تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/08/19 - 10:31
کد خبر: 334386

آیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجساد را می‌سوزانند؟

اهالی و ساکنین حوالی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به محیط زیست خواستار توقف سوزاندن اجساد در محوطه دانشگاه علوم پزشکی شده‌اند غافل از اینکه هیچ یک از ارگان‌های ذیربط مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از برنا؛ اهالی حوالی دانشگاه تهران این روزها گلایه‌های بسیاری از همسایه علمی خود دارند و عنوان می‌کنند دانشگاه تهران نه تنها رسم همسایگی را به جا نمی‌آورد بلکه اهالی را با روش‌های مختلف از این منطقه فراری می‌دهد. فارغ از کشاکش طرح توسعه دانشگاه تهران که برخی افراد را مجبور به فروش خانه‌های خود کرد، این روزها اهالی محدوده دانشگاه از سوزاندن اجساد آزمایشگاهی در داخل محوطه خبر می‌دهند که دود ناشی از آن به خانه‌های ساکنین هدایت شده و این بوی نامطبوع امان همسایگان را بریده است.

با ارگان‌های مختلف تماس گرفت تا درخصوص چرایی این موضوع اطلاعاتی کسب کند اما وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و شهرداری تهران هر یک ضمن ابراز بی‌اطلاعی، حل این معضل را برعهده نهادی دیگر دانسته و هیچ یک از ارگان‌های ذیربط مسئولیت امر را برای جلوگیری از ادامه این روند بر عهده نگرفتند.

ساکن حوالی دانشگاه تهران: سناریو دانشگاه تهران برای فرار ساکنین محدوده
یکی از ساکنین حوالی دانشگاه (نامش در خبرگزاری برنا محفوظ است) در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در رابطه با متصاعد شدن بو مشمئز کننده در محوطه دانشگاه تهران گفت: اهالی مدت‌هاست که در محوطه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در تقاطع خیابان قدس و ایتالیا بوی مشمئز کننده‌ای در برخی روزهای هفته احساس می‌کنند و این بو در داخل منازل هم متصاعد می‌شود.

او مدعی شد: پس از کندو کاوهای بسیار متوجه شدیم که این بو از دانشگاه علوم پزشکی است؛ بدین ترتیب که اجساد حیوانات آزمایشگاهی از دانشگاه‌های مختلف جمع‌آوری و در این مکان سوزانده می‌شود و بو و دودش را به اهالی منطقه می‌دهند. معمولا این کار زمانی انجام می‌شود که روسا در دانشگاه نیستند و تصاعد این بو در اواخر هفته فراوانی بیشتری دارد.

این ساکن محدوده دانشگاه تهران تصریح کرد: در این محدوده دودکش بسیار بزرگی گذاشته‌اند و دهانه آن به سوی خانه‌های محدوده هدایت کرده‌اند. کاری که باید خارج از شهر انجام شود، تقریبا دو سال است در این محوطه صورت می‌گیرد.

او مدعی شد: دقیقا از زمانی که مردم به طرح توسعه اعتراض کرده‌اند این بو احساس می‌شود. فکر می‌کنیم یکی از سناریوهای دانشگاه تهران بوده تا مردم از خواسته خود برای زندگی در محدوده دست بکشند.

نامه به محیط زیست: بوی بد ناشی از اجساد حیوانات در محدوده دانشگاه
در ادامه اهالی و همسایگان محدوده دانشگاه تهران طی نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست، که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری برنا قرار گرفته، خواستار رسیدگی رئیس این سازمان شدند.

در این نامه عنوان شده است؛

جناب آقای دکتر عیسی کلانتری

رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و تحیات

همان‌طور که مستحضرید تأمین سلامتی مردم و حفظ محیط زیست از بدیهی‌ترین اصولی است که انتظار می‌رود متولیان بهداشت و سلامت جامعه قبل از همگان به آن پایبند باشند؛ اما متأسفانه این تکلیف قانونی و انسانی از سوی دانشگاه تهران و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران زیر پا گذاشته شده است. مدتی است که ساکنان محدوده دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران از بوی مشمئزکننده‌ای در رنج هستند. هر هفته‌ بوی آزار دهنده‌ای ناشی از سوزاندن و کز دادن در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران می‌پیچد و سلامتی ساکنان محدوده را به مخاطره می‌اندازد. منشأ این آلودگی دودکشی در حیاط دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران همجوار با خیابان قدس تقاطع ایتالیاست. بررسی‌های اولیه از طرف مردم و شواهد حاکیست این دودکش بوی بد ناشی از اجساد حیوانات آزمایشگاهی که در کوره‌ای سوزانده می‌شوند را در فضا پخش می‌کند و شرایط را برای اهالی غیرقابل تحمل می‌سازد. این تخلف آشکار و به دور از اصول انسانی چندین بار توسط مردم به سامانه 137 شهرداری و همچنین شماره 1540 گزارش شده است. ظاهرا سلامت مردم ذره‌ای برای متولیان مدعی بهداشت و درمان ارزشی ندارد. اگر مسئولین دانشگاه تهران و دانشکده پزشکی خود در این محدوده سکونت داشتند باز هم اجازه می‌دادند در حیاط دانشکده پزشکی در مرکز شهر اجساد حیوانات سوزانده شود؟ چرا این کار در روزهای آخر هفته و ایام تعطیل انجام ‌می‌شود؟ آیا به این دلیل نیست که اغلب مسئولین دانشگاه و دانشکده در محل حضور ندارند؟ آیا این است عمل به قسم نامه‌ای که خواندند و متعهد شدند؟!"

محیط زیست: حیوانات به محیط زیست مربوط نمی‌شوند
رضایی، مسئول ارتباط با رسانه‌هاب سازمان حفاظت از محیط زیست، در این رابطه به خبرگزاری برنا گفت: حیوانات به محیط زیست مربوط نمی‌شوند. درست است که این افراد به سازمان حفاظت از محیط زیست نامه زده بودند اما مورد مذکور به به وزارت بهداشت ارتباط دارد.

او افزود: از نظر زیست محیطی این موضوع به ما ارتباطی ندارد چراکه می‌گوئید حیوانات اهلی هستند.

رضایی تاکید کرد: چنان چه حیوانات وحشی بمیرند یا بسته به نوع منطقه توسط حیوانات دیگر خورده شوند. اما حیوانات اهلی به وزارت بهداشت باز می‌گردد و به ما نمی‌خورد.

مسئول ارتباط با رسانه سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که اهالی نامه‌ای به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال کرده‌اند، اظهار کرد: اهالی هم در ارسال نامه به ما دچار اشتباه شده‌اند.

به گفته رضایی بحث بوی بد در منطقه هم به شهرداری ارتباط دارد.

وزارت بهداشت: نمی‌دانیم داخل دانشگاه چه خبر است
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه  هیچ اطلاعی از این اقدام نداریم، گفت: نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم و از موضوع اطلاعی نداریم.

او افزود: چیزی به نام سوزاندن اجساد در کشور نداریم. متاسفانه مشخص نیست چه کسی این گفته‌ها را خلق می‌کند. حتی بقایای اجساد هم دفن می‌شود.

جهانپور در پاسخ به این سوال که بوی بد منتشر شده، به چه ارگانی ارتباط دارد؟ گفت: ارتباطی به ما ندارد. مشخص است که این افراد از این امر اطلاع درستی ندارند. 

او با بیان اینکه از پروتکل‌های مربوط به این اقدامات اطلاعی ندارم، ادامه داد: چنانچه این اتفاق در دانشگاه تهران یا علوم پزشکی افتاده از آن اطلاعی ندارم. باید از دانشگاه تهران سوال شود. اگر این اتفاق درست باشد  پروتکل دارد و نمی‌دانم در آن جا چه اتفاقی افتاده است. زباله سوزی‌ها همگی پروتکل دارد و براساس استانداردها باید انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: به شهرداری، دانشگاه تهران و مرکز بهداشت منطقه ارتباط دارد. موضوع مبهم بوده و نمی‌دانم چه خبر است.

شهرداری تهران: سازمان محیط زیست در قالب قانون هوای پاک ورود پیدا کند
شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفت: اهالی دانشگاه تهران باید شکوائیه برای ما ارسال کنند. بدین ترتیب شکایتی به 137 منعکس شود و پس از آن حتما پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: تلف شدن حیوانات وحشی و سگ‌ها و موش‌ها به سازمان ساماندهی ارتباط دارد اما به دلیل اینکه در داخل مجموعه دانشگاه تهران رخ داده ممانعت از آن به محیط زیست ارتباط دارد.

انصاری در پاسخ به این سوال که محیط زیست در این رابطه اظهار عدم مسئولیت کرده، گفت: شکوائیه‌های زیست محیطی وجود دارد که سازمان محیط زیست باید آن را پیگیری کند چراکه قانونش را دارد. قوانین آلودگی هوا در قالب قانون هوای پاک به سازمان محیط زیست ربط دارد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری  تهران در پایان تاکید کرد: متولی بحث بو که اهالی عنوان می‌کنند سازمان حفاظت از محیط زیست است ولی اگر به 137 منعکس شود ما آن را پیگیری می‌کنیم. با این حال پس از ارسال شکوائیه کتبی از سوی ساکنین ما هم باید از محیط زیست خواستار شویم. چراکه داخل یک مجموعه این اتفاق رخ داده است. اگر داخل خیابان‌های شهر باشد به شهرداری مربوط است. محیط زیست در قالب قانون هوای پاک باید ورود پیدا کند.

علیرضا پارساپور، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تائید این مطلب  که بو در حوالی این دانشگاه استشمام شده است، گفت: روز گذشته توضیحاتی در این رابطه و به صورت حضوری به معاون شهردار منطقه و شاکی ارائه شد.

او افزود: برای رفع بوی نامطلوب و رعایت مناسب‌تر استانداردهای لازم، دستگاه جدیدی برای از بین بردن بقایای حیوانات آزمایشگاهی تهیه و نصب شده است. 

پارساپور اضافه کرد: این دستگاه در کل هفته حدود 30 دقیقه روشن می‌شود که البته تاکنون برخلاف بررسی‌های صورت گرفته روش مناسبی برای حذف بوی نامناسب آن یافت نشده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مقرر شد چنانچه شهرداری گزینه بهتر و کامل‌تری برای امحای حیوانات آزمایشگاهی، که استاندارد آن بالاتر از روش موجود باشد، شناسایی کرد، ارائه کند.

او  تاکید کرد : در سال‌های نه‌چندان دور بقایای حیوانات یا در سطل زبال شهری و یا در چاهی که مجاور ساختمان حفر شده بود و هر چند وقت یک‌بار مقداری آهک روی آن می‌ریختند و شرایط بسیار نامناسب‌تری از امروز داشت، ریخته می‌شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top