تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/08/12 - 21:34
کد خبر: 333700

مکان‌یاب‌های رادیویی دریایی ایران‌ ساخته شد

طراحی و ساخت سامانه های مکان یاب رادیویی یکی از نیازهای اصلی در حوزه صنایع دریایی است که بیشتر این سامانه ها تاکنون از دیگر کشورها تامین می شد؛ اما چند سالی است که جوانان ایرانی همت کردند و به عرصه طراحی این محصولات کاربردی قدم گذاشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ تلاش این شرکت‌ها در چند سال اخیر، به توسعه فناوری های مدرن در کشور کمک موثری کرده است. فناوری هایی که مسیری طولانی را تا بویم شدن طی کرده اند. البته هنوز هم در ابتدای راه هستند و شرکت‌هیا دانش‌بنیان راهی دور اما ایمن و مطمئن دارند.

یکی از شرکت های دانش بنیان، این روزها به کمک تخصص نیروی انسانی خود روزنه امیدی به روی صنعت دریایی کشور باز کرده است، این شرکت وارد عرصه طراحی یکی از سامانه های کاربردی صنعت دریایی کشور شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در حال حاضر شرکت دانش‌بنیان محصولاتی در قالب پروژه/ محصول به مجموعه‌های کاربر ارائه می‌کند که از یک روش مبتنی بر اختلاف زمان دریافت سیگنال (یا TDOA) در سایت‌های دور از هم بهره برده و اقدام به مکان‌یابی اهداف مورد نظر می‌کند. در این راستا تاکنون سامانه‌های مختلف مکان‌یاب رادیویی طراحی و ساخته شده‌اند و در اختیار کاربران در حوزه دفاعی قرار گرفته‌اند.

اسماعیل وحدتی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان درباره ضرورت تولید و طراحی محصولات این شرکت گفت: شرکت رساپرداز آینده تنها شرکت در ایران است که سامانه‌ای بر اساس روش مکان‌یابی زمانی یا Multi-lateration ارائه کرده است. این دست‌آورد حاصل تلاش این شرکت از سال 1384 تاکنون است و تنها شرکتی در ایران است که سامانه‌ مکان‌یاب تلفیقی یا Hybrid ارایه می‌کند.

به گفته این فعال دانش بنیان، با دست‌یابی به محصول با قابلیت‌های افزوده شده علاوه بر کاربران فعلی در حوزه دفاعی، امکان ارایه آن به کاربران دیگر در حوزه های تجاری نیز میسر خواهد شد.

غیر متحرک یا به اصطلاح پسیو بودن سامانه‌های ساخت شرکت و دقت بالای آن در مکان‌یابی، از قابلیت های این سامانه‌های ساخت داخل محسوب می‌شود. بر اساس انتظارات کاربران این سامانه قابلیت‌های جدیدی دارد که کاربری آن را آسان‌تر کرده و مزیت‌های تاکتیکی ایجاد می‌کند.

وحدتی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: افزودن نوع پردازش جدید در سخت‌افزار و نرم‌افزار بر پایه زاویه (علاوه بر روش زمانی موجود)، مد تلفیقی و ماجول کالیبراسیون و سنکرون‌سازی با سیگنال‌های GNSS از جمله مهم ترین ویژگی های محصول طراحی شده شرکت ما است.

مدیر عامل این شرکت از ظرفیت این محصول برای ورود به بازارهای بین‌المللی می‌گوید و در ادامه بیان می‌کند: اگر چه در قدم اول تغییرات و بهبودهای حاصل شده روی سامانه‌های فعلی انجام می‌گیرد و کاربران آن مجموعه‌های دفاعی هستند ولی با توجه به نیاز بازار در کاربردهای دیگر و بررسی‌های صورت گرفته، در آینده‌ی نزدیک صنایع دیگر (از جمله در کاربردهای مخابراتی) مشتریان بالقوه‌ی سامانه‌های مکان‌یاب و مانیتورینگ پسیو خواهند بود.

پیشگیری از واردات با تولید محصولات بومی
این فعال فناور، درباره ارزآوری محصولات و خدمات، شرکت می‌گوید: یکی از نگاه‌های اصلی در توسعه‌ سامانه‌های مکان‌یاب رادیویی در شرکت رساپرداز آینده، ورود به بازارهای غیرنظامی است. در گام نخست با ارائه‌ سامانه‌های قدرتمند و با کاربری آسان، جلوی واردات محصولات مشابه گرفته می‌شود و در قدم بعدی، تامین نیازهای مصرف‌کنندگان خارجی مد نظر است.

این گسترش در زمینه کاربردهای مخابراتی سامانه‌های مکان‌یاب که با مفاهیمی از قبیل مانیتورینگ فضای فرکانس نیز عجین است نیاز بازار است.

این فعال دانش بنیان این نکته را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: توسعه صنایع دانش‌محور و درون‌زای شرکت ما دو ویژگی مهم دارد. یکی اینکه جلوی ورود محصولات مشابه را می‌گیرد و باعث جلوگیری از خروج ارز می‌شود و دوم اینکه بخشی از نیروهای متخصص و نخبه را در داخل کشور به کار گرفته و از توانمندی‌‌های آنها در توسعه و سازندگی کشور استفاده می‌کند. همچنین با تولید و ارائه‌ی سامانه‌های یاد شده، امکان صادرات آن و ارزآوری هم فراهم می شود.

تولید محصول ایرانی با نصف قیمت محصولات مشابه خارجی
وحدتی، با اشاره به قیمت محصول تولیدی در داخل ایران، بیان می‌کند: قیمت محصول تولید شده در داخل کمتر از 50 درصد نمونه خارجی است. ضمن این که هزینه‌های مربوط به پشتیبانی و خدمات مشاوره، نصب، راه‌اندازی و راه‌بری در مقایسه با شرکت‌های خارجی ناچیز است. از این رو به نظر می‌رسد تکیه بر این موضوعات در کنار توجه به تولید داخل در وزارت ICT می‌تواند کارساز باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در پاسخ به این پرسش که آیا در تولید محصولات خود استانداردهای ملی و جهانی را رعایت می کنید یا خیر، گفت: در تولید محصولات این شرکت، استانداردهای جهانی سیستم‌های دفاعی لحاظ شده که فراتر از سیستم‌های صنعتی و تجاری است.

این فعال فناور، با اشاره به کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید محصول خود، می‌گوید: شرکت رساپرداز آینده در چند مورد از کمک‌های معاونت علمی و فناوری بهره برده است. از جمله آن می توان به دریافت وام توسعه محصول و دو مورد کمک در دریافت ضمانت‌نامه برای انجام پروژه اشاره کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top