تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/18 - 22:14
کد خبر: 334329

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به رئیسی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نامه‌ای خطاب به آیت الله رئیسی، خواستار رسیدگی به برخی از مشکلات و تخلفات صورت گرفته در وزارت بهداشت و درمان کشور شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نامه‌ای خطاب به آیت الله رئیسی، خواستار رسیدگی به برخی از مشکلات و تخلفات صورت گرفته در وزارت بهداشت و درمان کشور شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ریاست محترم قوه قضائیه
حجت الاسلام آقای سید ابراهیم رئیسی

با سلام و احترام

ضمن تشکر و قدردانی از زحمات شبانه روزی حضرتعالی در زمینه تحقق عدالت و رسیدگی به امور قضایی، مواردی در حوزه نظام سلامت کشور از نظر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان بخشی از بدنه دلسوز نظام سلامت مطرح است که به سمع و نظر حضرتعالی می‌رسانیم.

طرح تحول نظام سلامت
طرح تحول سلامت با اهداف خوبی در زمینه تحقق عدالت اجتماعی در امر سلامت و کاهش پرداختی‌های مردم برای دریافت خدمات سلامت و ... شروع شد. اما متاسفانه علی رغم افزایش رضایت مردم از نتایج این طرح در شروع آن، برخی از مشکلات و چالش‌ها بعد از اجرای این طرح در کشور به وجود آمد که به مواردی از آن‌ها در ذیل اشاره می‌گردد:

افزایش فاصله طبقاتی بین کادر درمانی
تفاوت در پرداختی‌های نظام سلامت به پزشکان با تخصص‌های مختلف و کادر پرستاری و پیراپزشکی به‌یک‌باره شکاف طبقاتی بسیار زیاد و بی سابقه‌ای ایجاد کرد به طوریکه درآمد‌های پزشکان به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده و در برخی از موارد به بالای ۱۰۰ میلیون رسید، درحالیکه حقوق کادر پیراپزشکی تقریبا افزایشی معادل یک یا دو میلیون داشت.

افزایش بدون پشتوانه تعرفه‌های خدمات پزشکی و تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام سلامت و صندوق‌های بیمه‌ای ناپایداری منابع مالی یکی از مهم‌ترین دلایل شکست برنامه‌های سلامت است که طرح تحول سلامت بدون توجه به این مسئله در کشور شروع شد، طرحی که در آن به طور تعجب آوری تعرفه‌های بخش دولتی ۴۶۰ درصد و بخش خصوصی ۸۳۳ درصد افزایش یافت.

طرحی که در سال اول تقریبا به طور کامل بودجه مصوب مجلس به آن تخصیص داده شد، ولی در سال‌های آتی منابع مالی طرح به تدریج کمتر شد. جای سوال اینجاست که چرا با وجود علم به عدم تامین منابع مالی این طرح در بلندمدت، باز این طرح در مجلس تصویب شده و در کشور اجرا گردید و منجر به ورشکستگی سازمان‌های مختلف بیمه‌ای و تحمیل هزینه سنگین به نظام سلامت کشور شد؟

اتکا به اموال بلوکه شده کشور و منابع غیر قطعی دیگر در این طرح جزء مواردی است که نیازمند پاسخگویی قضایی بانیان آن است. لازم به ذکر است فشار مالی موجودی که بر مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تحمیل شده باعث بروز مشکلات جدی در خدمت رسانی به بیماران گردیده است، به طوری که برخی بیمارستان‌ها حتی از خرید اقلام اولیه پزشکی نیز عاجز شده‌اند. عدم پرداخت معوقات سال‌های ۹۷ و ۹۸ داروخانه‌ها از طرف بیمه‌ها، به ویژه بیمه سلامت و تأمین اجتماعی نیز افزایش قیمت دارو و فشار بر مردم را به دنبال داشته است.

با توجه به اینکه شروع طرح در زمان وزیر قبلی دولت دهم و یازدهم اتفاق افتاده است، لذا خواهشمند است در صورت اثبات مشکلات توسط مرجع قضایی، وزیر محترم سابق بهداشت در این خصوص مورد بازخواست قرار گیرد.

فروش صندلی‌های خالی
اخیرا موضوع فروش صندلی‌های خالی رشته‌های پزشکی به دانشجویان به استناد گزارش کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد که این موضوع در برخی از دانشگاه‌ها اعتراضات دانشجویان را نیز برانگیخت. با توجه به اینکه این مسئله توسط وزارت بهداشت تکذیب شده، اما طبق گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس گزارش‌هایی وجود دارد که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته‌ها وجود دارد. این مسئله در صورت صحت می‌تواند وجهه نظام آموزشی کشور را خدشه دار کرده و اعتماد عمومی به آنرا از بین ببرد.

ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی
در سال‌های اخیر شاهد افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به صورت غیر کارشناسی بوده‌ایم، به طوری که با این افزایش ظرفیت، کیفیت آموزش دانشجویان به شدت کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که امکان دریافت مطالب درسی در بالین توسط دانشجویان با مشکلات جدی رو به رو شده است.

این افزایش ظرفیت با این توجیه صورت گرفته که کادر درمانی کافی برای حضور در مناطق محروم وجود ندارد، حال آنکه مشکل اساسی در نحوه توزیع نیروی انسانی درمانی است. برای مثال در کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ شاهد مازاد نیروی پزشک و پرستار هستیم که اقدام به فعالیت‌های اقتصادی غیر مرتبط نموده‌اند، اما در مقابل، در بسیاری از شهر‌های کوچک و روستا‌ها با کمبود جدی نیروی درمانی مواجه هستیم. طبیعی است که رفع این معضل، نه با افزایش عنان گسیخته ظرفیت‌ها، بلکه با توزیع عادلانه سرمایه انسانی می‌باشد. در توضیح اینکه چطور کادر درمان راضی به حضور در مناطق محروم شوند، علاوه بر مشوق‌های اقتصادی و رفاهی، میتوان به تغییر برخی از ظرفیت‌های دانشگاهی به ظرفیت‌های با تعهد خدمت در مناطق محروم اشاره کرد.

کارت خوان
یکی از چالش‌های دستگاه سلامت در ماه‌های اخیر، الزام پزشکان و دندانپزشکان به استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها می‌باشد که علی رغم استقبال بخش عمده‌ای از پزشکان متعهد و قانون‌مدار از این قانون، متأسفانه شاهد مقاومت غیر قانونی بخش کوچکی از این قشر خدوم و زحمت‌کش بوده‌ایم. این درحالی است که مردم عادی توان مقابله با این اقدام را نداشته و هرگونه اعتراض ایشان باعث متضرر شدنشان در دریافت خدمات درمانی خواهد شد؛ لذا پیشنهاد می‌شود سامانه ویژه‌ای توسط دستگاه قضا برای گزارش این تخلف خاص طراحی گردد تا بیماران بتوانند پس از مشاهده هرگونه تخلف، بلافاصله آن را گزارش نمایند. لازم به ذکر است که برخورد قاطع با خاطیان، میتواند تضمین کننده موفقیت این طرح در آینده نزدیک باشد که آن نیز بر عهده دستگاه محترم قضا است.

برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی
دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سالیانه چندین گنگره ملی و بین المللی برگزار می‌کنند. متاسفانه ما شاهد برخی تحمیل‌های مالی غیرضروری به دانشگاه در این قضیه هستیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی علی رغم داشتن توان برگزاری و اجرای کنگره، در قالب قرارداد‌های مالی موضوع مدیریت اجرایی کنگره را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. ما شاهد هستیم در کنگره‌هایی که گا‌ها بیش از یک میلیارد برای دانشگاه‌ها هزینه دارد در قالب قرارداد نزدیک ۱۰ الی ۱۵ درصد کل هزینه‌های کنگره برای مدیریت اجرایی آن به بخش خصوصی تخصیص داده می‌شود. بخش خصوصی که مدیرعامل و اعضای آن گا‌ها کارمندان خود دانشگاه‌ها هستند.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی قوه محترم قضاییه در طول سال گذشته که امید‌ها را در دل جوان‌های انقلابی زنده کرد و حیات تازه‌ای به جریان مطالبه گری‌های انقلابی دانشجویان بخشید، از این مرجع عالیقدر تقاضا می‌شود، موارد مطرح شده را مجدانه بررسی نموده و با افشاگری‌های قانونی در این خصوص، دانشجویان را در پیگیری مطالبات خویش یاری نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top