تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/11 - 18:54
کد خبر: 336925

در جلسه دانشجوها با غلامی چه گذشت؟

وزارت علوم زیر تیغ تیز انتقادات تشکل‌های دانشجویی

وزارت علوم زیر تیغ تیز انتقادات تشکل‌های دانشجویی

ظهر امروز در وزارت علوم نمایندگان تشکل های دانشجویی در جلسه ای با غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مسائل، دغدغه ها و انتقادات خود را صریحا مطرح کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین وزارت و افزایش جلسات دانشجویی همراه شفافیت عملکردی مسئولان دانشگاهی شدند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ساعت 13 خیابان پیروزان جنوبی، ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی با منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.

اندک اندک اعضای شوراهای مرکزی تشکل ها وارد می شوند، مسئولین مربوطه وزارت علوم نیز منتظرند، جمع کم کم کامل می شود، وزیر با تاخیری کوتاه وارد اتاق جلسه می شود.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با خیرمقدم گویی به تشکل ها و اجازه از وزیر مقدمه ای در مورد جلسه، زمان مربوط به هر تشکل جهت صحبت و ترتیب صحبت تشکل های دانشجویی را اعلام می کند:

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی  و نهایتا دفتر تحکیم وحدت به ترتیب صحبت خواهند کرد(هر کدام فقط 10 دقیقه).

در همین حال و هوا اعلام شد آقای غلامی تا ساعت 14:20 حضور خواهد داشت که با اعتراض تشکل ها مواجه شد، وزیر قول داد بیشتر بماند،گوش کند و پاسخگو باشد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی
مقصود درودی مسئول تبیین مواضع بسیج دانشجویی شروع کننده بود، او با تشکر از وقتی که جهت صحبت در اختیار دانشجوها قرار داده بودند با گلایه ای شروع کرد که بعضی جریانات دانشجویی با تفکر ضدانقلابی و سیاسی بازی منفی گاها آزادی عمل بیشتری در دانشگاه ها دارند، سخنران های کاملا یک طرفه و یکسویه انجام می شود.

او با حمایت از کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات گفت که باید شرایطی ایجاد شود هر دو طیف شرکت کنند و از سنگ اندازی دانشگاه ها در این مورد شکایت کرد.

درودی نسبت ورودی به خروجی دانشجوها را برابر با افزایش بیکاری توضیح داد و خواهان ارتباط صنعت با دانشگاه شد و از دانشجویانی با تحصیلات تکمیلی ولی بیکار و ناراضی صحبت کرد که در سطح جامعه تزریق نارضایتی می کند، همچنین از عدم شفافیت در نحوه جذب هیئت علمی گفت که اکثرا با سیاسی بازی انجام می شود، آیا نظام آموزشی اساتید را داریم یا همان ISI هنوز محور است.

جامعه اسلامی دانشجویان
تقی زاده دبیر تشکیلات جامعه اسلامی شروع کننده بود و ضمن تشکر از جلسه اظهار امیدواری کرد که در آینده مثمرثمر باشد.

وی در مورد برخی مشکلات دانشجویان در دانشگاه ها به ماسئلی مانند انتصابات سیاسی در دانشگاه، نا امید کردن دانشجوها توسط برخی از هیئت علمی، عدم برنامه برای خوابگاه های دانشجویی، دانشگاه عاری از دخانیات فقط یک شعار است، عدم مراوده دانشگاه با تشکل ها، ممانعت از برنامه های سیاسی تشکل های غیر همسو اشاره کرد.

زادمهر دبیرکل جامعه اسلامی با گلایه از کمی وقت جلسه صحبت های خود را شروع کرد، غلامی بخاطر جلسه فوق العاده هیئت دولت نیز قول جلسات دیگری در ایام نزدیک داد. زادمهر موضوع ساختمان اتحادیه جامعه اسلامی و شکایت کیفری دانشگاه تهران را مطرح کرد و از وزیر در مورد این موضوع و دستور شفاهی رهبر معظم انقلاب در این مورد توضیح خواست.

وی سپس به موضوع بودجه پرداخت و از عدم پرداخت بودجه حداقلی به دفاتر گلایه کرد و گفت اگر دفاتر ما نتوانند سالی چندبار به نشست های اتحادیه بیایند کلیت اتحادی بودن زیر سوال می رود و درخواست شفافیت بودجه کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی از بی برنامگی معاونت فرهنگی در برگزاری جشنواره های وزارت علوم گفت و سپس از دخالت شورای تامین در مباحث دانشجویی گفت و در آخر از طرح ملی جامعه اسلامی جهت آزاد اندیشی و لزوم حمایت دانشگاه و وزارت گفت.

نائب دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی از مشکلات و افراط و تفریط حراست دانشگاه ها در موضوع حجاب گفت و از تغییرات متعدد سرفصل های درسی ، وضعیت نامناسب خوابگاه ها برای دانشجویان خصوصا دانشجویان دختر گفت.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل
سجاد اسدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل صحبت خود را حول دو محور فضای اجتماعی کشور و فضای ابهام و شبهه دانشگاه شروع کرد اینکه دانشجویان شبهاتی دارند که گویا دولت قصد فروپاشی نظام را دارد که ما این مهم را متوجه فرافکنی و عدم مسئولیت پذیری دولت می دانیم و از غلامی خواست از دولت بخواهد در دانشگاه ها پاسخگو باشد.

اسدی  از رادیکال کردن فضای دانشگاه توسط برخی افراد هشدار داد، او با بیان اینکه رخوت عجیبی که در سطح دانشگاه وجود دارد آن را ناشی از بی برنامگی وزارت علوم است و ادامه داد: اگر ما باید این کار را میکردیم با فشارهای مالی و سنگ اندازی وزارت علوم هم از این امر جلوگیری می شود.

حمزه دستیار دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت بنظر من این جلسات نمایشی است وگرنه چرا در بحث شیوه نامه انضباطی از دانشجوها مشورت نگرفتید؟(چه تشکل ها چه شوراهای صنفی) بی برنامگی و ناهماهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و دخالت معاون حقوقی رئیس جمهور در این امر به چه دلیل بود؟ و این امر را به عنوان انفعال وزارت علوم دانست.

دستیار وزرای دولت را به دو قسمت بدخیم و منفعل تقسیم بندی کرد و گفت مایل نیست غلامی را در این دو طیف جا بدهد اما وزیر علوم باید نسبت به تشکل های دولت ساخته و یکبار مصرف موضع بگیرد نباید اجازه بدهد یک جریان دانشجویی بلندگوی ضد انقلاب و محکومین فتنه شود و دادن مجوز در ضمن عدم التزام به قانون و ولایت فقیه را بی انصافی خواند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل خواستار مقابله وزارت با جریان بدخواه جنبش علمی در بدنه دانشگاه شد، کسانی که خودباوری ملی را قبول ندارند و در راستای نا امید کردن دانشجویان از نظام و انقلاب حرکت می کنند.

وی همچنین از آسیب های اجتماعی خطرناک در سطح دانشگاه و عدم فضای نشاط و امید در دانشگاه ها گفت و با اشاره به صحبت غلامی مبنی بر تقویت دیپلماسی علمی گفت: تقویت دیپلماسی علمی با کاهش ظرفیت دکتری، با عدم نظارت بر محتوای کلاس ها، پولی شدن آموزش، وابستگی دانشگاه به بودجه نفت، انفعال حقوقی در موضوع بازداشت دکتر سلیمانی در آمریکا و یا رانت پژوهشی خاص انجام نمی شود.

محمدی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز با بداخلاق خواندن دولت گفت حسی که از بیرون منتقل می شود این است که وزارت علوم تعطیل است چون وزارت علوم حتی قادر نیست بودجه خودش را از دولت بگیرد چه برسد به بودجه تشکل های دانشجویی!

او در پایان گفت وزارت علوم با عدم پرداخت بودجه نمی توان ما را متوقف کند و همچنین از تخلف 26 معاونت فرهنگی در بحث نشریات شکایت کرد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی
دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخوته دانشجویی که با تاخیر وارد جلاسه شده بود، از عدم انگیزه دانشجوها برای جلسه با وزیر علوم گفت چون بازخوردی در هیچ سطحی نمی بییند و خواستار حضور همه تفکرات با سلیقه های سیاسی متفاوت شد.

وی ادامه داد که چرا اجازه می دهید در دانشگاه با دانشجوها برخورد شود؟ خانواده ها نگرانند وضعیت دانشجویان بازداشت را مشخص کنید! وزیر علوم پاسخگو باشد تا جریان حزب اللهی محکوم نشود.

یادگاری از مسئله طرح توسعه دانشگاه خصوصا دانشگاه الزهرا و تهدید به شکایت دانشگاه از مردم ده ونک و دانشجوها گفت و خواستار گفتگو در این زمینه و پایان شکایت های دانشگاه شد( دانشگاه تهران هم چنین وضعیتی دارد).

وی خواستار توضیح طرح توسعه دانشگاه شد و در پایان با بیان مشکلات فرهنگی، نقش تثبیت کننده نقد وزارت علوم را خواستار شد.

دبیر واحد خواهران جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز با سوال در مورد رصد پارک های علم و فناوری شروع به صحبت کرد و خواستار توضیح در مورد خروجی این پارک ها و شرکت های دانش بنیان شد همچنین بحث ارتقاء اساتید، ارتباط با صنعت و وضعیت فضای خوابگاهی بدون تسهیلات خاص بدون در نظر گرفتن وضعیت جنسی دختران را نیز مطرح کرد.

دفتر تحکیم وحدت
علی دهقان دبیر دفتر تحکیم وحدت راس ساعت 14:10 با موضوع خودکفایی مالی دانشگاه ها مطرح کرد که ضربات زیادی به فضای دانشگاه وارد می کند و همچنین خواستار شفافیت مالی معاونت فرهنگی شد، دهقان نسبت به ورود ده هشتادی ها و لزوم نرم افزار جدید در وزارت علوم گفت.

مصرف دخانیات تقریبا توسط همه بیان می شد و دهقان نیز در این مورد خواستار توضیح شد، از غلامی خواست سلامش را به روحانی برساند که نگاه آقای روحانی به مردم نگاه کرامت بخشی باشد(با اشاره به اتفاقات اخیر).

دهقان در آخر خواست که وزارت علوم در مقابل مواضع محکومین فتنه و بازتاب آن در دانشگاه موضع صریح داشته باشند.

حسینی، عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت با اشاره به اینکه جلسه با وزارت علوم بدتر از سایر جلسات دانشجویی با مسئولین است و در ادامه از ناکارآمدی مشاور امور بانوان در دانشگاه و بی توجهی وزارت به این جایگاه گفت و چند مورد در نقش بسزایی که می تواند ایفا کند، پرداخت.

سیده فاطمه فیروزآبادی دبیر واحد فرهنگی تحیکم وحدت نیز عدم اسلامی شدن دانشگاه، علم نافع، ارتباط با صنعت گفت، وی با اشاره به سند دانشگاه اسلامی از عدم پیشرفت امور و درجا زدن آن گفت.
خانم فیروز آبادی از عدم مرجعیت اساتید علمی گلایه کرد و گفت باید بستر رشد فکری دانشگاه را فراهم کنیم .

غفاری وسط صحبت خانم فیروزآبادی پرید و خاستار وقت کمی برای خانم آقامیر عضو شورای تببیین مواضع دانشگاه فرهنگیان شد، آقا میر گفت قرار بود امروز جز 6 کشور اول در تولید علم باشیم ولی با اومدن دولت روحانی ما در جایگاه 16 هستیم که در این مورد توضیح بدهید، و اینکه برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی چرا دستور دادید تربیت معلم به دانشگاه های دیگر سپرده شود؟

با پادرمیانی زادمهر دبیر روابط عمومی جامعه اسلامی یک دقیقه وقت گرفت، خانم نصوری با اشاره به شیوه نامه برگزاری انتخابات نشریات و خلا های آن و درنتیجه سوبرداشت های از آن به نفع یک جریان سیاسی خاص گفت.

 گازرانی دبیر واحد خواهران دانشجویان مستقل نیز با اشاره به مسمومیت فضای فرهنگی دانشگاه ها با جشن های ضد فرهنگی و از سنگ اندازی در حوزه های فرهنگی جلوی پای تشکل ها گفت و خواستار آئین نامه ای دقیق در فضای خوابگاه های دانشگاهی شدو در پایان از هدر رفت بودجه های فرهنگی با برنامه بی نتیجه و خلاف عرف گفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top