تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/04 - 13:01
کد خبر: 336002

در اجتماع اعتراضی فریاد مستضعفین چه گذشت؟

« اجتماع اعتراضی فریاد مستضعفین» با هدف پیگیری مطالبات مردم و با حضور جمعی از دانشجویان، مردم و نمایندگان اصناف و طلاب در مسجد المهدی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، « اجتماع اعتراضی فریاد مستضعفین» با هدف پیگیری مطالبات مردم و با حضور جمعی از دانشجویان، مردم و نمایندگان اصناف و طلاب در مسجد المهدی برگزار شد.

* اغتشاش هیچ مسئله‌ای از کشور را حل نمی‌کند
حجت الاسلام سیدعباس نبوی عضو هیئت موسس اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این مراسم گفت: موضوع اول کشور امروز بحث نقدینگی است و این نقدینگی ظرفیت مردم را خواهد بلعید.

وی ادامه داد: این نقدینگی مشکلی است که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود مسائل به یکباره حل نمی‌شود و نقدینگی دوباره افزایش خواهد یافت.

نبوی تاکید کرد: دولت می‌توانست با حذف برخی پرداخت‌های چند میلیون تومانی مقداری در بودجه صرفه جویی کند، ولی بودجه شرکت‌های دولتی را سربسته نگاه داشتند و گفتند مجلس هم حق ورود به آن را ندارد، چون این شرکت‌ها خصولتی هستند.

وی تصریح کرد: مسئله این است که امروز ریل گذاری و جهت گیری تمام مسیر‌های اساسی که سیاست گذاری شده اند بر روی موج نقدینگی و بازی پولی پیش می‌رود و در واقع بدترین نوع سرمایه گذاری در حال اجراست.

نبوی گفت: امروز شرکت‌ها لجام گسیخته بر روی نقدینگی‌ها برنامه ریزی می‌کنند، اگر جای جناح‌های سیاسی هم عوض شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد به هر حال کسی که مدرسه لاکچری می‌سازد منطق او همین است و با خواهش و تمنا هم چیزی عوض نمی‌شود.

وی افزود: باید مسیر ملی به سمت مسائل اساسی جامعه پیدا کنیم، نباید بهره مندی‌ها در بین بخش‌هایی از جامعه رواج یابد بنابراین نیازمند شفافیت هستیم.

نبوی با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشت: اغتشاش هیچ مسئله‌ای از کشور را حل نمی‌کند و تا زمانی که مشکل اساسی نقدینگی در کشور وجود دارد و مالیات با فشار مستقیم بر مردم اخذ می‌شود بدون اینکه به سمت انباشت پولی برود وضعیت همین خواهد بود و تغییری صورت نمی‌گیرد.

* سیاست‌های اقتصادی دولت وضعیت معیشتی مردم را سخت‌تر کرده است
صادق محمدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم گفت: دولت با افزایش قیمت بنزین مردم را در تنگنای بیشتری قرار داد. سیاست‌های اقتصادی دولت وضعیت معیشتی مردم را سخت‌تر کرده و هیچ همتی برای اصلاح امور اقتصادی نیست و آقایان می‌خواهند کشور را به یک بن بست برسانند.

وی ادامه داد: طرح سهمیه بندی سوخت در دولت قبل با اقناع مردم اجرا شد اما در دولت فعلی نحوه اجرای این طرح فشار اجتماعی زیادی را به وجود آورد.

این فعال دانشجویی افزود: دولت برای اجرای طرح سهمیه بندی سوخت مردم را به حساب نیاورد و با این اقدام به آن‌ها توهین و هتک حرمت کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزود: با اینکه مسئولان دولتی گفتند افزایش قیمت بنزین نخواهیم داست ولی یکدفعه شاهد بودیم در نیمه شب طرح سهمیه بندی اجرا شد و این توهین به مردم است و هیچ کسی پاسخگو نیست.

صادق محمدی افزود: سخنگوی دولت مدعی شده رئیس جمهور خود را فدای مردم کرده و ما یک سال است که در مورد افزایش قیمت بنزین حرف می‌زنیم ولی به نظر می‌رسد که در نحوه اجرای سهمیه بندی سوخت تعمدی در کار بوده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب بعد از سهمیه بندی بنزین، گفت: رهبر انقلاب بار‌ها گفتند وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و باید به آن رسیدگی شود در هر حال امروز وظیفه ما این است که مشکلات مردم را سردست بگیریم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اختیاراتی که امروز به دولت تفویض شده بی نظیر است؛ به گونه‌ای که هیچ دولتی این همه قدرت عمل نداشته، ولی باز هم می بینیم که دولت ناله می‌زند و می‌گوید ما اختیار نداریم و جلوی ما را گرفته اند و این یک صحنه آرایی اشتباه است.

وی گفت: ما درک درستی داریم که آشوب گر و معترض کیست، ولی وقتی فضای اعتراض برای مردم باز نشود و آن‌ها حرف بزنند، نباید توقعی غیر از اتفاقات اخیر داشت.

این فعال دانشجویی افزود: نباید وقتی که مردم در تنگنا هستند به آنها بی توجهی شود و یکی از مطالبات جدی ما توجه به اعتراضات مردمی است.

وی تصریح کرد: دولت در  شش سال گذشته هر چه داشته را در سبد مذاکرات گذاشته و برای دنبال کردن سیاست‌های خود از نان مردم زده است؛ ما دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی تصمیم گرفته ایم تا بستری برای پیگیری مطالبات باشیم و حقوق مردم را در قالب کمیته پیگیری حقوق مستضعفین دنبال کنیم.

*  تدبیر درستی برای مسائل کشور اندیشیده نمی‌شود
صادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این مراسم گفت: امروز معضل بزرگ کشور ناکارآمدی در تصمیمات دولت است و این ناکارآمدی مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده است.

وی افزود: مشکل اصلی ما این است که تدبیر درستی برای مسائل کشور اندیشیده نمی‌شود.

شهبازی اضافه کرد: سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه و تولید بنزین در پتروشیمی‌ها سه تصمیمی بود که در دهه ۸۰ گرفته شدو این دولت سهمیه بندی بنزین را به بهانه اینکه سهمیه بندی یک طرح سوسیالیستی است کنار گذاشت.

وی افزود: دولت همچنین به جای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که دولت قبل نیز به دلیل تحریم‌ها آن را کنار گذاشت، گفت باید مذاکره کنیم. این دولت با نسخه صندوق بین المللی پول و به بهانه کنترل تورم مسکن مهر را تعطیل کرد. در این دولت خصوصی سازی‌های گسترده که در دولت قبل شروع شده بود به صورت افسارگسیخته دنبال شد و در این دولت هیچ نگاه جدی اقتصادی وجود نداشته است.

دبیر اسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت: در این دولت هر وقت گفته شد که باید مالیات بگیریم گفتند دسترسی به حساب‌های مردم سرکشی به حریم خصوصی آنهاست، امروز در این دولت شاهد بودیم رئیس اتاق بازرگانی شش ماه رئیس دفتر روحانی بود و این در حالی است که در هیچ نظامی در دنیا این تعارض منافع وجود ندارد.

شهبازی با بیان اینکه با راه حل‌های نیلی اقتصاد کشور آشفته‌تر شده و این راه حل‌ها مملکت را به شورش کشاند و از طرفی نیز هیچ اصلاح اقتصادی هم صورت نگرفت افزود: آقایان اگر نئولیبرالیسم نیستند پس این شوک درمانی چیست و چرا با این حجم از ناکارآمدی کشور را دچار بحران کردند اگر چه بنده معتقدم وضعیت از بحران هم عبور کرده است.

وی افزود: طراحان سهمیه بندی بنزین چه کسانی هستند و چرا امروز مخفی شده اند؟ چرا جریانات انقلابی در مقابل این حجم از ناکارآمدی نمی‌ایستند؟ چرا حداقل پرسیده نمی‌شود که منطق اجرای طرح سهمیه بندی سوخت چیست و چرا پرسیده نمی‌شود که این مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی چه بوده است.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: یکی باید جلوی بی قانونی‌های این دولت بایستد،  قرار بوده شورای هماهنگی اقتصادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کند با این وجود ما نگرانیم این شورا به ابزاری برای دور زدن دموکراسی و رای مردم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی اقتصادی باید ببیند که کجای دویست مصوبه این شورا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سازگار است، افزود: امروز آقایان به جای اینکه در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند سکوت کردند در هر حال نمی‌شود شورایی وجود داشته باشد که مصوبات آن شفاف نباشد.

شهبازی گفت: کار کارشناسی درست و غلط دارد و رهبری نیز نگفتند که طرح سهمیه بندی سوخت بررسی نشود. سوال این است که مجلس چه استفاده‌ای از اختیارات قانونی خود کرده و چرا امروز برخی از نمایندگان سوپرمن وار استعفا می‌دهند در حالی که هیچ استفاده‌ای از ظرفیت‌های مجلس نکرده اند.

وی اظهار کرد: چرا مردم باید هزینه ندانم کاری‌های آقایان را بپردازند و چرا باید دستگاه‌های ما همیشه غافلگیر شوند.

شهبازی افزود: برخی روزنامه ها در تیتر خود نوشته اند خسارات اخیر را هزینه جراحی دانسته اند، با این وجود باید گفت که هزینه این خون‌ها با کسانی است که بدون شفافیت این طرح را اجرا کردند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: دولت قبل هم هدفمندی یارانه‌ها را رها کرد، ولی در هر حال در پیشبرد برنامه‌های خود عقلانیت داشت، ولی دولت فعلی این عقلانیت را نداشت و ناآرامی‌های اخیر هم هزینه ناکارآمدی تصمیمات آقایان بود.

وی تصریح کرد: باید چارچوب پاسخگویی سران نظام مشخص شود، ما بالاخره نفهمیدیم که رئیس قوه قضائیه مخالف طرح سهمیه بندی سوخت است یا موافق آن در هر حال نمی‌شود که مردم را در یک شرایط بینابین نگاه داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت کسانی که از نظام دفاع کردند بچه‌های مدافع حرم و حزب اللهی‌ها بودند، اظهار کرد: ما ساکت نمی‌نشینیم و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای که این طرح را اجرا کرده اند پاسخگو نباشند.

وی گفت: سوال ما این است که چرا هر وقت می‌خواهند از اقشار مرفه چیزی بگیرند می‌گویند نباید به حریم خصوصی مردم سر بکشیم، ولی برای مردم مستضعف این گونه نیست. در این دولت هرگاه سیاستی به نفع اغنیه بوده این سیاست تقویت شده، ولی هر سیاستی که به نفع مردم بوده با مخالفت مواجه شده. سوال این است که نمایندگانی که به عنوان سوپرمن و قهرمان استعفا می‌دهند چه طرحی را برای ساماندهی مالیات در مجلس پیش برده اند.

وی با اشاره به اینکه چرا باید سهم مالیات از تولید ناخالص ملی هفت درصد باشد و این مالیات را نیز از کارگران و کارمندان بگیرند نه از پزشکان و اغنیا افزود: سوال این است که چرا آقایان فقط دست روی مسائلی می‌گذارند که زندگی مردم با آن‌ها بالا و پایین می‌شود در هر حال بنده نیز از طرفداران سهمیه بندی بنزین هستم، ولی اقدامات دیگری بود که دولت می‌توانست به جای اجرای این طرح آن‌ها را دنبال کند.

وی گفت: یکی از مهمترین کار‌هایی که باید در گام دوم انقلاب انجام دهیم این است که سوال بپرسیم که چرا مجلس وظیفه ساختاری خود را انجام نمی‌دهد و از طرفی قوه قضائیه، دولت و نهاد‌های نظارتی نیز باید پاسخگو باشند در هر حال حرف بنده با نهاد‌های نظارتی این است که اگر به مسائل ورود نمی‌کنند حداقل جلوی ناکارآمدی‌ها را بگیرند.

* دولت پیش از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت ده کار دیگر می‌توانست انجام دهد
علی طلوعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیزدر این مراسم گفت: مدل حکمرانی ما در نظامی که داعیه دار جمهوریت است در بلند مدت تیشه به ریشه نظام می‌زند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولی قصد اجرای سیاستی دارد حتما مردم مقدم بر اجرای این سیاست هستند با این وجود باید مردم را با خود همراه کند، چون مردم اساس حاکمیت هستند.

طلوعی با بیان اینکه اجرا طرح سهمیه بندی بنزین بدون اطلاع مردم توهین به شعور آن‌ها بود، تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی مسئله‌ای به نام شوک درمانی نداریم و این گونه اقدامات با مدل حکمرانی اسلامی مخالف است. در هر حال جنبش دانشجویی نیز با اینگونه اقدامات مخالف بوده و جلوی آن می‌ایستد.

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی با این مدل که بعد از به وجود آمدن یکسری مسائل اجتماعی اغتشاشات شکل بگیرد بعد مردم با برگزاری راهپیمایی صف خود را از اغتشاش گران جدا کنند و همه چیز تمام شود مخالف است جرا که ما معتقدیم مردم باید امکان اعتراض قانونی داشته باشند و حرف خود را بزنند و وظیفه این کار نیز برعهده قوه قضائیه و وزارت کشور است، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

طلوعی با تاکید بر اینکه ما باید به صورت عملی فراتر از متن قانون اساسی به مدلی برای اعتراضات مردمی برسیم، افزود: دولت پیش از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت ده کار دیگر می‌توانست انجام دهد، ولی عرضه انجام آن‌ها را نداشت با این وجود آسان‌ترین راه را که همان برداشتن از جیب مستضعفین بود با افزایش قیمت بنزین از هزار تومان به سه هزار تومان انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین بزرگترین اثر را بر روی مردم مستضعف می‌گذارد، افزود: پس از وقوع اعتراضات مردمی به دنبال افزایش قیمت بنزین جمعی از تشکل‌های دانشجویی خود را موظف دانستیم که برای وضعیت بنزین کشور چاره اندیشی کنیم با این وجود جمع بندی ما این بود که با کور شدن چشم فتنه الان نوبت به اصلاح وضعیت کشور است با وجود این اجتماع اعتراضی در جهت پیگیری مطالبات مردم پیش بینی شد.

وی بیان کرد: همچنین چهار نامه خطاب به سران قوا و رئیس صدا و سیما آماده شده که فردا متن این نامه‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

طلوعی اظهار کرد: سوال ما این است که آیا قوه قضائیه در جریان نحوه اجرای این طرح بوده یا نه در هر حال اگر در جریان بوده اند باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه آقایان باید در مقابل عملکرد شورای سران قوا پاسخگو باشند، گفت: پس از ارسال نامه‌ها به سران قوا از آنها می خواهیم تا پاسخگوی ما باشند و اگر پاسخگو نبودند در روز ۱۶ آذر خدمت مسئولان خواهیم رفت و در آنجا مطالبات مردم را پیگیری می‌کنیم در هر حال معتقدیم اگر اشتباهی صورت گرفته آقایان باید با حریت اشتباه خود را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: به دنبال تشکیل کمیته پیگیری حقوق مستضعفین ما احترام به شعور مردم، فراهم کردن حق اعتراض مسالمت آمیز، مسائل معیشتی و برداشتن فشار بر گرده مستضعفین و بازتوزیع عادلانه ثروت را پیگیری می‌کنیم.

* برخی دولت‌‌ها مستضعفین را فراموش کردند
حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) هم در مراسم گفت: شرایط اقتصادی امروز کشور محصول سیاست‌های دولت‌های مختلف در سه دهه گذشته است به گونه‌ای که پس از جنگ شاهد تغییر سیاست‌های اقتصادی در کشور بودیم و سیاست‌هایی که متکی بر حمایت از محرومین و مستضعفین و متکی به نیرو‌های زحمتکش و تولیدگر جامعه بود جای خود را به سیاست‌های کارآفرین و صاحبان سرمایه داد.

وی با بیان اینکه پس از جنگ و تغییر سیاست‌های اقتصادی تصمیماتی اتخاذ شد که به نفع کسانی بود که در قدرت بودند، افزود: با این سیاست‌ها سیاست‌های دولتی به اقوام و دوستان صاحبان قدرت واگذار شد.

راغفر از بانک‌های خصوصی به عنوان یکی از غده‌های سرطانی اقتصاد کشور نام برد و گفت: بانک‌های خصوصی رباخواری را گسترش دادند و فعالیت‌های نامولد و سوداگری را در حوزه خرید و فروش زمین و مسکن رواج داده اند و به جای تامین مالی تولید به حمایت از واردات کالای لوکس پرداختند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه اقدامات بانک‌های خصوصی باعث شد تا منابع بزرگی از سرمایه‌های مردم در صندوق‌ها مفقود شود، اضافه کرد: افزایش قیمت ارز جبران کننده بی انضباطی مالی دولت‌هایی بوده که با کسری بودجه بزرگ روبرو بوده اند.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی با پول مردم علیه منافع مردم تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: دولت دوازدهم در سال ۹۶ تصمیم گرفت که برای تامین کسری بودجه و جایگزینی پول‌های مفقود شده در صندوق‌ها قیمت ارز را افزایش دهد و در همین راستا ذخایر بزرگی از معادن طلا را ذوب کردند و قیمت سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را به ۵ میلیون تومان افزایش دادند و سود آن به جیب بانک‌ها رفت.

راغفر با اشاره به اینکه دولت کنونی با سیاست‌های اقتصادی که وضع می‌کند برای دولت بعدی نیز تصمیم گیری می‌کند که منابع کشور در کجا صرف شود، اظهار کرد: قطعا دولت بعدی هم دچار مشکلات فعلی می‌شود و چون می‌خواهد در دور بعد در انتخابات ریاست جمهوری موفق شود پس در کوتاه مدت نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، تصریح کرد: در این سه دهه بخش عمده‌ای از طبقه متوسط جامعه هم فقیر شده اند به گونه‌ای که امروز کار به جایی رسیده که بسیاری از خانواده‌ها در آستانه فقر هستند و حتی شاهدیم که طبقات فقیر از فروش کلیه به فروش فرزندان خود روی آورده اند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه سیاست‌های اقتصادی اجرا شده پس از جنگ می‌تواند به تعطیلی بیشتر بخش‌های مولد در جامعه منجر شود، اظهار کرد: تعطیلی بخش‌های مولد می‌تواند به گسترش بیکاری و فقر منجر شود و قطعا با ادامه این روند باید منتظر انفجاری بسیار گسترده‌تر و غیر قابل کنترل‌تر باشیم.

وی فساد را محصول نابسامانی‌ها دانست و افزود: مردم نیازمند یارانه نقدی نیستند مردم نیازمند شغل هستند و این تعهدی است که دولت طبق قانون اساسی به مردم داده است.

راغفر با اشاره به عدم تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه در مجلس تصریح کرد:، چون نمایندگان خود درگیر خرید و فروش زمین و مسکن هستند این گونه طرح‌ها را تصویب نمی‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا اعتراضات مردمی پس از افزایش قیمت بنزین در مناطق محروم شکل گرفت تصریح کرد: مردم مناطق محروم چیزی برای از دست دادن ندارند چرا که ما همه داشته‌های آن‌ها را در این سی سال مصطهلک کرده ایم در هر حال نیازمند بازنگری در سیاست‌های اقتصادی مخرب هستیم البته این سیاست‌ها به کشور‌های صنعتی دنیا نیز ضربه زده اند به گونه‌ای که امروز شاهد پدیده‌های کارتن خوابی در آلمان که صنعتی‌ترین کشور اتحادیه اروپا است، هستیم.

راغفر تصریح کرد: آنچه که در التهابات اخیر بسیار آسیب خورد حجب و حیای گروه‌های فقیر جامعه نسبت به حاکمیت بود و متاسفانه مسئولان ما از فهم این موضوع عاجز بودند و بنده معتقدم که کسانی که بر روی این موضوع صحه گذاشتند باید در صلاحیت سیاسی آن‌ها شک کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از سیاست‌های اصل ۴۴ بازنگری کنیم، چون این اصل اجازه داده تا منابع و معادن به جیب رفقا و دوستان برود، تصریح کرد: متاثر از سیاست‌های اصل ۴۴ بانک‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شدند و فقط یک حزب سیاسی نیمی از پتروشیمی‌های کشور را بلعیده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آقایان وعده می‌دهند که ما به شما قول می‌دهیم که تا شب عید افزایش قیمت نداشته باشیم خب این چه حرفی است که گفته می‌شود مگر ما باید همیشه توقع داشته باشیم که تورم یک مسئله دائمی در کشور ما باشد در هر حال این موضوع متاثر از این است که ما یک کشور تولیدکننده نیستیم.

راغفر با اشاره به اینکه سال گذشته فقط رانت ارزی پتروشیمی ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده افزود: فقط ۲۰ شرکت خصولتی فولادی ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها ۷۱ هزار میلیارد تومان سود خالص عملیاتی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه وقتی پول ملی تحریم می‌شود مردم مجبور می‌شوند که پول خود را به کالا و یا ارز تبدیل کنند، اظهار کرد: دولت محصول بیکاری کشور‌های عربی است چرا که بخشی از نیرو‌های داعش افراد تحصیلکرده در کشور‌های اروپایی بوده اند در هر حال امروز نیز کشور ما تحصیلکرده‌های خود را به آمریکا صادر می‌کند، چون اقتصاد ما به مهندسین تحصیلکرده نیاز ندارد بلکه نیازمند دلال است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top