تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/18 - 09:21
کد خبر: 334218

دعوای شیوه‌نامه وارد فاز جدیدی شد؛

دست به دست شدن شیوه‌نامه انضباطی بین وزارت علوم و بهداشت

دست به دست شدن شیوه‌نامه انضباطی بین وزارت علوم و بهداشت

این نخستین باری نیست که اقداماتی از این دست در وزارت علوم باعث ایجاد تشویش در دانشگاه‌ها می‌شود و تمرکز دانشجویان را مختل می‌کند. دانشجویان منتظر تصمیمات جدید این وزارتخانه و دیگر مسئولان مرتبط به ماجرای شیوه‌نامه انضباطی هستند تا تکلیف شیوه برخوردهای انضباطی در دانشگاه‌ها مشخص شود.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان که از چند ماه پیش از ابلاغ به دانشگاه‌ها بحث‌ها‌ و نگرانی‌‌های مختلفی را در محافل دانشجویی ایجاد کرده بود، حالا تبدیل به یک سوژه تمام‌‌عیار خبری شده و برخلاف چند ماه گذشته که در سکوت کامل خبری سر از دانشگاه‌ها درآورد، زیر ذره‌بین دانشجویان و رسانه‌ها آماده اصلاحاتی دوباره می‌شود. شیوه‌نامه‌ای که قرار بود از حقوق و حریم خصوصی دانشجویان دفاع کند و فلسفه وجودی‌اش ایجاد وحدت رویه در تصمیم‌گیری‌های انضباطی دانشگاه‌ها بود، فعلا با و پادرمیانی وزیر علوم قرار است تا زمان اصلاح برخی نواقص، براساس روح حاکم بر قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به نفع دانشجویان تفسیر شود.

مطالبه لغو کامل اجرای شیوه‌نامه از سوی دانشجویان
البته این وعده‌های غلامی هم نتوانست در کاهش نگرانی‌های دانشجویان تاثیر خاصی داشته باشد، حتی پس از برگزاری نشست معاون حقوقی رئیس‌جمهور با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، گروهی از دانشجویان حامی دولت درصدد جمع‌آوری امضا برای بیانیه‌ای برآمدند تا لغو کامل اجرای شیوه‌نامه جدید انضباطی را مطالبه کنند.  بیانیه این دانشجویان خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به نگارش در آمد و روز جمعه بیش از هزار دانشجو آن را امضا کردند. در این بیانیه دانشجویان اعتراض خود را نسبت به موارد مختلفی چون تغییر ترکیب اعضای شورای انضباطی و افزایش قابل‌توجه سهم منصوبان معاونت فرهنگی و دانشجویی در کمیته، یکی شدن دبیر کمیته بدوی و تجدیدنظر، حذف ضرورت ذکر مشخصات شاکی یا مرجع گزارش‌دهنده و بند اتهامی در احضاریه‌ها، شفاهی شدن احضاریه‌ها، تشدید تنبیهات، محدود شدن و حتی لغو حق تجدیدنظرخواهی درصورت صدور احکام سنگین ابراز و اعلام کردند: «روح حاکم بر شیوه‌نامه‌ جدید با نقض اصول ۲۵، ۳۵ و ۳۷ قانون‌اساسی، مبنا را بر متخلف‌ بودن دانشجو گذاشته و زمینه‌ تجسس در حریم خصوصی او و جرم‌انگاری گسترده و مبهم به‌ویژه در حوزه‌های مربوط به سبک زندگی و فضای مجازی را فراهم می‌کند که نهایتا منجر به بسط اختیارات و رویکردهای سلیقه‌ای کمیته‌های انضباطی در برخورد با دانشجویان می‌شود.»


:red_circle: توئیت دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره شیوه نامه انضباطی

در نشست معاون حقوقی رئیس چه گذشت؟
 لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه چهاردهم آبان‌ماه با دعوت از مقامات ذی‌ربط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در محل دفتر معاونت حقوقی شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی و ملاحظات تشکل‌های دانشجویی را مورد بحث قرار داد و مقرر شد که موضوع در یک فرآیند کارشناسی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و تصمیم‌گیری شود. پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به بیان همین چند جمله از نشست جنیدی بسنده کرده و جزئیات دیگری از این جلسه را عنوان نکرده است.

حریم خصوصی، دغدغه جدید دانشجویان

دعوای شیوه‌نامه وارد فاز جدیدی می‌شود؟
درحالی که معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در کنار سازمان امور دانشجویان -که توسط وزیر علوم مامور رصد مداوم نحوه اجرای این آیین‌نامه در ۶ ماه نخست ابلاغ آن شده– به روند بررسی و اصلاح شیوه‌نامه انضباطی ورود پیدا کرده است، اما ابهام بزرگی درمورد نهاد مسئول تصحیح و تصویب اصلاحات وجود دارد. در ابتدای انتشار اخبار مربوط به فرآیند ویرایش و تصویب این شیوه‌نامه، منصور غلامی وزیر علوم و روابط‌عمومی وزارت علوم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را محل تصویب این اصلاحیه عنوان می‌کردند، اما درنهایت شیوه‌نامه اصلاحی با تصویب و امضای وزرای علوم و بهداشت به دانشگاه ابلاغ شد. فارس روز گذشته با اعلام خبر تهیه و تنظیم آیین‌نامه انضباطی جدید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نوشت: «آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در سال ۷۴ تاسیس شده و همین آیین‌نامه درحال حاضر در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، اما قرار است آیین‌نامه انضباطی جدیدی تهیه شود که هنوز نهایی نشده است.» سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعمال‌نظر در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان را مرتبط با شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: «مسائل مربوط به این آیین‌نامه و رفع نواقص به این شورا مرتبط می‌شود.» وی افزود: «تجدیدنظر درباره آیین‌نامه انضباطی باید در شورای اسلامی شدن دانشگاه انجام شود.»  این نخستین باری نیست که اقداماتی از این دست در وزارت علوم باعث ایجاد تشویش در دانشگاه‌ها می‌شود و تمرکز دانشجویان را مختل می‌کند. دانشجویان منتظر تصمیمات جدید این وزارتخانه و دیگر مسئولان مرتبط به ماجرای شیوه‌نامه انضباطی هستند تا تکلیف شیوه برخوردهای انضباطی در دانشگاه‌ها مشخص شود.

منبع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top