تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/11 - 18:44
کد خبر: 336921

دولت همراهی لازم برای مبارزه با قاچاق کالا را ندارد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه دولت همراهی لازم جهت مبارزه با قاچاق کالا را ندارد، گفت: دولت در روند تصمیم‌گیری‌هایش جایی برای مباحث کارشناسی ندارد و متاسفانه تنها نگاه کارشناسی مسئولان ما به مذاکره ختم شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در  میزگرد «بررسی وضعیت مبارزه با قاچاق و لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه تجاری» که در این خبرگزاری برگزار شد، گفت: ما باید درباره نواقصی که باعث ایجاد مشکلاتی برای جمهوری اسلامی شده بازگشت به عقب داشته باشیم و این مسائل را بررسی کنیم.

وی افزود: متاسفانه چه در ساختار حاکمیتی و چه در مسئله جریان دانشجویی، مطالبه گری تخصصی برای جلوگیری از وقوع نواقص وجود ندارد و این مسئله سبب شده در اکثر مواقع زمانی ما در مورد یک مسئله صحبت می‌کنیم که این مسئله به صورت گسترده در فضای کشور منتشر شده است.

یادگاری گفت: ما شدیدا نیازمند مطالبه گری تخصصی و یک نوع عدالتخواهی تخصصی در موضوعات مختلف کشور هستیم. اگر امروز در مورد قاچاق صحبت می کنیم درباره مسئله‌ای صحبت می‌کنیم که باید در مورد درمان آن فکر شود یعنی از زمان پیشگیری آن گذشته است. در اینجا قطعاً جریان دانشجویی نقش داشته و نتوانسته پیگیری درست و تخصصی‌ای را در موضوعات مختلف و اولویت های مختلف داشته باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: بدون شک مبارزه با مفاسد مختلف نیازمند یک نوع پیگیری تخصصی، ارائه راهکار و و ارائه نظر از سوی جریان دانشجویی است. نگاه ما هم به این جریان این است که نباید اینگونه باشد که صرف نقد به این مسئله کفایت کند.

وی افزود: ما قائل به این هستیم که انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت قرار دارد و پیشرفت نیازمند توسعه و ایجاد ظرفیت های مختلف اقتصادی است اما این ظرفیت های اقتصادی نیازمند یک نوع ساختار تخصصی است.

دبیر جنبش عدالتخواه یادآور شد: اینکه اینگونه القا شود که ساختار تصمیم گیری قرار است با ساختار کارشناسی جلو برود اشتباه است این تحلیل ایجاد می‌شود که بسیاری از موضوعاتی که در ساختار تصمیم گیری در دولت جلو برده می‌شود نسبتی با ساختار کارشناسی ندارد.

یادگاری یادآور شد:‌ از آنجایی که متاسفانه دولت حاضر به هیچگونه گفت‌وگویی چه در سطح دانشجویی چه در سطح مردم و چه در سطح کارشناسی و حتی در سطح مسئولان نظام نیست این تحلیل داده می‌شود که یک نوع نظر کارشناسی که معطوف به یک نوع نگاه خاص اقتصادی است در دولت جلو می‌رود. این در صورتی که می‌بینیم نگاهی که در انقلاب اسلامی جلو رفته واقعاً معطوف به این بوده که بر اساس کارشناسی جلو برود.

وی گفت: نگاه کارشناسی یعنی اینکه اگر در حوزه قاچاق به یک جمع‌بندی رسیده شده باید به آن عمل شود. حال چه کسانی جدیت لازم را برای اجرا کردن قانون مبارزه با قاچاق کالا را ندارند؟ این باید مشخص شود. دستگاه قضایی و دیوان محاسبات اداری هم باید این موضوعات را پیگیری کنند.

یادگاری تاکید کرد: این موضوع مسئله ای است که به صورت مشخص درباره آن بحث شده و کارشناسی صورت گرفته و به یک آیین‌نامه و قانون تبدیل شده است اما در مرحله اجرا باقی مانده است، باید مشخص شود چرا اجرا نمی‌شود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه  دولت در روند تصمیم‌گیری‌هایش جایی برای مباحث کارشناسی  ندارد، گفت: متاسفانه امروز می‌بینیم به دلیل مدیریت نادرست برخی افراد در ساختار نظام چه مشکلاتی ایجاد می شود. باید ببینیم چه اتفاقی رخ داده که ما نتوانستیم وضعیت سفره مردم را با بحث کارشناسی انقلاب اسلامی جلو ببریم. ما نتوانستیم آرمان‌های انقلاب اسلامی را که معطوف به مقاومت است در مقابل استکبار است را با نگاه کارشناسی جلو ببریم.

وی گفت: متاسفانه تنها نگاه کارشناسی مسئولان ما به مذاکره ختم شده یا اینکه تمام مباحث اقتصادی به خصوصی سازی معطوف شده است. این نگاه، نگاه اشتباهی است و باید در اولین فرصت به این پرسش پاسخ داده شود که علت عملیاتی نشدن برخی از مباحث کارشناسی از سوی دولت چیست؟ آیا قرار است دولت در روند تصمیم‌گیری‌هایش جایی برای مباحث کارشناسی بگذارد یا خیر.  ما هنوز تصمیم کارشناسی برجام اف ای تی اف و این مسائل را نفهمیدیم و متاسفانه این مباحث یک سویه جلو برده می شود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش اشاره‌ای به صحبت‌های دانشجویان دیگر داشت و با بیان اینکه باید هر نوع آزادسازی اقتصادی همراه با ظرفیت مردمی باشد، اظهار داشت: اگر ما در مورد مناطق آزاد و مسئله‌ای تحت عنوان ایجاد ظرفیت برای واردات صحبت می کنیم، باید ببینیم همراه بودن ظرفیت مردمی به چه میزان در این مسئله دخیل است.

وی افزود: متاسفانه ما این را نمی بینیم و آن چیزی که وجود دارد این است که یا نگاه دولت به مردم معطوف به طبقه اقتصادی مشخص است و یا نگاه ما به مردم همان مردمی‌است که کف خیابان هستند. تصمیم‌هایی که دنبال و مسائلی که طرح بحث می شود چه در حوزه مناطق آزاد و چه در مسئله قاچاق با سفره مردم نسبتی ندارد.

یادگاری با بیان اینکه وقتی در مورد قاچاق صحبت می‌کنیم به این می‌رسیم که یا دولت توانایی مبارزه با قاچاق را ندارد و یا با قاچاقچیان همراه است، تصریح کرد: یا طبق قوانین و مباحث موجود دولت می‌تواند مدیریت کند و یا اینکه می‌خواهد همراهی کند و این نسبت را باید دولت مشخص کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان جریان دانشجویی قائل به این هستیم که دولت همراهی لازم جهت مبارزه با قاچاق را ندارد، همراهی لازم برای مدیریت اقتصادی با استفاده از ظرفیت مردم را ندارد، شفافیت لازم جهت تصمیم گیری ها و فواید آن ها حتی با نخبگان ندارد و در همین مسئله بنزین هم همین اتفاق افتاد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top