تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/06 - 03:02
کد خبر: 336276

تغییر انتظارات تورمی در بازار ارز

قیمت دلار برای چهارمین روز متوالی صعودی گزارش شد و برخی از صرافان این افزایش قیمت را به تغییرات انتظارات تورمی جامعه نسبت می‌دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بازارهای مالی شهر در روز سه‌شنبه وضعیتی به نسبت آرام‌تر از روز قبل را تجربه کردند اما در این بین باز هم بورس پیشتاز بازدهی بازارها بود.

بورس بر مدار رشد

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به جزییات پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۹ و عدد ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی منابع قابل تحقق آن، اعتراض ۵.۴ میلیون نفری به عدم دریافت یارانه معیشتی، صحبت‌های وزیر صنعت در خصوص تورم ۴ درصدی افزایش قیمت بنزین، کاهش ۱۹ میلیون لیتری مصرف بنزین پس از گرانی بنزین، کاهش قیمت جهانی نفت و رشد ۱۳ مرتبه‌ای رتبه کارآفرینی ایران در جهان اختصاص داشت.

بازار سرمایه امروز نیز روندی مثبت داشت و شاخص کل با هزار و ۱۶۶ واحد رشد به نزدیکی سطح مهم ۳۱۰ هزار واحدی رسید و نگرانی‌ها از بابت عدم عبور شاخص از این سطح تا حد زیادی کاهش یافت. امروز ارزش معاملات در محدوده ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بود که همچنان نسبت به متوسط ماهانه خود عددی بالاتر را نشان می‌دهد و بانک ملت، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشت. بیشترین حجم معاملات امروز به وتجارت اختصاص داشت و ارزش معاملات گروه بانکی به عدد ۱۵۶ میلیارد تومان رسید و در صدر معاملات گروهی قرار گرفت. بیشترین تقاضای خرید نیز به بیمه البرز اختصاص داشت که این حجم خرید به دلیل شفاف‌سازی شرکت در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها ایجاد شد.

در گروه فلزات اساسی، فولاد مبارکه روندی متعادل را طی کرد و به ۴۳۷ تومان رسید، حجم معاملات فولاد امروز برابر با ۲۰ میلیون سهم بود که نسبت به روز قبل ۵ میلیون کمتر بود. عطش خریداران در ذوب‌آهن نیز نسبت به روز قبل کاهشی بود و این نماد فولادی معاملات ۲۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد و در محدوده صفر قیمتی نوسان کرد. کویر همانند روز قبل منفی معامله شد، وتوکا، فروس و فسازان پر عرضه ظاهر شدند و فسرب و کیمیا با صف خرید، روز خود را به پایان رساندند.

در بین تک نمادها، های وب خریداران پر قدرتی به خود دید و با حجم معاملاتی مناسب به صف خرید رسید. وبهمن روز آرامی را سپری کرد و در نماد آذراب شاهد افزایش عرضه‌ها و تشکیل صف فروش بودیم.

نمادهای بانکی همچنان پرتقاضا هستند و بانک ملت با کمک خریداران حقوقی بیش از ۳ درصد رشد کرد. دی و ونوین منفی معامله شدند و حجم معاملات در وملل از مرز ۱۰۰ میلیون سهم گذر کرد.

از دید فعالان بازار سرمایه، این بازار در طی دو روز اخیر نشان‌های مثبت صعودی مناسبی از خود بروز داده و با افزایش امیدواری سهامداران به رشد فروش شرکت‌ها و همچنین افزایش قیمت دلار، امیدواری خریداران به رشد سریع‌تر قیمت‌ها تقویت شده و در این مرحله، خریداران با اعتماد به نفس بیشتری در بازار حضور پیدا کرده‌اند. در حال حاضر شاخص کل در حال عبور از محدوده مهم ۳۱۰ هزار واحدی است و شکست این سطح می‌تواند محرک خوبی برای رشد بازار تا محدوده ۳۲۰ هزار واحدی باشد.

تغییر انتظارات تورمی در بازار ارز

در بازار ارز نیز تنش‌ها و التهابات تا حد زیادی کنترل شد اما قیمت دلار روند صعودی خود را حفظ کرد و این بار به سطح جدید ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی رسید تا طی یک هفته، رشد بیش از هزار تومانی و معادل ۸ درصدی را تجربه کرده باشد. این موج افزایشی از دید صرافان حاضر در خیابان سپه به چند دلیل رخ داده، عده‌ای آن را به افزایش قیمت بنزین و تغییر انتظارات تورمی جامعه نسبت می‌دهند و برخی دیگر، افزایش نرخ حواله درهم در طی یک هفته اخیر و افزایش یک‌باره تقاضای حواله با وصل شدن اینترنت را عامل اصلی رشد قیمت‌ها می‌دانند. در این بازار همچنین قیمت هزار دینار عراق به ۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و یورو نیز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

در بازار طلا رکورد قیمتی ۴ ماهه سکه تمام جابه‌جا شد و به ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید و این در حالی است که این قیمت در مرداد ماه و پس از جهش قیمت جهانی طلا به ثبت رسیده بود؛ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در ۴۲۲ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این روزها رفت‌وآمدها در بازار طلا مجدداً بالا رفته و خریدوفروش‌ها رونق گرفته است و به گفته فعالان بازار طلا، دیدگاه عموم جامعه نسبت به قیمت طلا در این روزها، صعودی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top