنی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیستی مستقل ارائه کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top