گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 334794

تحلیلی بر دو فیلم نیمه سورئال این روزهای سینمای ایران

صفحه اینستاگرام سینما تیکت در یکی از پست های خود به سراغ دو فیلم فانتزی نیمه سورئال این روزهای سینما یعنی « مسخره‌باز» و «سمفونی نهم» رفته است و تحلیلی بر ژانر تخیلی و نیمه سورئال این دو فیلم نوشته است.


به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سینمای ایران این روزها یکی از پرکارترین روزهای  خود را بسر می برد از فروش میلیاردی مطرب در عرض چند روز و تا فیلم هایی که شاید زیر سر و صدای مطرب کمتر دیده شده اند مثل سمفونی نهم یا مسخره باز، اما به هرحال هرچه هست با استقبال گسترده مردم روبرو شده است.

سینما تیکت در پستی در اینستاگرام نوشت:  نگاهی به دو فانتزی نیمه سورئال سینمای ایران؛

مرا ببوس ، مرا بکش

ژانر فانتزی ،علمی تخیلی ، تجربه گرا و نیمه سورئال در سینمای ایران تا کنون چندان گسترش نیافته است. در سالهای گذشته فیلمهای «دیگه چه خبر»، «کاکادو»، «من زمین را دوست دارم»، «سیزده گربه روی شیروان»ی، «دره شاپرک ها»، «راز چشمه سرخ»، «کاکل»ی، «گلنار» را می‌شور در این دسته قرار داد اما امسال بصورت جدی تر با دو فیلم «سمفونی نهم» و «مسخره باز» فصل جدیدی در این ژانر گشوده شد.

فیلم «مسخره باز» همایون غنی زاده در یک فضای بسته می گذرد و ارجاعاتی به سینمای جهان و ایران دارد و پر از اشارات اجتماعی و سیاسی است و بین تئاتر و سینما در تعلیق است.

فیلم در یک آرایشگاه و خاطرات آرایشگری که می خواهد بازیگر شود می گذرد.داستانی سیاسی ،پلیسی،جنایی و هنری که می خواهد زندگی و تکرار را به رخ تماشاگر از وجوه دیگری بکشاند.

فیلم «سمفونی نهم» نیز یک داستان اصلی دارد و در این بین هم سری به مرگ های مهم ترین شخصیت های تاریخی ایران و جهان می زند و می خواهد مرگ را به رخ بیننده بکشاند.

هنرمند به سراغ یک فضای فانتزی و نیمه سورئال رفته است که اتفاقاً بارقه‌هایی از طنز هم در روایت آن دیده می‌شود. فیلم با روایت داستانی فانتزی با حضور یک فرشته مرگ سرکی هم به گوشه و کنار تاریخ ایران و جهان می کشد و داستان امروزی‌اش با یک مضمون مشترک به تاریخ پیوند می‌دهد و وجوه ملی فیلم را تقویت می‌کند .

غنی زاده در «مسخره باز» به تاریخ سینما تکیه می زند و هنرمند به تاریخ جهان. غنی زاده از تئاتر بهره می جوید و هنرمند از طنز. با اینهمه هر دو تجربه دیدن دارد و می توان با هر بار دیدن فیلم نکات تازه ای را در آن جست. در «مسخره باز» او مثل تمام کارهایش کلی ارجاع به این و آن دارد. کلی موسیقی و دیالوگ و صحنه؛«بیل را بکش»، «لئون»، «پاپیون» و «هزاردستان» و کلی چیز‌های دیگر از سینمای روز دنیا.داستانی خلاقانه صابر ابر و هدیه تهرانی اش در حد اشباع دلچسبند.

دانش (صابر ابر) شیفته سینما و عاشق هما هنرپیشه محبوب شهر است.

کاظم خان(علی نصیریان) شیفته کازابلانکا و جواز کسبش است و بهترین بازی فیلم را از او می‌بینیم. . شاپور شیفته تن ماهی و البته موهای داخل ان و کمی سیاست. و مصفا اینجا ممنوع التصویر است.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.