تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/18 - 10:11
کد خبر: 334226

براتی: آمریکا از ابزار مذاکره برای فشار بر ایران استفاده می‌کند

«شهاب الدین طباطبایی» سخنگوی حزب ندای ایرانیان در مناظره با «مسعود براتی» کارشناس اقتصادی و تحلیل‌گر سیاسی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفته بودند، ‌ برجام وسیله است و هدف نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، طباطبایی امروز شنبه در آستانه ۱۳ آبان و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در نشستی با نام مواجهه امروز ما با آمریکا، ‌در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: اینکه آمریکا رفتاری خصمانه دارد هیچ شکی نیست. در برجام نیز دو ایراد وجود داشت یکی اینکه باید برای داشته‌های خود مذاکره کنیم. دوم اینکه عده‌ای دوست داشتند به بمب اتم برسند در حالی که مقام معظم رهبری در فتوای خود داشتن بمب هسته‌ای را حرام اعلام کرده بودند.

وی افزود: توافق برجام سبب شد حتی موانعی که ما را از آزمایش هسته‌ای منع می‌کرد براشته شود. البته در برجام اگر طرف مقابل به توافقات خود عمل نکند، ‌ایران نیز اقداماتی انجام می‌دهد و می توان به مدت یک سال به آنچه که  کشور در برنامه هسته‌ای می‌خواهد باز گردد. این درحالی است که  مقام معظم رهبری نیز گفته بودند برجام وسیله است و هدف نیست.

رهبری تعیین می‌کند که برجام باشد یا خیر
این فعال سیاسی ادامه داد:  برجام تامین منافع ملی است. حال فقط یک نفر تعیین می‌کند که برجام ادامه داشته باشد و یا آن را آتش بزنیم و آن هم مقام معظم رهبری است. پس بهتره  است جلوتر یا عقبتر از رهبر حرکت نکنیم. البته همان استخوانی که از برجام مانده است قدرت بازدارندگی کشور را حفظ کرده است.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی درون‌زا ولی برون نگر است گفت: چنین اقتصادی با دیگر کشورها در ارتباط است. اما آنچه که از نظر اقتصادی بر سر مملکت آمده به دلیل نوع مدیریت داخلی اقتصاد است.

طباطبایی ادامه داد: مذاکره با آمریکا شاید هیچ کمکی به کشور نکند ولی اجازه هم نمی‌دهد تا زور حریف بیشتر شود. اما برای مبارزه با تحریم‌ها باید از خودمان شروع کنیم.

آمریکا از ابزار مذاکره برای فشار بر ایران استفاده می‌کند
«مسعود براتی» کارشناس اقتصادی و تحلیل گر سَیاسی نیز در این مناظره گفت:  ۱۳ آبان نقطه عطفی است تا بتوانیم از این روز تا ۱۳ آبان سال بعد مشکلات اقتصادی را بررسی کنیم. تحریم کشور نیز از همان ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شروع شد تا این روز در تاریخ ایران بسیار مهم جلوه کند.

وی گفت: در سال‌های ۸۹ و ۹۰ تلاش بر دور زدن تحریم‌ها شروع شد که نتیجه آن فسادهایی بود که به همراه آورد. بر همین اساس مذاکره یک راهبرد برای برداشتن تحریم‌ها شد که ۶ سال طول کشید ولی هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تحریم ازابتدای انقلاب بوده و همیشه سخت تر شده است. آمریکا هم دشمن مهم ایران است. حال اگر به طرف مقابل یا همان دشمن خود بگویید حاضر به مذاکره هستید، ‌برداشت آنها اینگونه است که تحریم‌ها اثر کرد و ایران حاضر به مذاکره شد. زیرا وقتی طرف مقابل فهمید ابزارش قدرتمند است، این ابزار را کنار نمی‌گذارد و از این ابزار برای فشار حداکثری استفاده می‌کند.

براتی با تاکید بر اینکه نوع قراردادها با شرکت ها وابسته به آمریکا در برجام ضعیف بسته شده، ‌ گفت: شرکت توتال آمریکا نخستین شرکتی بود که پیش از خروج آمریکا از برجام خارج شد. زیرا برای قرارداد بستن با این شرکت جوانب آن در نظر گرفته نشد. از طرفی در برجام تحلیل درستی از مطالبات اجتماعی کشور وجود نداشت. زیرا  تحریم با مذاکره برطرف نمی‌شود بلکه با اقتصاد درون زا است که می توان علیه تحریم اقدام کرد.

او خاطرنشان کرد: برای مبارزه با تحریم باید توان دانشی کشور افزایش یابد. از طرفی ایران  ۱۳ میلیارد دلار صادرات به عراق دارد و اگر این مراودات اقتصادی را با افغانستان و پاکستان بیشتر می‌کرد، نیازی به مذاکره با کشورهایی اروپایی برای بقا برجام و حفظ مناسبات اقتصادی نبود.

«سید حسین نقوی حسینی»  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز دیگر میهمان و سخنران این مناظره در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بود که در ابتدای نشست سخنان خود را مطرح و نشست را به دو میهمان دیگر سپرد.

وی در سخنانی گفت: امروز ایران در هماوردی جدی با آمریکا است که همه گزینه‌های هر دو طرف روی میز است. این مبارزه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، بین المللی و منطقه‌ای است. ولی همانطور که امام خمینی (ره) گفتند اگر آنها مقابل دین ما بایستند، مقابل همه دنیای آنها خواهیم ایستاد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top