تاریخ انتشار: شنبه 1398/08/25 - 12:09
کد خبر: 334988

مدیر مسئول سایت ایران زنان در گفت‌و‌گو با «خبرنامه دانشجویان» مطرح کرد؛

خلا اصلی جامعه ما عدم وجود برنامه در حوزه زنان است

ولی مراد گفت: برخی مواد در لایحه دولت دارای اشکالات مبنایی است. به عنوان مثال در ماده 4 لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفته شده است که اگر ارتباط غیر قانونی بین زن و مرد شکل بگیرد و زن از این ارتباط رضایت داشت باشد خشونت جنسی به شمار نمی آید، این مسئله ترویج ولنگاری فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توران ولی‌مراد مدیرمسئول سایت ایران زنان در گفت وگو با «خبرنامه دانشجویان» با بیان اینکه موضوع رفع ستم از زنان در خانه و خانواده اولین بار توسط مقام معظم رهبری بیان شد گفت: رهبری در نشست راهبردی سال 90 با صراحت دستور دادند برای رفع ستم از زنان در خانه و خانواده اقدام بشود. به دنبال آن یک لایحه با عنوان لایحه تامین امنیت زنان نوشته شد.

او ادامه داد: لایحه تامین امنیت زنان نخستین بار در سال 91 تهیه شد و در ادامه جریان هایی در حوزه زنان به قدرت رسید که با افق دید خودشان و همچنین با اعمال سلیقه شخصی خود تغییراتی در این لایحه به وجود آوردند. لایحه ای که سال 96 توسط دولت ارائه شد مشکلات اساسی عدیده ای داشت. جریان های حقوقی، فکری و تحقیقاتی ایرادهای اساسی ای به لایحه وارد کردند و معتقد بودند تصویب این لایحه به سود خانواده نیست.

ولی مراد با اشاره به اینکه لایحه دولت مبنای امانیستی دارد گفت: برخی مواد در لایحه دولت دارای اشکالات مبنایی است. به عنوان مثال در ماده 4 لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفته شده است که اگر ارتباط غیر قانونی بین زن و مرد شکل بگیرد و زن از این ارتباط رضایت داشت باشد خشونت جنسی به شمار نمی آید. این مسئله ترویج ولنگاری فرهنگی است زیرا باعث تحقیر هویت و کرامت انسانی زن می شود، البته این مورد توسط قوه قضائیه حذف شد.

او تاکید کرد: تامین امنیت زنان باید در درجه اول بین انواع خشونت های خانگی، اجتماعی و کرامت انسانی زن تفکیک قائل شود و بعد از مشخص نمودن راهبرد ها و برنامه عمل، طرح و قانون تصویب شود. در لایحه دولت سلامت خانواده مد نظر نبوده است، زیرا در خانواده خشونت روانی و کلامی هم برای مرد و هم بر ای زن اتفاق می افتد درصورتی که در لایحه تنها به بررسی خشونت فردی زن اکتفا شده است.  بنابراین باید به جای بررسی خشونت فردی زن، خشونت خانگی بررسی شود تا طرفین از ظلم مصون بمانند.

این کارشناس علوم اجتماعی اذعان کرد: خشونت علیه زنان ابعاد گسترده ای دارد که در لایحه دولت مورد غفلت واقع شده است. تامین امنیت زنان در قدم اول نمی تواند با قانون و بگیر و ببند حاصل شود بلکه باید در ابتدا با آموزش تبدیل به فرهنگ عمومی شود. متاسفانه خلا اصلی جامعه ما عدم وجود برنامه عمل در حوزه زنان است.

ولی مراد گفت: آقای رئیسی طی برگزاری جلسات هم اندیشی ملی در سطح کشور، نظر نخبگان و خبرگان را جمع آوری و تحلیل کردند. بنابراین تغییراتی که ایجاد شده است نتایج گفت و گو و تحلیل آرا نخبگان و کارشناسان است. اگر بخواهم به عنوان کارشناس به لایحه دولت و اصلاحیه قوه قضائیه رای دهم به لایحه اصلاح شده توسط قوه قضائیه رای بیشتری می دهم زیرا با تمام اشکالات موجود، مبنای زن محوری و امانیستی غیر اسلامی آن اصلاح شده است.

گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top