تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/18 - 15:17
کد خبر: 334268

ضرورت هدایت برنامه‌ کلی کاهش طلاق به سمت توسعه و تسهیل ازدواج

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ما باید از برنامه کلی کاهش طلاق به سمت توسعه و تسهیل ازدواج پیش برویم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در همایش استانی ازدواج که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری متولی تشکیل شورای عالی با موضوع آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: این نکته بسیار قابل تأمل است که ایشان بر روی موضوع آسیب‌های اجتماعی و جمع‌آوری آن‌ها و همچنین کار عملیاتی در این حوزه تأکید دارند.

وی ادامه داد: در مسئله آسیب‌های اجتماعی پنج موضوع گردآوری شده که یکی از آن‌ها طلاق است. طلاق ناظر به آسیبی است که به بنیادی‌ترین مؤلفه هویت‌بخش جامعه یعنی خانواده مرتبط است. اگر سست‌پذیری بنیان خانواده نادیده گرفته شود، حتماً زمینه آسیب‌های دیگر بر فرزندان فراهم می‌شود. در حقیقت طلاق یک مسئله چندبعدی است.

صالحی گفت: نظام سلطه با رویکردهای اقتصادی و سیاسی برآورد کرده که یکی از ابزارهای قدرت در کشورهای جامعه هدف، فروپاشی خانواده است. امروزه دشمنان بشریت به دنبال فروپاشی خانواده هستند و آموزش در کاهش آسیب‌های اجتماعی خانواده نقش دارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: ما نمی‌توانیم از مدیریت ادراکی که توسط رسانه در مخاطب شکل می‌گیرد، غافل شویم. اذهان بشریت با ابزاری مدیریت می‌شود که فاصله ادراک و واقعیت را افزون می‌کند تا منجر شود به اینکه فرد توسط ادراکات دیگران تصمیم‌گیری کند. طرح آموزشی مرتبط با زمان پیش از ازدواج فرصتی برای جمع‌آوری، پردازش و تهیه بانک اطلاعاتی از فعالان، مدرسان، اثرگذاران در حوزه خانواده را فراهم می‌آورد.

وی گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تجربه متراکم ازدواج دانشجویی در زمینه خانواده در این عرصه فعالیت خود را به پیش می‌برد. در این زمینه باید فعالان موضوع خانواده با نگرش‌های خاص ارتقا یافته و مورد توجه قرار بگیرند. مقام معظم رهبری در سخنرانی روز ۱۳ آبان هم به موضوع جمعیت اشاره کردند، ما باید از برنامه‌ کلی کاهش طلاق به سمت توسعه و تسهیل ازدواج پیش برویم. هیچ مؤلفه‌ای به اندازه تسهیل امر ازدواج در جبران عقب‌ماندگی ما در عرصه جمعیت اثرگذار نیست.

صالحی با بیان اینکه اولین تهدید در این عرصه آن است که ما به همین سطح از آموزش در مسئله خانواده اکتفا کنیم، افزود: برای استمرار و تحکیم خانواده باید بدانیم و به مخاطب هم آن را القا کنیم که زن و شوهر همواره به مشاوره و آموزش نیاز دارند. همچنین در آموزش‌های مربوط به پیش ازدواج و خانواده، عدم توجه به اقتضائات بومی یک تهدید است. جلسات آموزشی ناظر به تبیین واقعیت‌های زنان و مردان با هر بوم فرهنگی خاص خودشان است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: عدم توجه به تکلیف‌محوری در مباحث حقوقی به‌جای حق‌محوری نکته مهم قابل توجه است. چرا که رویکرد مطالبه حق‌محور تهدیدی برای خانواده به‌شمار می‌رود. نهادهای مردم‌نهاد با محوریت مباحث خانواده در سطح کشور فعالیت می‌کنند که ما نباید آنها را کنار بگذاریم. تجربه نشان داده هر کجا کار را از مردم گرفتیم، دچار آسیب‌های جدی شده‌ایم. بنابراین باید مردم را در این مسئله دخیل کرد و NGO  های مردم‌نهاد را بیش از پیش با نظارت مراکز حاکمیتی، علمی و فرهنگی حمایت کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها،وی گفت: مدرسان و آموزش‌دهندگان عرصه خانواده و پیش از ازدواج باید به نوع تفکر علمی، فرهنگی و اجتماعی مخاطبان توجه داشته باشند. این نکته مدنظر باشد که افراد با روحیات و سطح سواد مختلف مخاطب ما هستند و نباید مشاور و مدرس بر ارائه مباحث خسته شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top