تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/08/02 - 10:33
کد خبر: 332538

در پژوهشکده‌های وزارت علوم چه می‌گذرد/ بخش اول/ پژوهشکده مطالعات فرهنگی

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است! +جدول

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است! +جدول

کلیه مقالات هر مرکز علمی تحلیل محتوایی می شوند. بر اساس تحلیلهای انجام شده در سال 1397 محورهای اصلی مقالات علمی این پژوهشکده به صورت نمودار مقابل بوده است. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آموزش و پژوهش دو بال اصلی نظام آموزشی عالی هر کشوری است، دوبالی که تکمیل کننده هم هستند و اگر به درستی سیاستگذاری شود یک اکوسیستم آوانگارد دانشگاهی در بر خواهد داشت. در این بین پژوهش در نظام آموزش عالی نقش تعیین کننده دارد، پژوهش پایه تحقیقات، فن آوری و نوآوری است و به همین دانشگاه ها و مراکز بزرگ تحقیقاتی هزینه های زیادی را برای این حوزه در نظر می گیرند. دانشگاه های ایران به دلایل مختلف از جمله تغییر نسل و مفهوم دانشگاه چند سالی است به این مقوله «ضریب» داده اند و بر اساس همین تغییر مراکز پژوهشی تحت عنوان های پژوهشکده و پژوهشگاه زیر نظر وزارت علوم تاسیس شده اند؛ به همین بهانه در سلسله گزارش هایی سعی داریم عملکرد این پژوهشکده ها را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس آمارهای وزازرت علوم، این وزارتخانه 5 پژوهشکده و 18 پژوهشگاه دارد. داده های استخراج شده در این گزارش ها براساس گزارش های عملکردی این پژوهشکده ها است.

1-  پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی یک پژوهشگاه دولتی در شهر تهران است و در سال 1383 تاسیس شده است. در حال حاضر 11 دانشجو و 15 استاد در این مرکز مشغول فعالیت می باشند. بر اساس تحلیل های انجام شده این مرکز تاکنون 121 مقاله علمی در نشریات و همایشهای داخلی منتشر کرده است. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی صاحب امتیاز و ناشر 3 مجله تخصصی است علاوه بر این تاکنون 3 مقاله معتبر بین المللی نیز از این مرکز استخراج شده و  در سال 1397 پژوهشگران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه های «کتاب» و «سرمایه دینی» منتشر کرده است.

* گروه های پژوهشی
این پژوهشکده دارای چهار گروه پژوهشی است که هر یک دارای شورای علمی مستقل هستند. اعضای شورای گروه‌ها، ترکیبی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده و اساتید مدعو است. مهمترین مأموریت و حوزه فعالیت شورای گروه‌ها بررسی اولویت‌های پژوهشی گروه‌ها و بررسی فرایند طرح‌های موظف اعضای هیئت علمی و طرح‌های پیشنهادی پژوهشگران بیرونی است. جلسات شورای گروه‌ها معمولاً به صورت دو هفته یک بار برگزار می‌گردد. گروه‌های پژوهشی عبارتند از: مطالعات آینده‌نگر، مطالعات اجتماعی، مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی.

* رئیس پژوهشکده
حسین میرزایی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس فعلی این پژوهشکده است، او که پیشتر در وزارت علوم سمتی داشته در تعریفی این پژوهشکده را اتاق فکر وزارت علوم عنوان می کند. او چندی پیش در گفتگویی با فرهیختگان گفته است: "در تعریف اولیه، پژوهشکده به‌مثابه اتاق فکر طراحی شده است که در سایت ما هم هست. تعبیر دکتر غلامی در همین راستاست که اینجا اتاق فکر فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است. از این حیث نگاه مثبت وجود دارد. به‌طور کلی میان آن چیزی که شما به‌عنوان پژوهش انجام می‌دهید با سیاستگذاری و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فاصله هست و قصد پژوهشکده این است که این اتفاق بیفتد و تلاش‌های زیادی هم صورت گرفته است؛ یعنی سعی کردیم جایگاه اتاق فکر را داشته باشیم".

*  مقالات داخلی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکنون 121 مقاله در همایشها و نشریات داخلی منتشر نموده است. که از این تعداد 95 مقاله ژورنالی و 26 مقاله کنفرانسی می باشد. نمودار مقابل تعداد سالانه مقالات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی را به تفکیک مقالات ژورنالی و کنفرانسی نمایش می دهد. در لیست زیر تعدادی از آخرین مقالات نمایه شده از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نمایش داده می شود. که از طریق لیست سالانه می توانید به کل مقالات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دسترسی داشته باشید.

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است!

*  نمودار مقالات بین‌المللی
بر اساس داده های استخراج شده از پایگاه اسکوپوس و پابمد، تاکنون 3 مقاله توسط پژوهشگران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در این نمایه سازهای بین المللی ثبت شده است. نمودار روبرو آمار سالانه مقالات بین المللی منتشر شده توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی را نمایش می دهد. با استفاده از لیست سالانه زیر، می توانید به صورت کامل لیست مقالات هر ساله را مشاهده نمایید.

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است!

* ژورنال‌ها و نشریات علمی
نشریات و مجلات علمی تخصصی که در دانشگاهها به چاپ می رسند، یکی از معتبرترین منابع برای نشر آخرین دستاوردهای علمی هستند. بر اساس داده های ثبت شده در پایگاه مرجع مجلات ایران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ناشر 3 ژورنال علمی معتبر است. نمودار روبرو تعداد شماره های ژورنالهای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی که در پایگاه سیویلیکا نمایه شده و مورد تحلیل علم سنجی قرار گرفته اند را نمایش می دهد.

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است!

*  همکاران استراتژیک
بر اساس تحلیل داده های هم پژوهشی مقالات منتشر شده توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در کنفرانسها و نشریات داخلی، تاکنون این مرکز 46 مقاله مشترک با 24 مرکز علمی داشته است. تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. در ادامه همکاری های این  پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با دانشگاهها و مراکز علمی آمده است:

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است!

* موضوعات مهم پژوهشی
کلیه مقالات هر مرکز علمی تحلیل محتوایی می شوند. بر اساس تحلیلهای انجام شده در سال 1397 محورهای اصلی مقالات علمی این پژوهشکده  به صورت نمودار مقابل بوده است. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند. تحلیل محتوایی مقالات علمی یک مرکز نشان دهنده جهت اصلی تحقیقات پژوهشی در آن مرکز است و به سیاستگذاران پژوهشی کمک میکند تا برای سالهای آتی برنامه ریزی نمایند. یعنی دغدغه اصلی محققان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال 1397 موضوع کتاب و سرمایه دینی می باشد.

پژوهشکده‌ای که مدعی اتاق فکر وزارت علوم است!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top