تاریخ انتشار: شنبه 1398/09/16 - 00:14
کد خبر: 337427

اولین نشست مراکز پژوهشی بسیج دانشجویی سراسر کشور

نشست مراکز پژوهشی کشور صبح روز پنجشنبه 14 آذرماه به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی، با حضور 36 مرکز پژوهشی از 14 استان با عنوان تا ثریا در مجموعه فرهنگی 13 آبان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این نشست حمید بالایی قائم‌مقام سازمان بسیج دانشجویی به سخنرانی پرداخته و گفتند: دانشجویان به‌طور خودجوش و از دل تشکل‌های دانشجویی به تشکیل مراکز تحقیقاتی و پژوهشی پرداخته‌اند. افراد دغدغه‌اند و رشد یافته در بسیج دانشجویی بعدازاینکه از فضای تشکل‌های دانشجویی خارج می‌شدند به این نتیجه می‌رسیدند که باید برای حل مسائل کشور بستری را فراهم سازند و از ظرفیت‌های موجود در بین دانشجویان برای تحقق این امر استفاده کنند. نمونه‌های اولیه این کار در سال‌های گذشته با فرازوفرودهایی در دانشگاه‌های تهران شکل گرفت.

بالایی بابیان اینکه بستر لازم باید برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا فراهم شود تا آن‌ها بتوانند فعالیت‌های پژوهشی در سطح وسیع دست یابند تصریح کرد: ساختار بسیج دانشجویی را از موضوع محور به مأموریت گرایی تغییر داده‌ایم با این تغییر ساختار مراکزی که از بستر بسیج دانشجویی شکل‌گرفته‌اند به‌عنوان کاری در کنار بسیج دانشجویی دیده نمی‌شوند بلکه به‌عنوان فعالیتی در قلب بسیج دانشجویی بروز و ظهور خواهند یافت.

قائم‌مقام ریاست سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت موجود در کشور اساساً حکمرانی معنای متفاوتی پیدا خواهد کرد؛ شکل‌گیری و هویت‌یابی چنین مراکز پژوهشی از زیرساخت‌های این حکمرانی نرم خواهد بود.

وی بابیان اینکه ما ۳۶ مرکز پژوهشی در نسبت با سازمان بسیج دانشجویی داریم اظهار کرد: اگر مجموع مراکز پژوهش بسیج دانشجویی نقش خود را به‌درستی در شناخت مسائل کشور و کشف پاسخ و اشراب در بدنه دانشجویی در سه زمینه یاد شده انجام دهند گفتمان مسئله محوری در بسیج دانشجویی شکل خواهد گرفت به‌طوری‌که به سرانجام مطلوب خواهد رسید.

لزوم اتصال بین نیازهای ارگان‌های دولتی و توانمندی‌های مراکز پژوهشی

حامد اقبالی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی در این نشست به شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی اشاره‌کرده و گفت: مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی در پاسخ به چند سوال اساسی شکل گرفتند؛ اول اینکه رهبر معظم انقلاب از بسیج دانشجویی خواسته بودند که در حوزه علم و فناوری نقش‌آفرینی موثر داشته باشند اما آنچه که انجام شده است با انتظارات فاصله زیادی دارد که عدم وجود زیرساخت ها را از دلایل آن می تواند بر شمارد. مسئله دوم بحران هویتی بوده است که معمولاً دانشجویان بسیجی‌ بعد از فعالیت تشکلی با آن مواجه شده اند که چطور می‌شود همچنان اثرگذاری خودمان را داشته باشیم و از کشور حل مسئله بکنیم و در عین حال آن نگاه‌ انقلابی و آرمانی خودمان را هم حفظ کنیم. و مسئله دیگر ظرفیت خروجی‌های بسیج دانشجویی بودند که با خلاء بستر لازم برای همکاری و هم افزایی با یکدیگر پس از دوران فعالیت های تشکلی مواجه بوده اند؛ پاسخ بدنه بسیج دانشجویی در پاسخ به این سوال ها ایجاد ساختار مراکز پژوهشی بود که در این مسیر توفیقات شایانی کسب کرد.

وی گفت: این نشست باهدف شناسایی ظرفیت‌های مراکز علمی پژوهشی در جهت حل مسائل کشور، انتقال و اشتراک تجربیات موفق و نمایش ظرفیت‌های برجسته مراکز و همچنین تسهیل در امر اتصال مراکز به ارگان‌های دولتی و عمومی برگزار شد.

وی در ادامه ذکر کرد: مراکز تحقیقاتی به‌نوعی گام دوم بسیج دانشجویی تلقی می‌شود و جمع شدن مسئولین مراکز پژوهشی در کنار یکدیگر و برگزاری این نشست نقطه آغازی برای فعالیت و همکاری جدی‌تر، عمیق‌تر و راهبردی‌تر مراکز خواهد بود، ایشان در ادامه فرمودند: اولویت اصلی معاونت پژوهش و فناوری کمک به این مراکز و تسهیل کردن بسترهای مناسب برای مراکز خواهد بود، درواقع معاونت پژوهش و فناوری که یک معاونت تازه تأسیس در سازمان بسیج دانشجویی است که نقش ستادی در این امر دارد.

ایشان با اشاره به عدم اتصال نیازها و توانمندی‌های کشور افزود: بسیاری از ارگان و نهادها نیازهایی دارند که توانمندی‌های مراکز پژوهشی می‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد؛ که متأسفانه این ارتباط برقرار نیست و معاونت پژوهش و فناوری حل این معضل را از مأموریت‌های اساسی خویش می‌داند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top