تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/09/10 - 18:26
کد خبر: 336774

«استعفا» قبل از «استیضاح»، تضییع حقوق مردم است

قانون‌گذاران باید با وضع قانونی که استعفا را برای وزیر در آستانه استیضاح ممنوع می‌کند، از تضییع حق مردم جلوگیری کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ بار دیگرصحبت از یک استیضاح در مجلس مطرح شد، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی که پیشتر نیز در دولت های قبلی استیضاح شده بود. اما این استیضاح به استعفا ختم شد و وزیر مستعفی علت این استعفا را بیماری، خستگی و خیلی از موارد این چنینی دانست.

اینکه چرا این بار جناب وزیر به بهانه بیماری و خستگی استعفا می‌دهد جای بسی سؤال است. در واقع این موضوع درست است که خیلی از کسانی که می خواستند ایشان را استیضاح کنند به خواستهاشان رسیدند، اما در چنین فرآیندهایی، این مردم هستند که متضرر می‌شوند. استیضاح جزو فرآیندهایی است که در قانون جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده و در واقع مجلس هم که به نوعی منتخب مردم است می تواند از این ابزار برای روشن شدن برخی مسائل در جامعه استفاده کند. اما هنگامی که وزیر استیضاح شده و متوجه می‌شود از رای کافی برای عبور از استیضاح  و لابی موثر در مجلس برخوردار نیست و به جای تن دادن به استیضاح، استعفا می‌دهد، در واقع  نقصی را در فرآیند گردش آزاد در کشور نمایان می‌کند.

در نظر نگارنده، مجلس باید برای این مشکل چاره‌ای بیندیشد، چراکه این استعفا در واقع پاک کردن صورت مسئله است. اگر استیضاح آنقدر جدی بوده که رای نیاوردن وزیر برای اعضای وزارتخانه، تیم مشاور و یا خود وزیر مسجل بوده، استعفا باعث پاک شدن صورت مساله و فرار وزیر از پاسخگویی می‌شود. وزیر مستعفی باید نسبت به عملکردش پاسخگو باشد و اگر آقای وزیر واقعا خسته بوده  باید قبل از مطرح شدن استیضاح، استعفا می کرد.

مجلس باید برای این مشکل راه حلی پیدا کند، به عنوان مثال می تواند قانونی وضع کند که اگر روند استیضاح آغاز شد، وزیر مربوطه حق استعفا ندارد و باید تا پایان رسیدگی به استیضاح و اخذ رأی اعتماد یا عدم اعتماد در مقام خود باقی بماند.   در واقع این به این خاطر است که حق جامعه تضعیف نشود و وزیر نتواند با استعفا در مقام‌های دیگری مانند مشاور رئیس جمهور به فعالیت خود ادامه دهد و با تیمی جدید اما فعالیت مشابه در همان وزارتخانه مشغول به فعالیت می شود.

پیشتر نیز مشابه این اتفاق دیده شده، مواردی که وزیری در آستانه استیضاح، داوطلبانه از مصدر وزارت کنار رفته و عملکرد او نیز به بوته فراموشی سپرده شده است. بنابراین قانون‌گذاران باید با وضع قانونی که استعفا را برای وزیر در آستانه استیضاح ممنوع می‌کند، از تضییع حق مردم جلوگیری کنند. در مورد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، به غیر از مردم همه به خواسته خود رسیدند. و کسانی که در ناآگاهی استعفای وزیر جهاد به سر می برند خودِ مردم هستند. اینجا منظور از همه، کسانی هستند  که روند استیضاح را مسکوت گذاشته‌اند. اکنون وزیر مستعفی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تا کی دوباره گذرش به مجلس بیافتد و مخاطب استیضاح واقع گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top