تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/08/23 - 14:04
کد خبر: 334893

در برنامه بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بررسی شد:

جنگ روایت‌ها در خاورمیانه؛ ضعف رسانه‌های انقلابی یا قدرت رسانه‌ای دشمن، مقصر کیست؟

ضعف رسانه‌های داخلی باعث ورود رهبر انقلاب به میدان برای اقناع افکار عمومی شده است. تحولات منطقه و ناآرامیهای عراق با برنامه‌ریزی قبلی انجام گرفت اما رسانههای محور مقاومت و صداوسیما به شدت عملکرد ضعیفی داشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه‌شنبه هفته جاری،21 آبان‌ماه بود که برنامه‌ای توسط بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه با عنوان «جنگ روایت‌ها» برگزار شد.

این برنامه با حضور دکتر حسن بهشتی پور، حسن شمشادی و ارتباط تصویری با دکتر علی علیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد. بهانه اصلی این برنامه تحولات اخیر در غرب آسیا و روایت‌های مختلف در بستر جنگ رسانه‌ای بود.

بهشتی پور: تکنیک‌های رسانه متحول شده است
دکتر حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر سابق شبکه العالم، ابتدا با پرداختن به تکنیک‌های مورد استفاده در رسانه برای اقناع مخاطب گفت: امروزه برای اقناع مخاطب از تکنیکهای ترکیبی در قالب گفتار، نوشتار، جدال ساختگی و مناظره استفاده می‌شود. فرایند انتقال پیام به مخاطب با فضاسازی مطلوب کاملا ناخودآگاه و پنهان به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک توراندازی مخاطب گفت: رسانه با توراندازی، مخاطب را با خود همراه کرده و فرایند انتقال پیام را انجام می‌دهد. پیشرفت رسانه بویژه رسانههای غربی باعث جنگی تمام عیار در این عرصه شده است.

طراحی ناآرامی در عراق و استفاده ابزاری خاندان پهلوی و صدام
حسن شمشادی، خبرنگار جبهه مقاومت و کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه برنامه با اشاره به حضور مستقیم خود در خط مقدم تحولات منطقه گفت: تحولات اخیر عراق با تکنیک‌های رسانه‌ای از جمله فتوشاپ، وارونه نشان دادن ماجرا و سانسور همراه بوده است.

خبرنگار جبهه مقاومت با استناد به مصاحبه و گزارشات انجام شده توسط خود وی، به عنوان راوی مستقیم، به ارائه مستندات حین برنامه پرداخت. تحولات عراق یک پازل از پیش طراحی شده برای ایجاد اختلاف و ضربه به جبهه مقاومت بوده است. در این میان رهبر انقلاب (مد) با هشیاری خواستار پیگیری قانونی مطالبات به حق مردم عراق شدند. در این میان بازیگران مختلفی از جمله خاندان صدام و پهلوی برای مقصر نشان دادن ایران در مشکلات عراق به میدان آمدند.

وی در ادامه با ارائه مستندات به نقش برجسته آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای عربی در ناآرامی‌های عراق پرداختند. کشتن افراد بیگناه برای تحریک افکار عمومی و حضور بیشتر از دیگر ابزارها در ناآرامی‌های عراق بوده است. سانسور حمایت مردم عراق از مراجع عظام و رهبر انقلاب بخش دیگری از این پازل بود.

علیزاده: کار رسانه‌ای سنگین و گسترده در عراق علیه ایران در اعتراضات
علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی که تجربیات متعددی در رسانه‌های مختلف دارد با پرداختن به سفر اخیر خود به عراق گفت: برخی جوانان روشنفکر و لیبرال عراق، ایران را باعث مشکلات اقتصادی خود می‌دانستند. علت این موضوع استدلال رسانه‌های غربی درباره گرفتن بازارهای اقتصادی عراق توسط ایران بود. در این زمینه هر چند مستنداتی مبنی بر حضور دو برابری ترکیه و سایر کشورها در اقتصاد عراق ارائه شد، اما ذهنیت آنها تثبیت شده بود. این فرایند نتیجه کار رسانه‌ای سنگین علیه ایران بوده است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: در روزهای اول ناآرامی در عراق هیج خبری از مقصر دانستن ایران در مردم نبود اما در روزهای آخر کاملا برعکس شد. این موضوع حاصل اتاق فکرهای رسانه‌ای دشمن و عملیات گستره رسانه‌ای بود.

رهبر انقلاب، قاسم سلیمانی و سیدحسن نصرالله؛ تنها رسانه‌های جبهه مقاومت
وی در ادامه با اشاره به دشمنی آشکار رسانه‌های بیگانه گفت مشکل دیگر در جنگ روایتها رسانههای داخلی ایران و خود صداوسیما است. در حال حاضر به جرات رهبر انقلاب، قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله تنها رسانه‌های جبهه مقاومت هستند. در حال حاضر صداوسیما به چه میزان در یادآوری حافظه تاریخی مردم عراق موثر بوده است؟ چه استفاده ای از ظرفیت قدرت نرم و نفوذ نرم ایران در عراق شده است؟

علیزاده با نقد اساسی ساختار صداوسیمای ایران گفت: چرا بسیاری از رویدادها و انتقادات در کشور بیان نمی‌شود، نمونه ملموس این موضوع عدم اطلاع از حضور نظامی ما در کشورهای منطقه تا سالهای 92 و 93 بود. این مسائل در رسانه های پیشرو در جهان، با مهندسی رویدادها و اقناع افکار پیش می‌رود. خبر استعفای ظریف ابتدا در خارج از کشور منتشر شد و این کاملا به ضرر رسانه‌های ریان انقلاب است. از سوی دیگر شاهد عدم شایسته سالاری و ورود افراد بدون تخصص در صدا وسیما هستیم.

علیزاده: ضعف صدا و سیما رهبری را به صحنه مبارزه آورد
وی ادامه داد: در عرصه رسانه اولین محل انتشار به معتبرترین منبع برای نشر اخبار در آن زمینه تبدیل خواهد شد، درحالیکه بسیاری از اخبار در صدا و سیمای ایران اصلا اجازه نشر پیدا نمی‌کند. نتیجه این مسائل ورود شخص رهبری برای اقناع جامعه است که درباره حضور نظامی در منطقه کاملا علنی شد. رهبر انقلاب شخصا لباس جنگ پوشید و گفت: اگر در منطقه نجنگیم باید در کرمانشاه بجنگیم؛ جامعه اقناع شد اما چرا صدا و سیما این اقدام را انجام نداده بود.

علیزاده در انتها گفت: صدا وسیما تبدیل به تریبون و سخنگو شده است، تحلیل ندارد. صدا وسیما باید اجازه شنیدن صداهای مختلف در جامعه باشد. تا مردم برای تحلیل و دریافت خبر سراغ رسانه بیگانه نرود. تا زمانی که فضای صدا و سیما خارج از تحلیلهای متفاوت نباشد، ضعف و عقب ماندگی رسانه‌ای تداوم خواهد داشت.

بهشتی پور: تعمیم جزء به کل صحیح نیست
بهشتی پور به عنوان مدیر پیشین شبکه العالم ضمن اشاره به نواقص موجود در صدا و سیما گفت: نباید از مسائل جزئی نتیجه کلی گرفت. مسلما مشکلات و ایرادات مطرح شده در صداوسیما وجود دارد و برای من تحقق راهکارها مثل رسیدن به بهشت است. ما انتقادات موجود را می‌پذیریم اما عملکردهای درخشانی ازقبیل حمایت درخشان رسانهای در جنگ 33 روزه را نیز دارا هستیم که باید مورد توجه باشد.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top