تاریخ انتشار: جمعه 1398/09/15 - 14:31
کد خبر: 337376

درودی: روحانی به نظر مردم اهمیتی نداد

وی افزود: امروز اتفاقی که افتاده فرق می کند با اتفاقی که سال 88 افتاد و حتی فرق می کند با اتفاقی که در سال 96 هم رخ داد. ماجرای 88 و 96 هر دو یک مسأله کاملا سیاسی بود و با یک تجمع و راهپیمایی از طرف قشر حزب الله و مردم ایران فتنه جمع شد اما امروز بحث معیشت مردم در میان است.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در میزگرد « 16 آذر؛ جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری» که به مناسبت روز دانشجو در این خبرگزاری برگزار شد، به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و ضمن اینکه معتقد بود نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین باعث فشار بیشتری به مردم شد، گفت: در رابطه با سهمیه بندی بنزین نکاتی مغفول مانده که جنبش دانشجویی و علی الخصوص بسیج دانشجویی این نکات را یکی درباره اصل سهمیه بندی بنزین و یکی درباره نحوه اجرای آن، استخراج کرده و می‌خواهد آن را به اطلاع مردم برساند.

*  نحوه اجرای سهیمه‌بندی بنزین توهین به مردم بود/ روحانی به نظر مردم اهمیتی نداد
وی تصریح کرد: در رابطه با اصل سهمیه بندی بنزین همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند کارشناسی‌های مختلفی صورت گرفته و نظرات مختلفی نیز وجود دارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: درباره این مسئله مطالب بسیاری وجود دارد، از جمله اینکه چرا دولت از میان همه کارهایی که می‌توانست انجام دهد به سراغ این موضوع رفت که پول را از جیب مردم بردارد که حالا هم بخواهد مقداری از آن را به مردم برگرداند و احتمالاً قسمتی را هم می‌خواهد صرف کسری بودجه‌ای که دارد کند و باز هم برای این سر مردم منت می گذارد.

وی اضافه کرد: این ادبیات که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که قرار است درآمدهای حاصل از سهمیه بندی به نیازمندان تعلق بگیرد بر خلاف شعارهایی است که رئیس جمهور در زمان انتخابات داشت و می گفت می‌خواهیم به جایی برسیم که کرامت را به مردم ایران بدهیم. متاسفانه دولت الان برعکس این شعار را اجرا می‌کند.

درودی یادآور شد: متاسفانه شما می‌بینید که برخی مشاغل مانند وکلا و سلبریتی‌ها معاف از مالیات هستند و دولت از آنها مالیات نمی‌گیرد، برخی اصناف نیز به همین صورت معاف از مالیات هستند و دولت جرئت گرفتن مالیات از آنها را ندارد ولی یک‌دفعه می‌بینیم با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به مردم فشار وارد می شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: مسئله بعدی انتقادی است که در نوع اجرای سهمیه بندی بنزین وجود دارد که مسئله اصلی ما نیز همین جاست. برای ما این سوال مطرح است که چرا یک شبه و بدون اطلاع رسانی به مردم چنین کاری انجام می‌شود. این مسئله به نوعی توهین به مردم است.

وی گفت: شما می بینید آقای رئیس جمهور هر جا اتفاقی به ضررش رخ می دهد بحث رفراندوم و دموکراسی را پیش می‌کشد اما در این ماجرا به نظر مردم اهمیتی داده نمی شود و یکدفعه در نیمه شب به مردم اعلام می شود که بنزین ۳۰۰ درصد گران شده و سهمیه بندی اجرا می شود.

* دولت نتوانست طبق وعده‌اش جلوی افزایش قیمت را بگیرد/ مسئولان در کشور ما پاسخگوی اقدامات خود نیستند
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور در بخش دیگری از سخنانش به مشکلاتی که در ساختار نظام وجود دارد اشاره کرد و در تشریح این مشکلات یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در ساختار ساختار نظام وجود دارد مصونیتی است که برخی از افراد و مسئولان دارند. متاسفانه مسئولان کشور ما از یک نوع مصونیت برخوردار هستند که می‌توانند هرچه خواستند را اجرا کنند و اگر خسارتی هم به کشور وارد شده پاسخگو نباشند.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۹۲ تصریح کرد: دولت وقتی روی کار آمد خیلی از طرح هایی که دولت قبل داشت را ملغی کرد. یکی از طرح‌ها همین بحث سهمیه بندی بنزین بود که توسط دولت کنار گذاشته شد ولی با این حال باز می‌بینیم بعد از چند سال خود دولت این طرح را اجرا می کند طرح های دیگری نیز وجود دارد که توسط دولت کنار گذاشته شده ولی بعداً با اسامی دیگر اجرا شده است.

درودی اضافه کرد: برای بحث سهمیه‌بندی بنزین در دولت قبل هزینه‌های بسیاری صورت گرفت تا زیرساخت‌های این کار آماده شود و با اجرای طرح مقدار زیادی از قاچاق بنزین جلوگیری شد ولی می‌بینیم که یک‌دفعه دولت این طرح را کنار گذاشت.

این فعال دانشجویی تاکید کرد:‌ کسی که طرح سهمیه‌بندی بنزین را کنار گذاشته باید بگوید اگر بر اساس نظر کارشناسی این کار را کرده پس چرا دوباره به چنین طرحی روی آورده است. متاسفانه یکی از ایرادات ما این است که برخی افراد درباره اقدامات خود پاسخگو نیستند.

وی گفت: مردم برخی از مسائل را پای بی‌برنامه گی دولت می‌گذارند و معتقدند دولت در انجام برخی از کارها تدبیر درستی نداشته است و مجموعه این اتفاقات موجب می شود که مردم اعتمادشان به دولت را از دست بدهند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: به هر حال طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد که ما به اصل این طرح قائل هستیم اما مشکل ما نوع اجرای این طرح است که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود.

درودی یادآور شد: بعد از اجرای این طرح گفته شد اجناس گران نخواهد شد ولی بعد از گذشت چند روز از اجرا دیدیم که برخی از اجناس افزایش قیمت زیادی داشتند و دولت نتوانست طبق وعده ای که داده جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

وی گفت: در رابطه با پرداخت درآمد حاصل از سهمیه‌بندی هم وقتی دقت می کنیم می‌بینیم که یک نوع نگاه لیبرالیستی خاص در آن وجود دارد. مثلا می‌بینیم یارانه سهمیه‌بندی به گونه‌ای تقسیم می‌شود که ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیر تر شوند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد:‌ ما برای مسائلی که گفته شد راهکارهایی هم داریم هر چند که در سالهای گذشته بسیاری از اقتصاددانان راهکارهایی را به دولت ارائه کردند ولی به آنها توجه نشد. با این حال به نظر ما دولت در اولین قدم باید با مردم صحبت کند.

وی افزود: شما دیدید که اولین شخصی که با مردم صحبت کرد رهبر معظم انقلاب بودند، در صورتی که می بینیم با گذشت چندین روز از این طرح رئیس‌جمهور هنوز مستقیماً با مردم صحبت نکرده است.

درودی یادآور شد: به هر حال در مرحله بعد دولت باید شفافیت مالی داشته باشد یعنی خیلی واضح و شفاف اعداد و رقم‌هایی را که از اجرای این طرح نصیب دولت می‌شود را بگوید و بگوید می خواهد آن را در کجا خرج کند.

این دانشجویی بسیجی یادآور شد: مرحله اول یارانه‌های معیشتی پرداخت شده ولی می بینیم که خیلی از مردم یارانه تعلق نگرفته است و بسیاری از مردم این اعتراض را دارند که این یارانه را نگرفته اند. برای این موضوع هم باید سازوکار مشخصی وجود داشته باشد که حقو مردم ضایع نشود و مهمتر اینکه دولت باید یارانه ها را منظم پرداخت کند.

درودی تصریح کرد: از طرفی سهمیه بندی‌های ویژه ای داشته باشد مثلاً برای ایام عید سهمیه برای مسافرت مردم در نظر گرفته شود. همه اینها منوط بر این است که دولت بخواهد فشار معیشتی از روی مردم کم شود حال باید ببینیم دولت چنین خواسته ای را دارد یا اینکه که می خواهد ثروتمندان ثروتمند تر شود و برایش اهمیتی نداشته باشد که اقشار کم درآمد جامعه با مشکل فراوان زندگی می کنند.

* دولت باید راهی را برای رسیدن صدای مردم به گوش مسئولان باز کند
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجمع پرشور مردم در محکومیت آشوبگران گفت: سوال اساسی ما این است که هم اکنون پاسخ اعتراض به حق مردم چه می شود؟ نباید به دولت اجازه داده شود هرکاری که می خواهد با مردم بکند و با تصمیمی که می گیرد چند روز کشور را درگیر آشوب کند و بعد با برگزاری تجمع همه چیز تمام می شود.

وی افزود: امروز اتفاقی که افتاده فرق می کند با اتفاقی که سال 88 افتاد و حتی فرق می کند با اتفاقی که در سال 96 هم رخ داد. ماجرای 88 و 96 هر دو یک مسأله کاملا سیاسی بود و با یک تجمع و راهپیمایی از طرف قشر حزب الله و مردم ایران فتنه جمع شد اما امروز بحث معیشت مردم در میان است.

درودی تصریح کرد: نمی شود گفت تجمعی انجام شد و از فراد دیگر مشکل معیشت مردم حل می شود. نه اتفاقا اگر به دنبال تدبیر نباشیم مشکل معیشت مردم بیشتر می شود. الان ما بحث گرانی اجناس را داریم. ما بررسی کردیم که افزایش قیمت بنزنین چطور به افزایش اجناس منجر می شود. وقتی بنزین گران می شود ما سه نوع افزایش قیمت را داریم افزایش مستقیم،‌ غیرمستقیم و هیجانی بازار که الان در حالت افزایش هیجانی بازار هستیم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی افزود: اینکه صدای اعتراض مردم از چه سازوکاری باید به گوشش مسئولان برسد و مردمی که ضرر کردن مردمی که سفره شان کوچکتر شده باید چه کنند، این نکته اساسی و سوال اساسی ماست و نباید تجمع مردم علیه آشوبگران به این موضوع سرپوش بگذارد. دولت باید سازوکاری را بچیند که صدای مردم به گوش مسئولان برسد و این قدم اولش است و قدم دوم پیگیری کند.

درودی اظهار داشت: طرح اصلاحیه ای که ما روی سهمیه بندی بنزین داریم می تواند از تنگ تر شدن سفره مردم جلوگیری کند و مطمئنا مقام معظم رهبری هم مخالفتی ندارند و رسالت جنبش دانشجویی و جریان دانشجویی هم این است که طرح ها را، حرف ها و ایده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و بتواند یک روش بهتری ارائه کند.

وی گفت: ما با لغو کردن طرح سهمیه بندی موافق نیستیم اما با اصلاح کردن موافقیم و حتی برای اصلاحش ایده و راهکار داریم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اضافه کرد: ما نباید مردم را فراموش کنیم. دولت و مجلس فضای خودشان را دارند و ممکن است رانت بازی ها و پارتی بازی ها باعث شود که منافع مردم را از بین برود اما جنبش و جریان دانشجویی به فکرد مردم است و باید این را از دولت و نظام پیگیری و مطالبه کند که مردم صدای اعتراضی خودشان را به چه صورت به گوش مسئولان برسانند. وقتی مجوز تجمعی داده نمی شود، وقتی در نمازجمعه اجازه داده نمی شود که مردم حرف شان را به گوش مسئولان برسانند مردم باید چه کنند؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top