تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/11 - 15:33
کد خبر: 336908

سید محمدحسین موسوی

دانشجو و سیاست؛ آری یا خیر؟

دانشجو و سیاست؛ آری یا خیر؟

دانشگاه کارکرد و نقش موثری در جامعه دارد و مهم ترآنکه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه در آینده وارد عرصه اجتماعی و مدیریتی کشور خواهند شد از این رو رفتار و جهت گیری های آنان در قبال مسائل سیاسی کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سید محمدحسین موسوی*// دانشجو؛ عده ای مخالف سیاسی بودن و هر گونه فعالیت سیاسی او هستند. به فرموده مقام معظم رهبری نسل جوان دانشجو اجازه نخواهد داد که دانشگاه خانه امن دشمنان این ملت و فریب خوردگان بیگانه بشود »

برخی دانشجوی سیاسی پیرو و کاملا فاقد درک و بینش سیاسی را می خواهند، تا به عنوان ابزاری افکار آنها را در سطح دانشگاه تبلیغ کند و به اصطلاح به عنوان ( توپخانه و مهمات سیاسی ) عمل نماید. ترویج کنندگان چنین تفکری، عموما جریان های سیاسی احزاب و باندهایی هستند که تنها درصدد کسب قدرت به هر وسیله بوده و با استفاده از جایگاه مهم دانشگاه و موقعیت حساس دانشجویان، اهداف نامشروع و غیر قانونی خود را حتی با نادیده گرفتن امنیت و منافع ملی و بازهم حتی با نادیده گرفتن آینده تحصیلی و شغلی و سیاسی دانشجویان، در جهت تضعیف نظام اسلامی و مردم کشورمان تعقیب می کنند.

در واقع با رویکرد واقع بینانه به جایگاه دانشگاه و دانشجو و نقش مهم آن در ساختارهای کشور بر ارتقای سطح بینش و تحلیل سیاسی دانشجویان حفظ استقلال و مشارکت سیاسی مناسب با کارکردهای دانشجویی اهتمام دارند.

در یک جمع بندی مهم ترین دلایل ضرورت سیاسی بودن دانشجو و لزوم مشارکت سیاسی دانشجو عبارتند از:

1- آموزه های اسلامی در نگاه دینی و با مراجعه به خصوص و مبانی اسلامی، مشارکت سیاسی و حساسیت به امور جامعه به عنوان یک حق و وظیفه و تکلیف همگانی شناخته شده است.

2- حقوق اساسی در اصول متعدد قانون اساسی ایران مشارکت سیاسی آحاد مردم به رسمیت شناخته شده و راهکارهای تحقق آن هم در نظر گرفته شده است.

3 - کارکردهای اجتماعی تبیین کارکردهای دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ساختار فرهنگی کشور و نقشی که دانشجو در این زمینه به عهده دارد، به خوبی مبین ضرورت مشارکت سیاسی دانشجویان می باشد. از دیدگاه اندیشمندان نظام اجتماعی و سیاسی و کارکرد و روابط آنها بایکدیگر پرداخته اند وبه نظریه (ساختارگرا کارکردی ) مشهور است.

انشگاه کارکرد و نقش موثری بر سایر ساختارهای جامعه ایفا می کند و مهم ترآنکه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه در آینده وارد بازار کار، عرصه اجتماعی و مدیریتی کشور خواهند شد. از این رو رفتار و جهت گیری های آنان در قبال مسائل سیاسی کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است.

4 - توسعه و کار آمدی نظام امروزه مشارکت و همیاری در زمینه های گوناگون اجتماعی از ملاک های توسعه ، پیشرفت و کارآمدی نظام محسوب می شود. هر اندازه مردم و به خصوص طبقات تحصیل کرده در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و به عهده گرفتن مسولیت ها سهم بیشتری داشته باشد، توسعه و پیشرفت و کار آمدی بیشتر خواهد بود. ارتباط مشارکت سیاسی با بحث توسعه سیاسی به حدی است که برخی از متفکران پارامتر اصلی توسعه سیاسی را مشارکت سیاسی دانسته اند و بر این اساس نظام های سیاسی را تقسیم کرده اند.

هدف از ذکر این موارد در بیان اهمیت ضرورت سیاسی بودن دانشجو درطی سال تحصیلی فرصت خوبی برای تصمیم گیری و البته فعالیت است، این است که بگوییم: دانشجو نباید سیب زمینی باشد! خصوصا بر برهه های حساس و تاریخی یک کشور که از وجود عده ای بخوانید دانشجویان می توان استفاده ابزاری کرد، حضور در محیط دانشگاه با عنوان «قشر خاکستری» شاید کاری بس نا بخردانه باشد!

* فعال دانشجویی و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top