تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/13 - 12:50
کد خبر: 337152

نقد و بررسی نشریات دانشجویی در هفته دوم آذرماه؛

نشریاتی با طعم انتقاد از دولت/ طراحی مشکل اصلی نشریات

نشریاتی با طعم انتقاد از دولت/ طراحی مشکل اصلی نشریات

یکی از مشکلات اساسی نشریات در هفته جاری نحوه طراحی نشریات بوده است، طراحی نه تنها بخش ساده نشریه نیست، بلکه مهمترین بخش آن را شامل می شود، بهترین مطالب بدون داشتن یک طراحی خوب قادر به جذب مخاطب نیست. عدم توجه به قواعد رنگ ها در نشریات و نحوه کادر بندی دو موشوع مهم در نشریات این هفته است که البته با توجه ساده قابل حس است.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها دانشجویی با بدنه دانشگاهی است، هرچند گاهی این ارتباط روندی نزولی داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان داده‌اند در صورتی‌که بتوانند ذائقه دانشجویان را به‌خوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان روبه‌رو خواهند شد. هرچند در دوران فضای مجازی صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است. همین امر باعث شده هنوز هم شاهد نشریات مختلفی از نشریات انجمن‌های علمی گرفته تا نشریات تشکل‌های دانشجویی باشیم و حتی نشریاتی که مربوط به هیچ تشکلی نیستند، اما با گرد هم آمدن چند دانشجوی فعال مجوز انتشار نشریه را دریافت کرده‌اند. اهمیت نشریات دانشجویی را می‌توان در استفاده از این ابزار رسانه‌ای برای ارتباط با تمامی دانشجویان دانست. طراحی موردپسند، استفاده از تیترهای جذاب، داشتن محتوای جذاب و... از نکات ریزی است که دانشجویان برای انتشار یک نشریه خوب باید به آن توجه کنند؛ کارهایی که شاید اهمیت خاصی در فضای مجازی نداشته باشند. برای مثال در فضایی مانند تلگرام طراحی چندان اهمیت ندارد. با همه این تفاسیر در شماره امروز «فرهیختگان» به رسم روزهای پنجشنبه سال تحصیلی گذشته، به بررسی تعدادی از نشریات دانشجویی که در هفته‌های اخیر منتشر شده‌اند، خواهیم پرداخت.

حرف حساب؛ متن خوب، طراحی نه چندان خوب
حرف حساب، نشریه ای با صاحب امتیازی رضا رحیمی است که به موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می پردازد. شماره دهم این نشریه در آبان ماه منتشر شد. این نشریه که در 8 صفحه به چاپ رسیده است، تیتر روی جلد خود را «منطقه شیشه ای» انتخاب کرده که مربوط به تحولات خاورمیانه است. هر چند تیتر روی جلد «منطقه شیشه ای» است اما متنی با چنین تیتری در محتوای نشریه وجود ندارد و به نظر می رسد تیتر به صورت کلی روایت کننده تمامی مطالبی است که در مورد عراق، یمن و ایران نوشته شده است. با این حال با آنکه طراحی این نشریه به صورت رنگی انجام شده است اما نتوانسته چنگی به دل بزند، برای مثال طراحی روی جلد بدون دقت کامل باعث شده است تا تصویر یک کودک به صورت ناقص در کنار مادرس ثبت شود. طراحی درون نشریه نیز جای کار بیشتری دارد. یکی از اشتباهات دیگر طراح این بوده است که در یک قسمت از رنگ قرمز به عنوان پشت زمینه متن استفاده کرده است، متنی که عملا به خاطر این نوع طراحی نه تنها جذاب نشده، بلکه دانشجو را از خواندن این متن منصرف نیزی  می کند. از طرفی دیگر در صفحه هایی که چند متن وجود دارد جدا سازی متن ها به صورت کامل صورت نگرفته و عملا متن ها در کنار یک دیگر نوشته شده و یا تنها با استفاده از یک قالب از هم جدا شده اند. با آنکه محتوای این نشریه، با توجه به سوژه نشریه، محتوای مطلوبی است. اما طراحی بهتر این نشریه می توانست جذابیت بیشتری را برای خوانندگان این نشریه ایجاد کند. در نهایت این بدان معنی نیست که نشریه طراحی بدی داشته است بلکه نکات ریزی در طراحی مورد توجه قرار نگرفته است که با کمی دقت قابل برطرف شدن است.

نشریه ای با طعم تند انتقاد
نشریه بی تعارف، ماهنامه سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در شماره 27 خود به سیاست های دولت پرداخته و آن را مورد انتقاد قرار داده است. «زکّی» تیتر اصلی این نشریه است که در توضیح ان امده است «وقتی سیاست های دولت راه ناکجا آباد را پیش گرفته است.». این نشریه با پرداختن به موضوع بنزین، دست برر سوژه خوبی گذاشته است و همین موضوع باعث می شود تا خوانندگان بیشتری را به سمت خود جلب کند. از طرفی دیگر گردانندگان این با توجه به فضای دانشجویی این دانشگاه به موضوع زنان در حوزه سیاست نیز پرداخته اند که  این امر نشان دهنده موقعیت شناسی مسئولین نشریه در پیدا کردن سوژه ها است. از طرفی این نشریه طراحی خوبی را نیز داشته است. در نهایت می توان گفت نشرریه بی تعارف چه در ظاهر و چه در محتوا نشریه مطلوبی است.

رنگین کمان نفاق از شال قرمز تا جیغ بنفش
نشریه آیینه این بار در صفحه اول خود عکس چند سلیبریتی و منافقین را کنار یکدیگر گذاشته و از تیتر «رنگین کمان نفاق از شال قرمز تا جیغ بنفش» استفاده کرده است. دو هفته نامه فرهنگی، عقیدتی، صنفی، خبری و سیاسی آیینه در این شماره از نشریه خود علاوه بر موضوع نفاق به سیاست های احمدی نژاد، مسائل صنفی دانشگاه و یک گزارش پیرامون وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشکده مهندسی پرداخته است. اولین موضوعی که در این نشریه نیز به چشم می خورد استفاده بد طراح از رنگ قرمز است، استفاده شدید از رنگ قرمز به عنوان پشت زمینه چند متن نه تنها به جذابیت این نشریه اضافه نکرده است، بلکه موجب شده است تا خواننده عملا هنگام مطالعه مطلبی که درون کادرهای قرزم به چاپ رسیده دچار مشکل شود. مشکلی که به شدت بیشتر از نشریه حرف حساب دیده می شود. این نشریه البته طراحی رنگی نداشته بلکه از طراحی دو رنگ، یعنی مشکی و قرمز استفاده کرده است. در نهایت بزرگترین آسیب به متن را همین طراحی زده است. در واقع اگر بخواهیم سطح بندی کنیم. این نشریه در رده متوسط قرار می گیرد.

طراحی مشکل اصلی نشریات
یکی از مشکلات اساسی نشریات در هفته جاری نحوه طراحی نشریات بوده است، طراحی نه تنها بخش ساده نشریه نیست، بلکه مهمترین بخش آن را شامل می شود، بهترین مطالب بدون داشتن یک طراحی خوب قادر به جذب مخاطب نیست. عدم توجه به قواعد رنگ ها در نشریات و نحوه کادر بندی دو موشوع مهم در نشریات این هفته است که البته با توجه ساده قابل حس است. البته این موضوع که نشریات دانشجویی چرا به این مقدار به رنگ قرمز توجه پیدا کرده اند جای سوال است؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top