تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/08/06 - 11:33
کد خبر: 332948

ابراهیم سحرخیز

تصمیم شتابزده مجلس ره به جایی نخواهد برد

تصمیم شتابزده مجلس ره به جایی نخواهد برد

جناب سخنگو بر اساس کدام ادله کارشناسی شده، مراکز آموزش از راه دور را که بر اساس اخذ شهریه از مردم بنا شده است را در جرگه مدارس دولتی محسوب کرده، قرار است آن را از چنگ صاحبانش بربایند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: ابراهیم سحرخیز// مطالب سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در دفاع از مصوبه اخیر با عنوان ”حذف تنوع از مدارس دولتی” در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم علاوه بر دامن زدن بر ابهام، نشان داد این تصمیم شتابزده عاری ازهرگونه پشتوانه علمی و مآل اندیشی بوده،تنها کسانی که قرار است از نتایج فاخر آن بهره مند شوند همان کاسبان فرصت طلب مدارس غیر دولتی هستند.

ارائه مطالبی مخدوش و بعضا متضاد یا مغایر با عدالت آموزشی در دفاع از این مصوبه ،حکایت از سردرگمی در بین مدافعان آن دارد. جهت تنویرافکار عمومی خاصه فرهنگیان فرهیخته و عدالتخواه به برخی از نکات در این باره اشاره می شود:

۱- برخی از نمایندگان محترم از جمله احمدی لاشکی که مدعی هستند امروزه بیش از ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه در حوزه مدارس دولتی به فعالیت اشتغال دارند آیا مدارسی مانند شبانه روزی ها ،بزرگسالان ،هیات امنایی، عشایری ، روستایی ،آموزش از راه دور و… را نیز در این مجموعه به شمار آورده اند؟

بهتر نیست یکبار دیگر فهرست ادعایی خویش را مرور کرده ، آنرا به مردم نیز عرضه کنند؟

نکند ایشان، مدارس وابسته ای مانند امین، طاها، مدارس شهید مطهری، آستان قدس و… را که سالهاست به دلیل اخذ شهریه در زمره مدارس غیر دولتی محسوب می شوند را نیز قصد کرده اند زیر بیرق مدارس عادی دولتی برده،اجازه اخذ هرگونه شهریه ای را از آنها سلب کنند که صد البته این کار ناشدنی است و مجلس بر حسب تعارض با دیگر قوانین موضوعه از جمله نیت واقف، حق ورود به این حوزه را ندارد.

۲- در کجای مصوبه مذکور، مدارسی مانند نمونه دولتی،شبانه روزیها در مناطق نابرخودار و محروم روستایی یا عشایری از آن مسثتنی شده اند که در متن مصوبه اثری از ان پیدا نیست؟

۳- اگر بنا بر ادعای سخنگوی کمیسیون آموزش، ملاک تمیز مدارس دولتی از غیر دولتی، تنها پول زوری است که بانام کمک های داوطلبانه، به اجبار از مردم ستانده می شود که امروزه به مرحمت دولت”تدبیر و امید”،نمی توان مدرسه ای را در ایران سراغ گرفت که از کندن چنین پول زوری از والدین معاف باشد.

۴- جناب سخنگو بر اساس کدام ادله کارشناسی شده، مراکز آموزش از راه دور را که بر اساس اخذ شهریه از مردم بنا شده است را در جرگه مدارس دولتی محسوب کرده، قرار است آن را از چنگ صاحبانش بربایند؟

اگر منظور وی آن است که چنین مراکزی باید تحت نظارت آموزش و پرورش دولتی اداره شوند که همین مطلب در مورد تمامی مدارس غیردولتی نیز در”مقام حرف” صادق است. یا قرار است در قبال ثبت نام فراگیران لازم التعلیم،از دولت کمکی را مطالبه کنند،که آموزش وپرورش هنوز بدهی ده سال قبل خود را تسویه نکرده است؟

۵- اساس و چرایی تشکیل مدارس نمونه دولتی بر کشف، شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد مناطق محروم روستایی استوار است اگر بعدها، انحرافی در مسیر ثبت نام ایجاد شده و از مردم برای تحصیل در چنین مدارسی نیز، پول زور مطالبه شده است چرا قصد کرده اید نهالی که خاستگاه عدالت طلبانه دارد را با این مصوبه از ریشه بخشکانید؟

مجلس ایران امروز در کجای کار ایستاده است که چشم دیدن کمترین امکاناتی را به سود اقشار آسیب پذیر جامعه ندارد؟

رتبه های برتر دانشگاه را دو دستی تقدیم بچه پولدارها کردید!

صندلیهای دوره دکتری و علوم پزشکی را در دانشگاه ها به حراج مزایده گذاشتید تا تنها کسانی صاحب آن شوند که از پول باد آورده بی نصیب نمانده اند. آیا اکنون نوبت به حراج آموزش و پرورش رسیده است؟

۶- توجه به شناسایی و تربیت دانش آموزان نابغه و”تیز هوش به ماهو تیز هوش ” از جمله ماموریت های بی بدیل تمامی دولتها حتی پیش از انقلاب بوده است.

پشتوانه علمی وکارشناسی شده ایجاب می کند دو گروه انتهایی از طیف مستقر بر “منحنی توزیع نرمال هوش”یا همان معدل توانمندی ها،یعنی دانش آموزان با نیاز های ویژه و نوابغ در مدارس خاص دولتی تحت تربیت ویژه قرار گیرند.

۷- مجلسی که علاوه بر اسناد فرادستی از جمله سیاست های کلی تحول در حوزه آموزش و پرورش، از نگاه و اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به تربیت استعدادهای درخشان و نخبگان به عنوان “کنز لاینفد” جامعه باخبر است چگونه به خود اجازه می دهد در مصوبه ای شتابزده ،ریشه مدارس سمپاد را از پایه بخشکاند؟

۸- تقارن زمانی این مصوبه با ابلاغ شدن اساسنامه سازمان استعدادهای درخشان ،این شائبه را بر می انگیزد که مجلس در نطقه تقابلی ۱۸۰ درجه ای با این اساسنامه ،در صد بر آمده است تا جیب گشادصاحبان مدارس غیر دولتی را پر کند.

۹- اگرمجلس، آن هم در ماههای پایانی از عمر خود در صدد نشان دادن اقتدار خویش است بهتر است فکری به حال کلاس های بدون معلم، مدارس بدون سرانه و شهریه های سر به فلک کشیده مدارس غیر دولتی، ورود بی حد و حصر معلمان خرید خدمات آموزشی ،مطالبات تلنبار شده معلمان و دیگر مصائبی بنماید که موریانه وار بر جان آموزش و پرورش افتاده است.

* معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top