تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/08/20 - 11:45
کد خبر: 334527

روحانی مصمم به ماندن در برجام

رئیس‌جمهور در جمع مردم رفسنجان با اشاره به برجام گفت: مردم ایران، بدانید با ادامه برجام سال آینده ما به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی و امنیتی سیاسی دست پیدا می‌کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در اجتماع پرشور مردم رفسنجان اظهارداشت: سال آینده همچنین اولین مرحله از طرح انتقال آب خلیج فارس برای امور صنعتی به استان‌های کرمان و یزد انجام می‌گیرد.

روحانی گفت: میهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان بودن برای دولت دوازدهم یک افتخار است.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه در ایام میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) توانسته ایم خدمت مردم عزیز و قهرمان رفسنجان برسیم، گفت: همواره مردم رفسنجان مردمی فعال، پرتلاش، متدین، سخت کوش و انقلابی بوده اند.

 روحانی افزود: اگر بخواهم اولین خاطره ام از مردم رفسنجان را بگویم به سال ۱۳۴۰ برمی گردد که بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردی دسته جاتی از سراسر ایران به قم آمدند و آن جمعیتی که نظم و شعارهایشان در قم گل کرده بود اجتماع مردم رفسنجان بود و از آن تاریخ من با مردم پرتلاش این دیار آشنا شدم.

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۵۳ چندین بار برای سخنرانی به رفسنجان سفر کرده ام، گفت: همواره جوانان پرشور و عاشق به راه نهضت اسلامی و امام بزرگوار را در این شهرستان مشاهده کرده ایم.

روحانی با بیان اینکه کرمان عالمان، بزرگان، افتخارات، شعرا و اندیشمندان فراوانی دارد، گفت:، اما دو چهره در این استان شاخص هستند شهید دکتر باهنر و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که یکی در علم و فرهنگ ایران زمین و دیگری در مدیریت سیاسی کشور از چهره‌های سرآمد و فوق العاده بودند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه پیش از انقلاب با آیت الله هاشمی رفسنجانی آشنا بودم و پس از انقلاب نیز پیوسته با وی در مناطق مختلف اعم از مجلس، دوران دفاع مقدس، مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی امنیت ملی همکاری داشته ام، گفت: در طول مدت همکاری با آیت الله هاشمی شاهد ایثار، فداکاری، خوش فکری، مجاهدت، سیاستمداری و واقع بینی ایشان بودم.

روحانی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی نه تنها برای ملت ایران بلکه برای مردم منطقه و جهان نیز چهره‌ای شناخته شده است و می‌توان گفت: هاشمی یک چهره سیاسی شناخته شده جهانی بود که همه ملت‌های منطقه و جهان این چهره خدوم را می‌شناختند و افتخاری برای این سرزمین است.

رئیس جمهور افزود: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان چهره‌ای سرشناس یک روشنفکر دینی بود.

روحانی تصریح کرد: عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان نسبت به دین و اخلاق مردم و تعالی جامعه همواره تلاش می‌کردند، اما عالمان روشنفکر یک گام بیشتر شرایط آینده را می‌بینند و آیت الله بهشتی، آیت الله مطهری و آیت الله هاشمی از آن جمله افراد بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روشنفکران دینی عالمانی هستند که پیش رو را می‌بینند، گفت: فرق عالم و عالم روشنفکر دینی در آینده نگری است و آیت الله هاشمی همواره در این مسیر پرتلاش بود به گونه‌ای که در آن دورانی که در حوزه‌ها نوشتن و تهیه مجله و روزنامه‌ها مرسوم نبود ایشان مجله مکتب تشیع را منتشر کرد و با مطالعه آن مجله می‌بینیم که در آن سال‌ها مقالاتی از آیت الله بهشتی در آن دیده می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی همه ملت ایران سهیم بودند، اما عده‌ای نقش پیشتازی داشتند، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشتازان انقلاب اسلامی بود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های آیت الله هاشمی در اوایل انقلاب و دوران تاسیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که مجلس تشکیل شد نظر قاطع نمایندگان ریاست آیت الله خامنه‌ای بر مجلس بود، اما خودِ ایشان استدلال کردند که برای این کار آقای هاشمی از همه مناسب‌تر است و پس از آن، همه نمایندگان رای به ریاست آیت الله هاشمی دادند.

روحانی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی ۹ سال در شرایط سخت به خوبی مجلس شورای اسلامی را ریاست کرد و در تمام جلسات سیاسی در داخل و خارج و در مذاکرات گوناگون اگر مطالب ایشان را بخوانید می‌بینید که وی یک عالِم و مجاهد بزرگ سیاسی است.

روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: در این شرایط عده‌ای گفتند شما هم بلافاصله از برجام خارج شوید عده‌ای گفتند در هر شرایطی در توافق بمانید و عده‌ای هم گفتند راه بینابین انتخاب کنید که ما همین راه بینابین را انتخاب کردیم. ما با ادامه برجام سال آینده به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی، امنیتی ودفاعی می‌رسیم. سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و ما نمی‌توانیم سلاح خود را بفروشیم اما اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم  تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.

وی ادامه داد: امروز می‌توانیم از توافق خارج شویم اما قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران باز می‌گردد، منافع ما در ماندن در برجام است  ما برجام را حفظ می‌کنیم اما در عین حال پله پله تعهدات خود را کاهش می دهیم نمی‌شود ما 100 درصد تعهدات خود را اجرا کنیم ولی طرف مقابل آن را اجرا  نکند.

وی با بیان این که امروز شرایط ما در توان هسته‌ای نسبت به هر زمانی بهتر است گفت: ما در این سال‌ها تحقیقات خود را ادامه دادیم و تعداد سانتریفیوژهای کشور از 5 نوع به 15 نوع رسیده است. ما توافق را حفظ می‌کنیم و حقوق مردم را پاس داشته و تسلیم فشار دشمن نمی‌شویم این مسیر یک مسیر تعامل است.

روحانی تاکید کرد: ما دست روی دست نگذاشتیم و چشم امیدمان به بیرون از مرزها نیست امید ما اول به خداوند و بعد  دست پر برکت و پر توان ملت ایران است.

وی با اشاره به این که در سفر به کرمان 14 هزار طرح و پروژه افتتاح می‌شود تصریح کرد: با تصمیمات گرفته شده آب آشامیدنی و صنعتی استان یزد  و کرمان برای 30 سال آینده از خلیج فارس تا دریای عمان تامین می‌شود. سال آینده اولین قسمت آب به کرمان ویزد وارد می‌شود. و وقتی آب صنعت تامین شود، آبی که تاکنون در صنعت مصرف می‌شده در سایر بخش‌ها استفاده می‌شود از این آب برای طرح‌های گلخانه ای هم می‌شود استفاده کرد.

روحانی گفت: ما  به یک پارک علم و فناوری برای تامین اشتغال جوانان تحصیل کرده دانشگاهی نیازمندیم زیرا برای  تامین اشتغال برای مردم عادی به طور نسبی حرکت خوبی شروع شده اما برای تحصیل کردگان دانشگاهی باید اقدام داشته باشیم. زمین مناسب برای پارک علم و فناوری آماده است و می‌توان کار ساختمانی را بلافاصله شروع کرد تا شرکت‌های دانش بنیان را یکجا جمع کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت شهر رفسنجان در پیروزی نهضت انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: امروز طرح های عظیم و بزرگ در این شهر افتتاح می شود.

وی ادامه داد: آمریکا بداند با تحریم ها این ملت بزرگ را نمی‌تواند به زانو در بیاورد. ما با همه توان در برابر دشمنان‌مان می‌ایستیم. ما کار خلافی نکردیم.  حاضر نیستیم در برابر دستورات شما سر فرود بیاوریم. به ما اعتراض می کنید چرا فوردو را افتتاح کردیم؟ چرا آب سنگین اراک را راه انداخیتم؟ هر روزی که شما به همه تعهداتان عمل کردید، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم،  تعهد یک جانبه که نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: آن آقا در کاخ سفید می گوید در برجام سر ما کلاه رفت مگر دولت نداشتید؟ مگر وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید؟ این چه جور سری است؟ یک فکری به حال سرتان بکنید. تقصیر ما چیست؟ دو سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، حالا می گوید سر ما کلاه رفته است؟ خوشبختانه همه، اروپایی‌ها ، حتی دوستانشان، ژاپنی‌ها، کشورهای همسایه‌شان از ما حمایت کردند.

وی خطاب به مردم کرمان گفت: این دولت به عنوان خادم شماست . این موضوع و دستاوردها را در افتتاح‌های امروز و فردا خواهید دید. در این سفر ۱۸۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه آب و برق افتتاح خواهیم کرد. در زمینه نیروگاه ها افتتاح‌هایی داریم.

روحانی گفت: ما شکست نخوردیم و نخواهیم خورد؛ راه‌مان را ادامه می دهیم. ما می دانیم که مردم از لحاظ زندگی در سال ۱۳۹۷ و امسال در فشار هستند، ما می دانیم درآمد و مخارج مردم مخصوصا درآمدهای ثابت سخت شده است.

رئیس جمهور اعلام کرد: ما در روزهای آینده طرحی اعلام می‌کنیم برای خانواده هایی که درفشار اقتصادی هستند. حدود ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران داریم. وضع زندگی عده‌ای مناسب است که می توانند رو پای خود بیاستند. اکثریتی هستند که باید به آن‌ها کمک کرد. در کشور ما حدود ۷ میلیون خانوار وضعشان خوب است. حدود ۱۸ میلیون خانوار وضعشان طوری است که نیازمند کمک هستند. به هر خانواری یک حمایتی خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم از ماه آینده بتوانیم به این ۱۸ میلیون کمک کنیم. این طرح مهم دولت در سال ۱۳۹۸ است که طی روزهای آینده مشخصات آن برای مردم روشن خواهد شد. طرح حمایتی دولت برای کمک به زندگی مردم است تا باهم از تحریم عبور کنیم تا راه بزرگان خود مثل مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی . شهدیان باهنر و بهشتی را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: هاشمی نمرده است، هاشمی برای همیشه زنده است. نام و راه و سیاست و خدماتش برای همیشه در تاریخ کشورمان جاودان خواهد ماند

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top