تاریخ انتشار: جمعه 1398/08/24 - 14:40
کد خبر: 334939

در گفت‌وگو با عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی مطرح شد؛

خام خواری در سایت های روانشناسی منجر به انتخاب درست نمی شود/ مشاور بازوی مشورتی در فرایند ازدواج است

خام خواری در سایت های روانشناسی منجر به انتخاب درست نمی شود/ مشاور بازوی مشورتی در فرایند ازدواج است

مشاور به عنوان بازوی مشورتی برای خانم و آقا در روند مشاوره فقط اختلال افراد را تشخیص نمی دهد بلکه ارائه اطلاعات زنانه و مردانه به زوجین(خودشناسی و دیگر شناسی)، بررسی اختلالات زوجین، تشخیص انتخاب درست و دقیق و حل تعارض های موجود از جمله کارهای این متخصص است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  ازدواج، تولد جدید است که در آن فرد می تواند هم نشین اش را با اختیار خود برای سال های باقی عمر انتخاب کند و در این راستا کمک گرفتن از راهنمایی های یک راه بلد و متخصص میتواند دقت این انتخاب مهم را افزایش دهد. طرفین باید با تمایل به مشاوره مراجعه  کنند و صادقانه به سوالات پاسخ دهند زیرا مشاور یا زوج درمان بر اساس گفته های شخص مراجعه کننده نظر خود را عنوان می کنند بنابراین اگر اطلاعات درستی نداشته یاشد مسلما به اشتباه می افتد. باید دقت داشت که مشاور تنها احتمال موفقیت آمیز بودن ازدواج را بررسی می کند و این احتمال به معنی قطعیت نیست.

امیر مهدی زاده عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» با بیان اینکه در انتخاب روانشناس حتما باید به تخصص او دقت شود گفت: مراجعه زوجین به روانشناس پیش از ازدواج ضروری است البته باید توجه داشت که مشاوره پیش از ازدواج کار هر روانشناسی نمی باشد لذا حتما باید به متخصص روانشناسی که حرفه اش زوج درمانی است مراجعه شود.

او افزود: نکته مهم دیگر در انتخاب روانشناس نحوه ارتباط گیری با او است. اگر به هر دلیلی ارتباط گیری موفق بین زوجین و روانشناس مربوطه اتفاق نیفتاد باید مشاور یا روانشناس دیگری انتخاب شود.

مهدی زاده با اشاره به ضرورت مراجعه به مشاور قبل از ازدواج گفت: ما امروز در عصر پیچیده ای زندگی می کنیم و هرچه بیشتر پیش می رویم رویکرد فردگرایانه در افراد نسبت به گذشته بیشتر دیده می شود. اگر بنا باشد تک همسری را تجربه کنیم و ازدواج ما به طلاق منجر نشود باید برای انتخاب بهتر به مشاوره مراجعه کنیم. مواردی داشتیم که ترجیح می دادند به جای وقت گزاشتن برای رجوع به مشاور متخصص، قبل از جلسه خواستگاری در سایت های مختلف انواع سوالات مربوط به این مسئله و تیپ شخصیت شناسی را مشاهده و به آن اکتفا کنند. این مسئله مانند آن است که زمانی که ما دچار بیماری می شویم به جای رجوع به پزشک متخصص با مراجعه به سایت ها دست به خود درمانی بزنیم که قطعا با عوارض شدید آن رو به رو شویم. زیرا از آن جهت که فرد دارای اطلاعات منسجمی نیست در واقع به نتیجه گیری مشخصی نمی تواند دست پیدا کند.

او ادامه داد: زوجینی به مشاوره مراجعه کنند ابتدا باید طبق دیتایی که بهشون ارائه داده می شود 15 الی 20 ساعت باهم صحبت کنند. توصیه می شود که این 15 ساعت تنها به خانه و در حضور پدر و مادر اختصاص داده نشود بلکه با نظارت پدر و مادر و در محیط بیرون برای محک زدن ارتباط اجتماعی،ابعاد شخصیتی و نحوه برخورد طرف مقابل باشد. بعد از آن مشاور با دو ابزار مصاحبه ساختار مند و تست روانشناختی راهبرد ها را مشخص می کند و به زوجین متقاضی ارائه می دهد. در حقیقت همین دو ابزار است که تفاوت روانشناس با خام خاری در سایت ها  را مشخص می کند.

مهدی زاده گفت: مشاور به عنوان بازوی مشورتی برای خانم و آقا در روند مشاوره فقط اختلال افراد را تشخیص نمی دهد بلکه ارائه اطلاعات زنانه و مردانه به زوجین(خودشناسی و دیگر شناسی)، بررسی اختلالات زوجین، تشخیص انتخاب درست و دقیق و حل تعارض های موجود از جمله کارهای این متخصص است. تاکید می کنم مشاور فقط پارادایم هایی که دارای مشکل است را تشریح و توصیف می کند اما این به معنای اعمال نظر شخصی مشاور نیست بلکه در نهایت این خود فرد است که باید انتخاب کند.

*گزارش از حانیه زرنگ

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top