تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/09/10 - 13:10
کد خبر: 336727

رصد مشکلات کشور توسط دانشگاه تهران با کمک دیگر دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران با کمک دیگر دانشگاه‌ها مسائل کشور را رصد می‌کند و راه حل ارائه می‌دهد و اگر دانش و تجربه دانش‌آموختگان به این فعالیت‌ها اضافه شوند به واسطه اینکه آنان در جامعه حضور دارند به طور قطع دیدگاه‌های دانشگاه بهتر، دقیق‌تر و عملیاتی‌تر پیاده‌سازی خواهند شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی در اولین گردهمایی دانش‌آموختگان ادوار که ۶ آذر ۱۳۹۸ برگزار شد، با بیان اینکه پشتوانه و سرمایه اصلی هر دانشگاه، دانش‌آموختگان آن هستند، گفت: علاقه‌ای که دانش‌آموختگان دانشگاه تهران به دانشگاه خود دارند، مثال‌زدنی است و البته دانشگاه هم وظیفه خود می‌داند به آنان در حد توان و امکانات کمک کند. همانگونه که در دنیا نیز مشاهده می‌شود، دانش‌آموختگان همواره پشتوانه و یاری‌رسان دانشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به تشکیل کانون دانش‌آموختگان دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: اقدامات مثبتی در جهت تشکیل کانون دانش‌آموختگان صورت گرفته است. ما با یک حلقه گمشده در دانشگاه مواجه بودیم و امروز با تشکیل این کانون یکی از سرمایه‌های بزرگ به دانشگاه پیوسته است و امید دارم که هم‌افزایی هرچه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

نیلی احمدآبادی، با اظهار اینکه دانشگاه تهران، همچنان معتبرترین و مؤثرترین دانشگاه کشور است، افزود: دانشگاه تهران جایگاه نخبگان است و بهترین جوانان کشور آرزوی ورود به این دانشگاه را دارند. هم‌چنین انتخاب اول کسانی است که می‌خواهند عضو هیأت علمی شوند. دانشگاه تهران، به واسطه عملکردی که در جامعه دارد و نقش دانش‌آموختگان آن، در همه عرصه‌ها تأثیرگذار بوده است و از لحاظ کمی و کیفی همواره بزرگترین تأثیر اجتماعی را در کشور داشته است.

رئیس دانشگاه تهران، در ادامه با عنوان اینکه این دانشگاه در صحنه‌های بین‌المللی نیز شناخته شده و معتبر است، علت عمده این شناخت را ناشی از عملکرد بسیار خوب دانش‌آموختگان برشمرد و تصریح کرد: هم‌چنین حضور استادان در دانشگاه‌های مختلف دنیا و ارتباطات گسترده‌ای که این دانشگاه با مجامع و مراکز علمی بین‌المللی دارد، تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک، فعالیت‌های پژوهشی، پذیرش دانشجویان و استادان خارجی در قالب دوره‌های کوتاه مدت، عضویت در IAU یکی از بزرگترین اتحادیه‌های بین‌المللی دنیا و ریاست AUP دومین اتحادیه بزرگ دانشگاهی از جمله فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تهران است.

وی با تبیین اهداف برنامه راهبردی پنج‌ساله دانشگاه تهران و با تأکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از رویکرد‌های مهم دانشگاه‌های دنیا گفت: به تازگی برخی از دانشگاه‌های دنیا گزارشی را تحت عنوان «تأثیر اجتماعی» (Social Impact)، منتشر می‌کنند. در همه جوامع بین‌المللی نیز در کنار مأموریت آموزشی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی به عنوان مأموریت سوم دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. ما هم در دانشگاه تهران تلاش داریم تا چنین گزارشی را تهیه کنیم، البته تهیه این گزارش کار سختی است، چون باید تأثیر یک دانش‌آموخته بر محیط پیرامونش بررسی شود. هم‌چنین تأثیر دانشی که در دانشگاه تهران تولید می‌شود بر جوامع ملی و بین‌المللی و سایر عملکرد‌های دانشگاه نیز محاسبه شود که این می‌تواند دشواری زیادی را پیش‌رو داشته باشد. اما تفکر من بر این است که در کنار سایر گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، این مسئله هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

نیلی احمدآبادی، در ادامه سخنان خود با اظهار اینکه بسیاری از تحولات آموزش عالی برگرفته از دانشگاه تهران است، خاطر نشان کرد: وقتی تاریخ ۸۵ ساله دانشگاه تهران را مرور می‌کنیم، در می‌یابیم چه تأثیر بزرگی این دانشگاه در زمینه‌های مختلف جامعه داشته است. تصور اینکه دانشگاه تهران نبود چه اتفاقی می‌افتاد، بسیار سخت است. اما با اطمینان می‌توان گفت، به طور حتم بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های امروز محقق نمی‌شد و کمبود‌های بسیار بیشتری را در کشور داشتیم.

رئیس دانشگاه تهران، افزود: آنچه که دانشگاه تهران را متمایز از دیگر دانشگاه‌ها می‌کند، بحث جامع بودن، تاریخ، دانش و علم، مدیریت و سازماندهی آن است. هنوز بسیاری از آئین‌نامه‌های آموزش عالی برگرفته از این دانشگاه است و امروز هم اگر در نظام آموزش عالی کشور تحولی حاصل می‌شود به واسطه تجربه و گستردگی، طراحی آن در دانشگاه تهران صورت گرفته است. البته این ارزش‌ها می‌تواند به مراتب فراتر از این شود، به شرط آنکه بتوانیم در کنار آن‌ها هم‌افزایی هم ایجاد کنیم و ما در دانشگاه تهران به دنبال ایجاد هرچه بیشتر هم‌افزایی در بخش‌های مختلف هستیم.

وی با تأکید اینکه دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش باید از حالت جزیره‌ای خارج شود، گفت: همانگونه که می‌دانیم تحول دنیا به واسطه بین رشته‌ای است و دانشگاه تهران به عنوان یک مرکز علمی توانمند توان انجام این کار را دارد. در این مسیر گام‌های بسیار بزرگی برداشته شده است، به نحوی که پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی بین رشته‌ای در این دانشگاه قرار گرفته است. اما این امر مهم می‌تواند با شبکه‌سازی بهتر و گسترده‌تر با کمک دانش‌آموختگان دانشگاه تهران که در سراسر کشور و جهان هستند، موفق‌تر عمل کند. هر یک از دانش‌آموختگان نقش مؤثر و بارزی در حوزه خود دارند که اگر در کنار دانشگاه قرار بگیرند، اتفاقات بسیار بزرگ و مهمی رخ خواهد داد.

به گفته نیلی احمدآبادی، در جهت مسئولیت اجتماعی، دانشگاه تهران با کمک دیگر دانشگاه‌ها مسائل کشور را رصد می‌کند و راه حل ارائه می‌دهد و اگر دانش و تجربه دانش‌آموختگان به این فعالیت‌ها اضافه شوند به واسطه اینکه آنان در جامعه حضور دارند به طور قطع دیدگاه‌های دانشگاه بهتر، دقیق‌تر و عملیاتی‌تر پیاده‌سازی خواهند شد.

رئیس دانشگاه تهران، نهاد‌های جدید ایجاد شده در دانشگاه را زمینه‌ای برای حضور بیشتر و مؤثر دانش‌آموختگان برشمرد و بیان کرد:یکی از این مراکز پارک علم و فناوری است که وظیفه آن ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار دانشجویان و دانش‌آموختگان است. دانش‌آموختگان می‌توانند با قرار دادن شرکت، یافته‌ها و علم و دانش خود شبکه پارک علم و فناوری را گسترده‌تر کنند. در بزرگترین طرح و توسعه علم و فناوری؛ یعنی شهر دانش که در حال اجراست، بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع فضا به پارک علم و فناوری اختصاص یافته است

وی افزود: موقعیت ویژه شهر دانش در مرکز شهر و در کنار دانشگاه تهران یک زیست‌بوم جدیدی را ایجاد می‌کند که همان اتصال دانشگاه به جامعه است و برای این موضوع باید راهکار‌های عملی نیز ارائه شود. هم‌چنین دانشگاه تهران یک معاونت توسعه و سرمایه‌گذاری دارد که وظیفه آن کمک به توسعه دانشگاه از طریق جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی است که مأموریت‌ها و مسئولیت‌های این دانشگاه تعریف شده است.

نیلی احمدآبادی، در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امید دارم که با حمایت دانش‌آموختگان و علاقه‌ای که به دانشگاه تهران دارند و با استقبالی که از کانون خواهد شد، شاهد یک تحول بزرگ در مجموعه آموزش عالی و کشور باشیم. از نظر ما کانون دانش‌آموختگان یک تشکیلات مردم نهاد است، البته دانشگاه هم کمک خواهد کرد. اما مجموعه فعالیت‌ها توسط دانش‌آموختگان انجام خواهد شد و دانشگاه تلاش می‌کند تا امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد. امیدوارم این شبکه گسترده‌تر شود تا همه از نتایج آن بتوانیم بهره‌مند شویم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top