تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/08/07 - 10:39
کد خبر: 333063

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

صندوق رفاه وزارت علوم به دانشجویان شاغل وام نمی‌دهد!

صندوق رفاه وزارت علوم به دانشجویان شاغل وام نمی‌دهد!

بودجه‌ای که برای همه دانشجویان از دوره کارشناسی تا دکتری در نظر گرفته شده است، کجا خرج شده که دانشجویان شاغل از دریافت تسهیلات مالی آن محروم و در تامین پرداخت شهریه خود دچار مشکل شده‌اند؟!

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای پایانی مهرماه سال جاری آیین‌نامه جدید صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم منتشر شد و در ماده پنجم فصل اول قید شده، «در زمان دریافت وام دانشجویی، عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می باشد (به استثنای کار دانشجویی)». بر این اساس دانشجویانی که در ادارات و نهادهای دیگر مشغول به کار باشند، هیچ‌گونه تسهیلات مالی از سوی صندوق رفاه دانشجویان به آنان اعطا نخواهد شد.

همچنین ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد که صندوق رفاه موظف به پرداخت وام بیمه دانشجویان دکتری نبوده، اما پرداخت آن حذف نشده است.

با توجه به فعال شدن سامانه «استعلام شاغلین از سازمان‌های ذیربط» و ماده پنجم فصل اول آیین‌نامه، چنانچه اگر دانشجویی شاغل باشد، شخص مدعی می‌بایست از محلی که سابقه بیمه گزارش شده است، نامه‌ای رسمی و مورد تائید مبنی بر عدم اشتغال را به همراه سوابق بیمه‌ای به دانشگاه ارائه کند.

صندوق رفاه وزارت علوم به دانشجویان شاغل وام نمی‌دهد!

بی‌تردید اشتغال دانشجویان درپی نیازهای مالی بوده و همچنین پرداخت دستمزد پایین توسط کارفرمایان، دانشجویان در تنگنای مالی قرار می‌گیرند و نیاز مبرم به دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویان را دارند. همچنین قطع وام تحصیلی برای بخشی از دانشجویان باعث کاهش رشد و ارتقای علمی آنان خواهد شد. از سوی دیگر آیا صندوق رفاه دانشجویان با کمبود بودجه مواجه است که وام تحصیلی به دانشجویان شاغل اختصاص نمی‌دهد؟!

با توجه به همکاری سازمان تامین اجتماعی با صندوق رفاه، سامانه‌ای استعلامی جهت شناسایی دانشجویان شاغل راه‌اندازی شده است. یکی از ابهامات و ایرادات اصلی به طرح مذکور این است که اگر دانشجویی شخصا و بدون داشتن شغل برای خود بیمه رد کند، جزو شاغلین محسوب شده و از دریافت وام تحصیلی محروم می‌شود!

کانال تلگرامی «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» نسبت به این قانون واکنش نشان داد و در این خصوص نوشت: «این ترم برای ثبت درخواست وام ویژه دکتری کسانی که به نحوی بیمه برای آن‌ها رد شده است با منع ثبت درخواست مواجه شده‌اند. راه‌حلی که یکی از اعضا به آن اشاره کردند بدین نحو است که کسانی که در سیستم برای آن‌ها شاغل رد شده درصورتی‌که شاغل نیستند، به سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی مراجعه کرده و سوابق بیمه خود را به صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه خود تحویل دهند تا امکان دریافت وام برای آن‌ها فراهم شود. برای این انجام این کار تا ۸ آبان ماه فرصت دارید.»

صندوق رفاه وزارت علوم به دانشجویان شاغل وام نمی‌دهد!

اکنون در این بازه زمانی اندک و همچنین تعطیلات پیش رو، دانشجویان چگونه باید این مشکل را حل کرده تا دغدغه پرداخت شهریه دانشگاه نداشته باشند؟!

سال 1371 مجلس شورای اسلامی قانونی را به تصویب رساند و براساس آن، «صندوق رفاه دانشجویان» ایجاد و موظف به اعطای کمک هزینه تحصیلی به تمام دانشجویان شد. در ماده اول آیین‌نامه صندوق رفاه اشاره شده؛ «به‌منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت کشور شکل‌گرفته است.»

همچنین اهداف آن شامل اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان، اعطای وام ازدواج به دانشجویانی که ضمن تحصیل ازدواج می‌کنند و اعطای وام در سایر موارد ضروری است.

با توجه به قانونی که مجلس به تصویب رساند، عدم اعطای تسهیلات مالی به «دانشجویان شاغل» توسط صندوق رفاه، به معنای تخطی از قانون بوده و مسئولان مربوطه نسبت به آن باید پاسخگو باشند.

گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/08/09 - 06:46

اشتغال دانشجویان روزنامه غیرقانونی و خلاف تعهد آنها به تحصیل تمام وقت است
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top