تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/04 - 15:21
کد خبر: 332762

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و پنجاه و هفت؛

مقام محمود؛ سیری در درجات توحید با شفاعت نبی اکرم (ص)

مقام محمود، مقامی است که همه مخلوقات از فیض آن متنعم می شوند و بخاطر همین از آن به شفاعت کبری حضرت در قیامت تعبیر شده است. در روایت داریم: «وَ یُلْجَمُ‏ النَّاسُ‏ الْعَرَق‏»، عرق به حدی بالا می آید که لجام دهآنها می شود، پناه به انبیاء می برند. که حضرت آدم به حضرت نوح و آنها هم به حضرت ابراهیم و موسی و عیسی ارجاع می دهند و آنها هم به پیامبر(ص) خاتم ارجاع می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه ایام شهادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به سراغ کتاب مقام محمود نوشته آیت الله سید محمدمهدی میرباقری رفته ایم که در ادامه توضیحاتی درباره این اثر را مشاهده می کنید.

کتاب حاضر شامل 9 گفتار از مجموعه مباحث استاد سید محمدمهدی میرباقری  در برنامه تلویزیونی سمت خداست.

گفتار اول درباره مقام محمود نبی اکرم (ص) و شفاعت کلیه ایشان است که هر فیض و نعمتی، با شفاعت ایشان و از آن مقام بر تمام ماسوی جاری می شود. هر چند اصل این مقام در قیامت است، ولی مقامی ساری و جاری در تمام عالم است.

شفاعت ایشان دو جلوه دارد: جلوه اول، سیر در درجات توحید است و جلوه دوم آن، شفاعت از رنج ها و عذاب ها و شرک هاست.

در سایر گفتارها نیز شئون مختلف این شفاعت توضیح داده می شود.

در گفتار دوم و سوم، مقام نبی اکرم (ص) ذیل عنوان فضل و نعمت الهی توضیح داده می شود و بیان می شود که همه موجودات در سیر در وادی توحید، به این فضل محتاج اند و همچنین در قیامت، بندگان از این نعمت عظیم بازخواست می شوند.

گفتار چهارم، توصیف شئون نبی اکرم (ص) در روایات نبی اکرم (ص) و زمینه های قبل از تولد ایشان در این عالم است.

در گفتار پنجم، اوصاف نبی اکرم (ص) در آیه آخر سوره کهف برررسی می شود و این نکته تذکر داده می شود که اگر کسی ایشان را در جنبه بشری خلاصه کند، نمی تواند درجات توحید با ایشان را طی کند.

گفتار ششم به به فضائل و مقاماتی از نبی اکرم (ص) در زیارتنامه از راه دور ایشان می پردازد.

در گفتار هفتم توضیح داده می شود که تنها طریق معرفت خدای متعال، معرفت نبی اکرم (ص) و ائمه (ع) است و این معرفت، عالی ترین رزق خاص شیعیان است.

در گفتار هشتم، رابطه صلوات بر نبی اکرم (ص) با ورود به وادی ولایت و خشوع در مقابل مقامات ایشان و همچنین آثار صلوات بر نبی اکرم (ص) بیان می شود.

گفتار نهم شرح صلوات شعبانیه است و شئون نبی اکرم (ص) در این صلوات و شفاعت خاص ایشان در ماه شعبان را توضیح می دهد.

در قسمتی از مطالب آمده است:
مقام محمود، مقامی است که همه مخلوقات از فیض آن متنعم می شوند و بخاطر همین از آن به شفاعت کبری حضرت در قیامت تعبیر شده است. در روایت داریم: «وَ یُلْجَمُ‏ النَّاسُ‏ الْعَرَق‏»، عرق به حدی بالا می آید که لجام دهآنها می شود، پناه به انبیاء می برند. که حضرت آدم به حضرت نوح و آنها هم به حضرت ابراهیم و موسی و عیسی ارجاع می دهند و آنها هم به پیامبر(ص) خاتم ارجاع می دهند.

پیامبر با همه اهل محشر برای عبور از این مرحله مقابل باب الرحمة سجده می کنند و در باز می شود و به ایشان اجازه داده می شود که افراد را از آن باب وارد کنند. پس گشوده شدن درهای بهشت گشوده شدن درهای توحید است. یعنی بهشت بیت النور و خانه توحید است. گشوده شدن درهای توحید برای اهل محشر با سجده پیامبر انجام می گیرد. پس اصل مقام محمود در صحنه قیامت است. ولی مقام شفاعت نبی اکرم یک مقام جاری و ساری است. که از اول تا آخر عالم این مقام شفاعت وجود دارد و یک امر دائمی است که نه اختصاص به زمان دیگر و نه اختصاص به فرد دیگری دارد. یعنی این طور نیست که شفاعت فقط خروجی باشد. زیرا ما شفاعت را فقط در خروجی کار می بینیم. یعنی در این دنیا همه کارهایشان را می کنند و نیاز به شفاعت نیست بعد درآخرت که در های بهشت بسته می شود با شفاعت درهای بهشت باز می شود ولی این طور نیست؛ بلکه سیر مستمر مخلوقات با شفاعت حضرت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top