تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/08/02 - 11:44
کد خبر: 332548

در دومین دوره ازسلسله جلسات بررسی نقش زنان در گام دوم انقلاب مطرح شد؛

عنصر جنسیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کم رنگ است/ باید کار خانگی زنان مورد حمایت های حقوقی قرار بگیرد

عنصر جنسیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کم رنگ است/ باید کار خانگی زنان مورد حمایت های حقوقی قرار بگیرد

در الگوی پایه ی پیشرفت در طول هفت سال که مجمع نخبگان کشور مشغول به فعالیت هستند، تصویری از نقش آفرینی خاص و متمایز زنان در الگوی اسلامی ایرانی نداریم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش های مختص زنان و دختران وجود ندارد و عنصر جنسیت در این سند بسیار کمرنگ است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین دوره از سلسله جلسات نقش زنان درگام دوم انقلاب با بررسی موضوع "نقش زن در اقتصاد"  با حضور دکتر عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)  در روز چهارشنبه 1 آبان ماه به همت جنبش عدالتخواه دانشجویی در  راستای معرفی  زن تراز انقلاب برگزار شد.

عادل پیغامی  با اشاره به نقش موثر و متفاوت زن در پیشرفت و تمدن سازی گفت: همه مکاتب  بزرگ، فصلی در باب مسئله جنسیت زن دارند. مدرنیته در ابتدا تلاش کرد جنسیت را حذف کند و مشی عمومی خود را مبنی بر برابری زن و  مرد تعریف نماید. مدرنیته در نظریه های اقتصادی، سیاسی و توسعه اساسا بین مرد و زن تفاوتی قائل نشد اما در اجرا برخلاف قرائت انتزاعی کلی نگرانه ی خود برای عنصر  زن متفاوت عمل کرده است.

او افزود: در همه ی کشور های اروپایی و آمریکایی دیده می شود که دست مزد زن از مرد کمتر است و همینطور اقتصاد دان های زن دنیا کمتر  از یک درصد هستند. البته در سطح کارشناس و کارپرداز به وفور از زن ها استفاده می کنند اما در حوزه اندیشه و نظریه پردازی این اتفاق نیفتاده است. بنابراین در  غرب هم عملا  تفاوت ناشی از جنسیت زن  و مرد سبب ایجاد تبعیض منفی شده است. با این وجود  تعریف عنصر  زن در همه مکاتب وجوامع ضرورت دارد.

پیغامی با بیان  اینکه  در جامعه اسلامی نسبت به مختصات و عنصر زن غفلت شده است گفت: در الگوی پایه ی پیشرفت در طول هفت سال که مجمع نخبگان کشور مشغول به فعالیت هستند تصویری از نقش آفرینی خاص و متمایز زنان در الگوی اسلامی ایرانی نداریم. در سند تحول بنیادین آموزش و  پرورش، آموزش های مختص زنان و دختران وجود ندارد و عنصر جنسیت در این سند بسیار کمرنگ است.

او تاکید کرد: جریان فمنیستی قرن 18 ام زن و مرد را یکسان  مشابه می دانست اما همین جریان در قرن 20 ام قائل به جدایی مدل زنانه و مردان شدند. انجمن اقتصاددانان فمنیست اعلام کرد که اقتصاد، توسعه  و کارآفرینی عمدتا فضای مردانه دارد درصورتی که همه ی تئوری های اقتصادی باید مبتنی بر دو مدل زنانه و مردانه ارائه شود. باید گستره ی مرز عدم تفاوت بین زن و مرد مشخص شود زیرا اگر این تمایزات در نظر گرفته نشود، زنان در یک رقابت مساوی بامردان مورد ظلم واقع می شوند. بنابراین باید  با توجه به تفاوت های جنسیتی دو قانون کار برای مردان و زنان ارائه شود که داری فصل ها مشترک و متفاوت باشد.

پیغامی گفت: منحصر به فرد ترین نقشی که زنان دارند فرزندآوری است، این مسئله ای است که غربی ها هم به آن اذعان دارند. بشر یک کارخانه ای دارد که ساخت و تولید آن تنها از عنصر زن برمی آید. در اقتصاد بحثی به نام سرمایه انسانی مطرح است که بخشی از آن در مدرسه و دانشگاه ساخته می شود اما اصل آن قبل از 7 سالگی و در محیط خانواده پرورش پیدا می کند. به همین دلیل است که در غرب به خصوص اسکاندیناوی به طول مرخصی قبل و بعد از زایمان بیشتر بها داده می شود. زیرا سرمایه انسانی بسیار مهم است و دولت محاسبه می کند اگر امروز 1دلار برای مادر خرج کند در آینده چندبرار سود خواهد کرد.

او اشاره کرد: در آمریکا مدارس خانگی به شدت مورد حمایت دولت و آموزش پرورش است زیرا پایه و اساس باید خانواده باشد. اگر خانواده ای قصد داشته باشد اموزش تحصیلی را در خانه به فرزند خود یاد بدهد تسهیلات و تمهیدات لازم در اختیارشان قرار می دهند. زن به عنوان مادر و عمود خانواده باید شغل خود را در کنار فرزند خود تعریف کند. کارخانگی زنان به  همراه  بیمه باید رسمیت پیدا کند و مورد حمایت های حقوقی قرار بگیرد.

* گزارش از لیلا عبدالهی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب جواب می‌دهد! +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top