گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 334781

تحصیل ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در حوزه علوم پزشکی ۲۰۰ هزار دانشجو داریم که ۵۵ هزار نفر از آن‌ها در پزشکی عمومی به تحصیل می‌پردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه همایش آموزش پزشکی در افق ۱۴۴۴، با اشاره به اینکه اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز و سیاست‌های کلان نظام، بستر‌های توسعه علمی کشور را فراهم کرده و بیانیه گام دوم انقلاب برنامه‌ای راهبردی برای توسعه کشور در ۴۰ سال آینده است؛ گفت: لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار توسعه آموزش عالی در مسیر توسعه شاخص‌های نوآوری گام برداریم و در این راستا ضروری است تا نهاد‌های متولی آموزش به صورت هماهنگ عمل کنند.

وی همچنین با ذکر نقاط تمرکز بیانیه گام دوم افزود: در برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف بیانیه در حرکت هستیم.

معاون آوزشی وزارت بهداشت و رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه به نقش فرهنگستان علوم پزشکی در ایجاد نگاه بلند مدت به مباحث حوزه علوم پزشکی اشاره کرد؛ اظهار کرد: رصد و دیده بانی مسائل نظام سلامت یکی از رسالت‌های فرهنگستان است و این نشست با همین هدف تشکیل شده است.

لاریجانی با بیان اینکه هدف این است که در یابیم بیانیه گام دوم انقلاب چه نقاطی را در آموزش علوم پزشکی دارد؛ تصریح کرد: نقاط تمرکزی در آموزش علوم پزشکی داریم که لازم است با اهداف این بیانیه هماهنگ شود.

وی با اشاره به  اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: این سیاست گذاری‌های بلند مدت باعث استواری قدم‌ها در سطح ملی می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه آموزش عالی در کشور‌ها تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌های زیادی صورت گرفته و رتبه‌های خوبی در بحث توسعه یافتگی در آموزش کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رتبه‌های کشور در آموزش عالی بالا است، اما در شاخص‌های نوآوری همگام با این توسعه حرکت نکرده‌ایم، اظهار کرد: این بحثی مبنایی است که باید به آن توجه شود و نهاد‌های موثر در آموزش در کشور لازم است به صورت هماهنگ پیش بروند.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در کشور‌های توسعه یافته ارتباط چشمگیری بین آموزش عالی و توسعه یافتگی وجود دارد، ولی در کشور ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و لازم است درخصوص محتوای آموزش عالی و نحوه تربیت دانشجو در کشور فکر شود و امیدواریم با برنامه‌هایی که در دست اجرا است در این مسیر پیش برویم.

وی یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی را توسعه آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: طی سال‌های پس از انقلاب رشد چشمگیری در آموزش عالی به مدد توسعه اقتصادی و توسعه نیروی انسانی کشور داشته‌ایم. ما در حوزه علوم پزشکی ۲۰۰ هزار دانشجو داریم که ۵۵ هزار دانشجو در پزشکی عمومی تحصیل می‌کنند. برنامه ریزی وسیعی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سلامت کشور صورت گرفته که برای دیدن آثار آن در نظام ارائه خدمات مقداری زمان لازم است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه به مدد برنامه ریزی‌ها در سال‌های گذشته نیاز کشور به نیروی علوم پزشکی به شکلی معقول در حال تامین است؛ اظهار کرد: این برنامه ریزی‌ها و تلاش‌هایی که برای توسعه استعداد‌های درخشان حوزه علوم پزشکی شده، علیرغم چالش‌هایی نظیر تحریم و... که با آن مواجهیم در تولید علم در حوزه علوم پزشکی در منطقه سرآمد هستیم.

وی افزود: اینکه کشور به مدد هدایت‌های مقام معظم رهبری و مسئولین کشور توانسته چنین مسیری را طی کند دستاورد بزرگی است. کشور ما از بسیاری از کشور‌های پیشرفته منطقه به لحاظ تولیدات علمی به طور محسوسی جلو است. در دنیا هم رتبه ۱۷ را در تولیدات علمی داریم و برای کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت این دستاورد بزرگی است که ما بیش از نسبت جمعیتی در تولید علم نقش داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم انسجام برنامه ریزی و تداوم در اجرای برنامه‌ها تصریح کرد: اگر سیاست‌های کلان نظام مثل سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه علمی و سیاست‌های کلان نبود به این نقطه نمی‌رسیدیم.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: ۵ سال دیگر تا این زمان فاصله داریم و الان زمان بسیار خوبی برای برآورد دستاورد‌ها و چالش‌ها در دستیابی به اهداف این چشم اندازاست.

وی با بیان اینکه این رصد‌ها بستر خوبی برای حرکت بهتر در مسیر دستیابی به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است؛ اظهار کرد: البته چالش‌هایی هم در برنامه ریزی‌ها ایجاد می‌شود، مانند مداخلاتی که در ظرفیت‌های رشته‌های علوم پزشکی ایجاد شد و امیدواریم بتوانیم برنامه اصولی تربیت نیروی انسانی این حوزه را دنبال کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه تجربیات پیشین در اجرای اسناد بالادستی کشور این فرصت را به ما می‌دهد که بتوانیم ساختار‌ها را برای حرکت در مسیر بیانیه گام دوم بازمهندسی کنیم؛ گفت: برای پیشگیری از اعمال نظرات شخصی باید برنامه ریزی مبتنی بر شواهد داشته باشیم و این شواهد در دنیا و در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با ذکر این نکته که برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفتمان غالب در دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ تصریح کرد: گفتمان‌های علمی برنامه‌های بلند مدت هستند که آرام پیش می‌روند و باید نهاد‌ها و افراد موثر در دانشگاه‌ها مثل اساتید و دانشجویان در این گفتمان درگیر شوند.

وی افزود: اولین بسته از این برنامه مرجعیت علمی است و هدف این است که دانشگاه‌ها و اساتید با رصد موقعیت خود در فضای علمی کشور و جهان نقاط تمرکز خود را مشخص کنند.

لاریجانی تاکید کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند بدون نقشه روشن به مرجعیت برسند و نهاد‌هایی مثل فرهنگستان می‌توانند نقش چشمگیری در ایجاد توافق در خصوص مفاهیم علمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مباحث مذهبی و شیعی حوزه‌های علمیه مرجع هستند؛ اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در موضوعی مرجع شویم باید انقدر شناخته شویم که دیگران به ما رجوع کنند.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم تصریح کرد: ما نمیتوانیم به هدف برسیم مگر اینکه نقشه راه داشته باشیم و استواری کنیم. اگر در بیانیه گام دوم انقلاب عمیق شویم چند محور مهم دارد که اولین آن نیل به مرجعیت علمی است.

وی در ادامه گفت: این هدف یک نگاه راهبردی طولانی است و چنانچه با جهت گیری درست در این مسیر حرکت کنیم، در ۴۰ سال آینده به دستاورد‌های بزرگی دست خواهیم یافت.

لاریجانی با بیان اینکه محور دوم را علم نافع در خدمت جامعه باید خواند؛ تاکید کرد: در حوزه علوم پزشکی با ادغام نظام آموزش، پژوهش و ارائه خدمات در این مسیر می‌توانیم قدم‌های استواری برداریم. در آموزش پزشکی حضور دانشجویان در عرصه‌های ارائه خدمات باعث شده دانش آموخته ما با کسب مهارت عملی بتواند حضور زودرس در صحنه‌های ارائه خدمات داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح برای تربیت نیروی انسانی چندسالی است که در وزارت بهداشت در قالب برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت دنبال می‌شود؛ اظهار کرد: تقریبا در ۷۰ درصد رشته‌ها نیاز ملی مشخص شده و در تفاهم نامه‌هایی که ۲۴ آبان در کرمان امضا می‌شود مشخص خواهد شد که نیاز هر منطقه آموزشی به این نیرو‌ها در ۵ سال آینده چقدر است.

وی محور بعدی را جهاد علمی ذکر کرد و گفت: ما برای نیل به همه این محور‌ها باید برنامه‌های روشنی داشته باشیم و با روشن کردن جایگاه و پرورش استعداد‌های درخشان جوان در این مسیر پیش برویم.

لاریجانی با عنوان اینکه در حوزه آموزش علوم پزشکی مسیر درستی در تحول آموزش علوم پزشکی در پیش گرفته شده، بیان کرد: برنامه تحول نقاط نزدیکی را به بیانیه گام دوم دارد و با بررسی‌های دقیق‌تر می‌توانیم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را بازمهندسی کنیم و گام‌های استوارتری را در نیل به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب برداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید با نگاهی عملگرایانه ترجمان بیانیه گام دوم انقلاب را در دانشگاه‌ها پیاده کنیم، افزود: پروژه‌ای در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است که نقاط تمایز دانشگاه‌ها را برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی روشن کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته ده‌ها نشست برای ایجاد گفتمان مرجعیت برگزار شده و با توجه به دراز مدت بودن این برنامه‌ها هدف این است که این گفتمان‌ها تغییراتی در دیدگاه مسئولان دانشگاه‌ها ایجاد کند. در این مسیر اقدامات خوبی هم در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده است. همچنین تفکر دانشگاه‌های نسل جدید نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال توسعه است و امیدواریم آثار این تلاش‌ها در سال‌های آتی در کشور هویدا شود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.