گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 332469

مقصر کیفیت پایین آموزش زبان انگلیسی کیست؟

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان یا آموزش و‌پرورش مقصر کیفیت پایین آموزش زبان انگلیسی نیستند، گفت: سیاست‌های نادرست باعث شده جریان آموزش تضعیف شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، محمود مهرمحمدی در نشست تخصصی نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار‌کرد: شوک‌هایی که به آموزش و پرورش وارد می‌شود باعث طرح مسائل این وزارتخانه به عنوان مسائل درجه اول در جامعه می‌شود، همچنین طرح پیشنهادی مجلس درباره رفع انحصار از زبان انگلیسی ابعاد مثبت و منفی دارد.

وی افزود: رفع انحصار از زبان انگلیسی و برون‌سپاری آموزش آن در طرح پیشنهادی مجلس مشاهده می‌شود اما نباید به آموزش زبان انگلیسی به چشم یک اتفاق سیاسی و آزاردهنده فرهنگی نگاه کنیم چرا که این باعث می‌شود حساسیت‌های زیادی پیدا کنیم.

به نسل جدید در آموزش زبان خارجی مدیون هستیم

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش کشورمان درباره آموزش زبان خارجی، به نسل جدید مدیون هستیم و به این جهت  که آموزش کدام زبان خارجی برای آنها فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند، توجه نداریم و باید از این زاویه به آموزش زبان نگاه کرد؛ در چنین شرایطی بدیهی است که آموزش زبان انگلیسی قابل رقابت با هیچ زبان دیگری نیست.

مهرمحمدی با اشاره به اینکه آثار سوء فرهنگی یادگیری زبان را می‌پذیریم که باید مدیریت شود، گفت: نباید آموزش زبان انگلیسی را به چشم امر استعماری و سیاسی و مرتبط با بلاهایی بدانیم که انگلیسی زبان‌ها سر ما آوردند، بنده جزو طراحان سند تحول بنیادین هستم که در آنجا آموزش زبان خارجی به عنوان امر نیمه تجویزی لحاظ شده است و دانش‌آموزان می‌توانند از بین زبان‌های مختلف انتخاب کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون سیاست آموزش و پرورش این است که آموزش زبان خارجی نیمه تجویزی باشد، اما اگر از بنده بپرسند می‌گویم سیاست درست درباره آموزش زبان خارجی این است که از نیمه تجویزی به تجویزی تبدیل شود تا دانش‌آموزان بتوانند به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند و راه برای رشد آنها فراهم شود.

باید بستر آموزش سایر زبان‌ها فراهم شود

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که دانستن زبان‌های خارجی دیگر حتما یک مزیت است و باید بستر لازم برای آن فراهم شود، تصریح‌کرد: روش کار باید به این صورت باشد که آموزش زبان انگلیسی را الزامی و آموزش زبان دوم را به عنوان بخش اختیاری برنامه درسی در دستور کار قرار دهیم و اجازه دهیم افرادی که تمایل دارند در کنار انگلیسی سایر زبان‌های دیگر را حالا چه در مدرسه  یا بیرون از مدرسه فراهم بگیرند.

طرح رفع انحصار از انگلیسی فریادی است به ضعف کیفیت در مدارس

مهرمحمدی افزود: طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی، فریادی است نسبت به ناکارآمدی فرصت‌های کیفی در آموزش و پرورش که فقط محدود به زبان انگلیسی نیست.

وی ادامه داد: بنده تصور می‌کنم وضعیت آموزش زبان انگلیسی در کشور ما بد است و در این رابطه سیاست‌های نادرستی وجود دارد از جمله منع آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی که یکی از تصمیمات آسیب‌زننده به کیفیت آموزش است. 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در  آموزش زبان خارجی باید به این سمت برویم که آموزش زبان دوم را مد نظر داشته باشیم اما ما حتی حاضر نیستیم درباره این مسائل فکر کنیم، اگر آموزش زبان  انگلیسی کیفیت ندارد و نمایندگان به ناکارآمدی آن به خوبی اشاره کرده‌اند، اما مدرسه و نظام آموزش و پرورش یا معلمان را نباید مقصر دانست، سیاست‌هایی که جریان آموزش زبان انگلیسی را احاطه کرده باعث شده است جریان آموزش ضعیف باشد.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.