تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/08/26 - 10:35
کد خبر: 335137

نامه انجمن اسلامی دانشگاه تهران به روحانی پیرامون افزایش قیمت بنزین

در بخشی از این نامه آمده است: جنابعالی با افتخار از تک نرخی کردن بنزین یاد نمودید و بنزین دونرخی را عامل فساد دانستید؛ حال چه شده‌است که امروز به دنبال دونرخی کردن بنزین هستید؟! بالاخره تصمیم دولت سابق خوب بود یا بد؟! این تناقضات در رفتار خود و دولتتان را چگونه توجیه می‌کنید؟!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران درنامه به حسن روحانی خواستار شفافیت در روند سهمیه بندی بنزین شدند. در این نامه امده است: «به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، دولت برای جبران کسری بودجۀ امسال خود، اقدام به اجرای این تصمیم نموده است. از آنجا که مسئولین دولتی اعلام کردند که منابع حاصل از گران شدن قیمت بنزین بین مردم تقسیم خواهد شد، لازم است دربارۀ سازکارهای مبهم این مسئله شفاف سازی فرمایید؛ چگونه این امر واقع خواهد شد، در حالی که پشتوانۀ قانونی از طرف نمایندگان مجلس ندارد؟!»

در این نامه آمده است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

پس از تصمیم دولت تدبیر و امید مبنی بر افزایش 200 درصدی و دونرخی شدن قیمت بنزین در کشور، ابهامات و انتقاداتی در اذهان عمومی، رسانه‌ها، کارشناسان و نیز مراجع معظم تقلید به وجود آمده که از شما درخواست داریم به آن‌ها پاسخ گفته و رفع ابهام نمایید. این سؤالات به شرح زیر است:

1- جنابعالی در تاریخ 23/3/1394 (در صفحۀ توییتر رسمی خود) با افتخار از تک نرخی کردن بنزین یاد نمودید و بنزین دونرخی را عامل فساد دانستید؛ حال چه شده‌است که امروز به دنبال دونرخی کردن بنزین هستید؟! بالاخره تصمیم دولت سابق خوب بود یا بد؟! این تناقضات در رفتار خود و دولتتان را چگونه توجیه می‌کنید؟!

2- با توجه به آنکه گفته شده این تصمیم در جلسۀ «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» و توسط سران قوا اتخاذ شده، لازم است شفاف سازی فرمایید که در جلسۀ مذکور، چه آراء و نظریاتی ابراز شده و چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این تصمیم بی‌اطلاع بودند؟ بسیاری از نمایندگان از این موضوع گلایه داشتند؛ خصوصاً آنکه سابقاً در مجلس با همین تصمیم مخالفت شده‌‌ بود.

3- فارغ از بحث‌هایی که دربارۀ ارزان بودن قیمت بنزین در ایران و تأثیر گرانی بر کاهش مصرف و نیز صحت و سقم آنها وجود دارد، اصل «هدفمندسازی یارانه‌های بنزینی به روش افزایش قیمت» نیز موردتردید برخی صاحب نظران اقتصادی است.

به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، دولت برای جبران کسری بودجۀ امسال خود، اقدام به اجرای این تصمیم نموده است. از آنجا که مسئولین دولتی اعلام کردند که منابع حاصل از گران شدن قیمت بنزین بین مردم تقسیم خواهد شد، لازم است دربارۀ سازکارهای مبهم این مسئله شفاف سازی فرمایید؛ چگونه این امر واقع خواهد شد، در حالی که پشتوانۀ قانونی از طرف نمایندگان مجلس ندارد؟! («قانون هدفمندسازی یارانه ها» که در سال 1388 تصویب شد، مصوبۀ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.)

4- دیگر انتقادات به این تصمیم، دربارۀ شیوۀ اجرای آن است. یک شبه و ناگهانی بودن این اقدام، موجب شد که مردم در بهت و حیرت و شوک ناشی از گرانی فروبروند و بسیاری از اقشار و مشاغل (خصوصاً طبقۀ ضعیف و متوسط جامعه) در امور روزمرۀ خود با مشکل مواجه شوند. درواقع، در شرایط تورمی کنونی اقتصاد کشور، اجرای چنین تصمیمی تنها به افزایش بهای تمام شدۀ تولید و به تَبَعِ آن، گرانی و تورم هرچه بیشتر خواهد انجامید. مسئله ای که در کوتاه مدت سبب نگرانی ها و اعتراضات مردمی می شود و در بلندمدت به بی اعتمادی بیشتر مردم نسبت به دولت و حتی نارضایتی از تصمیمات سطح کلان نظام منجر خواهد شد.

در پایان، از شما و دولت محترمتان خواستاریم ضمن تلاش افزون‌تر جهت حل مشکلات معیشتی مردم، نسبت به ابهامات، سؤالات و انتقادات افکار عمومی، صاحب نظران و رسانه‌ها پاسخگو باشید و در تصمیمات کلان کشوری، به نظر اساتید و کارشناسان توجه بیشتری نموده و اصول قانونی و جمهوریت نظام را زیر پا نگذارید.

تأکید می کنیم که چارۀ مقابله با اعتراضات مردمی، رفع مشکلات و پاسخگویی و تلاش است، نه امنیتی کردن فضا و ایجاد دوقطبی‌های کاذب در جامعه.

والسلام علی من اتّبع الهدی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top