تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/11 - 10:39
کد خبر: 333450

گزارش یک تناقض؛

حدادعادل سال ۸۳: مدارس غیرانتفاعی خلاف عدالت است؛ سال ۹۸: خلاف عدالت نیست! +سند

حدادعادل سال ۸۳: مدارس غیرانتفاعی خلاف عدالت است؛ سال ۹۸: خلاف عدالت نیست! +سند

خیزش های عدالتخواهانه و پیگیری های مردمی در مقابله با مدارس لاکچری و خوانش ضد عدالت آموزشی از این مدارس تقابل خاصی را ایجاد کرده که در یک سو افراد سرشناس اصولگرایی و اصلاح طلبی بعنوان موافقین و در سوی دیگر مردم بعنوان مخالفین هستند، که باید دید این جدال به کجا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دعوای موافقین و مخالفین مدارس غیرانتفاعی دعوای نامتوازن طیف های متفاوتی اقشار مختلف است، کشمکش عدالت یا ضد عدالت اجتماعی بودن این مدارس، مدتهاست در فضای رسانه ای کشور دنبال می شود.

صحبت های خانواده حدادعادل به عنوان صاحبان یکی از این مدارس و از مدافعین اصلی مدارس لاکچری بسیار قابل توجه و عجیب و غریب به نظر می رسد که در ادامه به آن می پردازیم.

مدارسی که بر اساس گفته‌های مجتبی زینی وند «رئیس سازمان مدارس غیردولتی» حداکثر شهریه برای مدارس ابتدایی شهر تهران ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دبیرستان‌های دوره اول متوسطه حداکثر ۱۱ میلیون تومان و برای دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه به غیر از پایه دوازدهم حداکثر ۱۵ میلیون تومان دانست.

مدارسی ایجاد شده برمبنای ثروت و توسط اهالی قدرت که با داشتن امکانات، فوق برنامه های عجیب و شهریه های کلان به مدارس لاکچری معروف اند؛ این مدرسه لیستی از برنامه‌های مختلف را به خانواده ارائه می‌دهد؛ که دانش‌آموزان باید آن را یاد بگیرند. دانش‌آموزان در این مدرسه باید یک موسیقی را به صورت تخصصی آموزش ببینند. زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر را آموزش می‌بینند و فقط قشر خاصی از جامعه توانایی ورود به این مدارس را دارد.

این مدارس اردوی داخلی و خارجی دارند و برای کنکوری‌ها کلاس‌های خاص برگزار می‌کنند. البته خانواده‌هایی که می‌خواهند مهاجرت کنند، می‌توانند فرزندانشان را در کلاس‌های بین‌المللی این مدرسه ثبت نام کنند و دانش‌آموزان سر کلاس زبان انگلیسی آموزش می‌بینند.

نکته جالب اینجاست که در قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی که در تاریخ ۵/۳/۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تصریح شد یکی از هدفها و برنامه های سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت های مردمی در تاسیس ، اداره و تامین هزینه های آموزشی وپرورشی است .با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند هزینه های گسترده آموزش و پرورش را تامین نمایند فلذا برای جذب سرمایه های مردمی در آموزش و پرورش و همچنین تامین مخارج آن توسط افراد متمکن و خانواده هایی با درآمد متوسط به بالا و البته برای ایجاد عدالت اجتماعی تاسیس مدارس غیردولتی ضرورت پیدا کرده است.

البته اصل قانونی مهم تر نیز داریم که باید مدنظر قرار بگیرد:
«دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.» (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 30)

با تصویب قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی، راه اندازی مدارسی با بودجه شخصی افراد و گروه های مختلف سیاسی-اجتماعی شروع شده و سال به سال گسترش می یابد تا حدی که امروز «بیش از 10 هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون دانش آموز در آنها تحصیل می کنند». البته ناگفته نماند که طبق آخرین آمار رسمی در کشور (شهریورماه 1391)، جمعیت کل دانش آموزان کشور، رقمی بیش از یازده میلیون نفر را نشان میدهد که بنابراین، همچنان پس از گذشت دو دهه از تصویب قانون مدارس غیرانتفاعی، همچنان بیش از 90% بار آموزشی کشور (هزینه ها، منابع، امکانات و ...)، بر دوش دولت و مدارس دولتی است.

خدمات عجیب یک مدرسه غیرانتفاعی لاکچری در تهران!
مادر یکی از دانش‌آموزان پایه یازدهم درباره نحوه ثبت نام دخترش در این مدرسه می‌گوید: «ابتدا کارنامه بچه را دیدند و بعد گفتند باید در آزمون شرکت کند. در آخر هم پدر و مادر را خواستند و از هزینه‌هایی که در طول سال باید پرداخت شود صحبت کردند. ما برای پایه یازدهم ۲۲ میلیون تومان پرداخت کردیم، اما با برنامه فوق برنامه‌ای که برخی‌هایش هم اجباری بود در نهایت هزینه سال تحصیلی دخترم ۳۵ میلیون تومان شد.

البته اردو‌های خارجی و داخلی هم دارند مثلاً دخترم اردوی فرانسه را شرکت کرد و ما در حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه سفر فرانسه را دادیم. البته امسال سفر شیراز هم داشتند که حدود ۵ میلیون تومان هزینه کردم.»

چند نفر از دانش‌آموزانی که در این مدرسه درس می‌خوانند هم می‌گویند: «این مدرسه آموزش‌های خاصی ندارد فقط اردو‌های داخلی و خارجی خوبی دارد.

هزینه های مصوب، هزینه های واقعی
در فرم زیر شهریه یکی از مدارس غیردولتی برای مقطع پیش دبستانی و دبستان را مشاهده می‌کنید که در مجموع حدود 20 میلیون تومان می‌شود در حالیکه شهریه مصوب آموزش و پرورش 5 میلیون و 512 هزار تومان تعیین شده است.

این مدرسه در آیتم‌های مختلف این هزینه‌‌ها را از خانواده‌ها دریافت می‌کند:
شهریه مصوب اداره آموزش‌وپرورش: 5 میلیون و 500 هزار تومان.
کلاس‌های ویژه مصوب اداره آموزش وپرورش: یک میلیون و 696 هزار تومان.
نهار: سه میلیون و 300 هزار تومان، صبحانه: یک میلیون و 550 هزار تومان.
لباس فرم مدرسه: 350 هزار تومان، گرمکن ورزشی: 350 هزار تومان.
تیشرت و شلوارک ورزشی: 50 هزار تومان.
لوازم التحریر سالانه: 300 هزار تومان.
تغدیه  بوفه: 200 هزار تومان.
اردو و بازدید+پذیرایی و ایاب و ذهاب: 500 هزار تومان.
مناسبت‌ها (عید نوروز، روز معلم، ولادت حضرت فاطمه، ولادت حضرت علی +هدایا): 500 هزار تومان.
جشن‌ها و اعیاد، نمایشگاه‌های کتاب: 650 هزار تومان.
وسایل کمک آموزشی زبان انگلیسی:500 هزار تومان.
وسایل کمک آموزشی زبان فرانسه: 350 هزار تومان.
کتاب‌‌های کار و تمرین +کتاب‌‌های داستان+روزنگار الکترونیکی+کتب درسی: یک میلیون و 400 هزار تومان.
صدور کارت الکترونیک چند منظوره+ نرم افزار بوفه: 100 هزار تومان.
کارگاه‌های آموزش خانواده+پکیج‌های روانشناسی کودک:350 هزار تومان.
مجلات رشد: 318 هزار تومان.
بیمه دانش‌آموزی+مسئولیت بدنی:250 هزار تومان.
اجاره زمین ورزش+ایاب و ذهاب مربوطه: دو میلیون و 100 هزار تومان.
نرم افزار آریا:950 هزار تومان.

اظهارات همسر حداد عادل
در برنامه زنده «زاویه» با موضوع «عدالت آموزشی» و با حضور رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌ و پرورش و طیبه ماهروزاده همسر غلامعلی حداد عادل، دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا(س) و عضو شورای عالی آموزش‌ و پرورش اظهار نظری عجیب و غریب خانم ماهروزاده تئوجه همهگان را به خود جلب کرد.

ماهروزاده در این برنامه در بخشی از اظهاراتش با تاکید بر این که مخالف جدی تاسیس مدارس غیر انتفاعی بودم، گفت: «اما مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم؛ زیرا پسرم سال ششم رشته ریاضی بود می خواست به رشته های علوم انسانی برود، ما دنبال مدرسه ای می گشتیم که نه از نظر درسی خوب باشد، بلکه از نظر محیطی سالم باشد، اما باورتان نمی شود که در تهران چنین مدرسه ای پیدا نکردیم.»

همچنین ماهروزاده با اشاره به این که اکنون هیچ مسئولیتی ندارم، عضویت خود در شورای عالی آموزش‌ و پرورش را مسئول بودن در این باره ندانست و گفت: این سوال شما، سوال خود من هم هست.وی در واکنش به این گفته مجری مبنی بر این که بنده این فرمایش را شکست جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش می دانم، گفت: دقیقا..

اظهارات قدیمی حداد عادل
غلامعلی حدادعادل 28/4/1383 در دومین روز از بیست و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری سخن می گفت، در مورد مدارس غیرانتفاعی گفت:

«این یک نظریه در اول انقلاب بود و طرفدارانی نیز داشت و در واقع عدالت اجتماعی گفتمان حاکم بود و تصور می‌‌شد که اگر آموزش و پرورش خصوصی شود عدالت اجتماعی محقق نمی شود. عضو شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون مدارس غیرانتفاعی، تصریح کرد: با وجود آنکه هفت درصد مدارس غیرانتفاعی است، اما برخی اعتراضات حکایت دارد که تاسیس این مدارس برخلاف مساوات و عدالت است.»

نکته جالب در این بحث صحبت کاملا متناقض غلامعلی حداد عادل در بیستمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل است، وی در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با مدارس خصوصی گفت: مدارس خصوصی هیچ تناقضی با عدالت ندارند!

خطر جدی اینجاست که کسانی که باید سال ها در مناصب مهم حکومتی جهت گسترش و ارتقا کیفیت آموزش و مدارس به صورت رایگان فعالیت می کردند و از این راه به ثروت ها و جایگاه های مهم رسیده اند امروز خود عامل بی عدالتی اند و با پشتوانه قدرت و ثروت گسترش مدارس فوق لاکچری را عین عدالت می دانند.

البته خیزش های عدالتخواهانه و پیگیری های مردمی در مقابله با مدارس لاکچری و خوانش ضد عدالت آموزشی از این مدارس تقابل خاصی را ایجاد کرده که در یک سو افراد سرشناس اصولگرایی و اصلاح طلبی هستند بعنوان موافقین و در سوی دیگر مردم بعنوان مخالفین هستند، که باید دید در ادامه این جدال به کجا خواهد رسید.

* گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top