تاریخ انتشار: شنبه 1398/09/16 - 18:06
کد خبر: 337551

دانشگاه فرهنگیان بیش از حد ظرفیت دانشجو می‌پذیرد

دبیر شورای صنفی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: بزرگترین مشکل دانشجویان فرهنگیان این است که کسر حقوق از آن‌ها صورت می‌گیرد بدین معنا که سرانه غذایی و خوابگاهی نداریم و این امر باعث شد تا 45 درصد از حقوق دانشجویان خوابگاهی و 25 درصد از دانشجویان ترددی کسر شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محسن اخلاصی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دغدغه‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل اینکه سال 90 تاسیس شده است، یک دانشگاه نوپا به شمار می‌رود و به این خاطر با مشکلاتی مواجه است. مشکل دانشجویان با تمامی مسئولان بر سر حقوق است. آیا مبلغی که به ما می‌دهند به عنوان یک حقوق و یا کمک‌هزینه است؟

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع که به نفع دولت است می‌گویند این حقوق نیست و حداقل حقوق شامل ما نمی‌شود، اما زمانی که از امکانات دانشجو و دانشگاه می‌خواهیم استفاده کنیم می‌گویند شما دارید حقوق می‌گیرید و این دوگانگی به وجود می‌آید؛ زمانی که به نفع دولت است ما حقوق‌بگیر می‌شویم و هنگامی که به ضرر آنها است ما کمک هزینه‌بگیر می‌شویم.

کسر از حقوق بزرگترین مشکل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

دبیر شورای صنفی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تصریح کرد: بزرگترین مشکل دانشجویان فرهنگیان این است که کسر حقوق از آن‌ها صورت می‌گیرد بدین معنا که سرانه غذایی و خوابگاهی نداریم و این امر باعث شد تا 45 درصد از حقوق دانشجویان خوابگاهی و 25 درصد از دانشجویان ترددی کسر شود. در مقابل دانشگاه‌ علوم قضایی، دانشگاه نظامی و انتظامی و حتی دانشگاه شهید رجایی که ماهیت تربیت معلمی دارند، از سوی وزارت علوم سرانه غذایی می‌گیرند که سرانه‌ای را آن‌ها و مبلغی هم دانشجو برای تغذیه و خوابگاه می‌دهد. متاسفانه دانشجوی دانشگاه فرهنگیان تمامی هزینه‌ها را خود باید پرداخت کند.

وی عنوان کرد: ما یک میلیون و 565 هزار تومان حداقل حقوق‌مان است که طبق این حقوق، 704 هزار تومان دانشجویان خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان ماهیانه پرداخت می‌کنند که در سال نزدیک به هفت میلیون می‌شود و هزینه بسیار زیادی است که دانشجوی دانشگاه فرهنگیان باید متقبل شود. برای مرتفع شدن این موضوع در حال پیگیری هستیم که با نماینده شهر صحبت کنیم تا در مجلس مطرح و این مشکل برطرف شود چراکه واقعا برای یک دانشجو خیلی سخت است که در سال هفت میلیون تومان پرداخت کند.

اخلاصی اضافه کرد: سه گروه را از کسر حقوق 45 درصد معاف کردند اما متاسفانه این معافی برای بعضی از استان‌ها وجود ندارد؛ بدین منظور که دانشجو از خوابگاه و غذا استفاده کند یا نکند، 45 درصد از حقوق او کم می‌شود و باید 704 هزار تومان را پرداخت کند. ما یک فرم هفت داریم که از طرف دانشگاه به محل خدمت دانشجویان ارسال می‌شود چراکه ما دانشگاه ماموریت‌گرا هستیم و مشخص است که ما در دانشگاه فرهنگیان معلم می‌شویم و اگر این مبلغ به هر دلیلی از حساب کسر نشود زمانی که دانشجو می‌خواهد فارغ التحصیل شود و شروع به کار کند آن فرم را به دانشجو نمی‌دهند و اجازه ورود به کار را ندارد در نتیجه باید حتما این مبلغ پرداخت کند.

وام اضطراری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قطع شده است

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر ما که پیگیری کردیم و تا حدودی مرتفع شد اما باز هم وجود دارد، این است که ما سه الی چهار سال گذشته برای گرفتن وام دانشجویی عضو شدیم اما امسال وام را لغو کردند و وزارت علوم همکاری نکرد و اکنون به دانشجوی دانشگاه فرهنگیان وام دانشجویی نمی‌دهند. سه الی چهار سال گذشته این اتفاق افتاده بود و بعد از یکی دو سال مرتفع شد اما امسال بار دیگر لغو کردند، پیگیری‌هایی در این رابطه صورت گرفت که وام مسکن و وام ازدواج را می‌دهند اما وام اضطراری یکی دو ماه قطع شده و هنوز برنگشته است. 

دبیر شورای صنفی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اشاره به اینکه «شاید دانشگاه فرهنگیان در سطح آموزش و پرورش رسمیت نداشته باشد»، بیان کرد: ما تاکنون اجازه دیدار با وزرای آموزش و پرورش و علوم که مربوط به ما می‌شوند را نداریم حتی اجازه نمی‌دهند ما به عنوان نماینده دانشجویان با معاونین آن‌ها جلسه داشته باشیم تا مشکلات خود را بیان کنیم. ماهیتی که شورای صنفی دارد، دانشجویی است بدین معنا که هم از طرف دانشجو مطالبه می‌شود و هم از طرف مسئولین ضربه می‌خورد. دانشجویان از شورای صنفی توقع دارند که مشکلات را پیگیری کنند و نیز از سوی مسئولین اقداماتی صورت گیرد. متاسفانه در بعضی از شوراهای فرهنگی پردیس دانشگاه فرهنگیان نماینده دانشجویان شورای صنفی عضو نیستند و این خود مشکلی است که شاید دست شورا را ببندد. 

دانشگاه فرهنگیان سه برابر ظرفیت خود دانشجو می‌پذیرد

وی اظهار کرد: نقدی که به دانشگاه فرهنگیان و مسئولین بالادستی در سطح وزارت دارم این است که متاسفانه دانشجو بیش از حد ظرفیت پذیرش می‌کنند؛ ما از سال 94 تاکنون 8000 دانشجو گرفتیم و در سال آینده دانشگاه فرهنگیان 25 هزار دانشجو می‌گیرد و به همین تناسب پرسنل دانشگاه را افزایش ندادند و شاید ظرفیت و پتانسیل دانشگاه فرهنگیان پذیرش این تعداد را نداشته باشد.

اخلاصی افزود: به طور مثال پردیس خواهران استان بین 500 تا 800  ظرفیت خوابگاهی دارد اما امسال 1000 دانشجو جدید گرفتیم که با دانشجویان گذشته حدود 3000 دانشجو می‌شود و حدود سه الی چهار برابر ظرفیت، دانشجو دارد و این امر باعث شد تا تعدادی از دانشجویان را بین شهرستان‌ها تقسیم کنند که 20 دانشجو به سبزوار و تعدادی دیگر را به تربت حیدریه بدون هیچ فضای آموزشی و خوابگاهی فرستادند. در فضای خوابگاهی پردیس دخترانه و پسرانه پردیس شهید بهشتی مشهد 16 نفر در یک اتاق با حداقل امکانات زندگی می‌کنند. حتی در یک ساختمان سه طبقه فقط یک سرویس بهداشتی وجود دارد.

وی گفت: اگر آموزش و پرورش استان همکاری نمی‌کرد حتی این دانشجویان استاد هم نداشتند و معلم‌های آن‌ها به عنوان یک استاد تدریس می‌کردند. باید به این نکته هم توجه کرد که پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بسیار خوب است اما در مقابل، تقاضایی که دانشجویان دارند این است که پرسنل افزایش پیدا کند و فضای آموزشی بهتر شود نه اینکه با همان فضایی که برای 8000 دانشجو در نظر گرفته شده است 25 هزار دانشجوی جدید بگیرند.

بودجه دانشگاه فرهنگیان صفر است

دبیر شورای صنفی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که نمایندگان مجلس بودجه امسال را می‌بندند و اگر بودجه سال‌های گذشته را نگاه کنید همه دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه فردوسی، دانشگاه تهران و ... یک بودجه خاص دارند ولی متاسفانه برای دانشگاه فرهنگیان این بودجه صفر است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در ردیف بودجه قرار ندارند و هزینه‌های دانشگاه جدای از آن سرانه غذایی و خوابگاهی که به عهده ماست حتی برای ساخت و ساز هم اگر رئیس دانشگاه بتواند خیریه‌ای پیدا کند آن کار انجام می‌شود در غیر این صورت با کسر حقوق دانشجویان صورت می‌گیرد.

دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه هزینه‌زا تلقی می‌شود

وی تصریح کرد: شاید بزرگترین دغدغه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شورای صنفی این مسائل نباشد بلکه نوع نگرش مسئولین در آموزش و پرورش است که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه هزینه‌زا تلقی می‌شود. در صورتی که همین دانشجویان، فرزندان این مسئولین را در آینده تربیت می‌کنند اما متاسفانه با این دید نگاه می‌کنند که دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هیچ کاری انجام نمی‌دهد و تنها حقوق می‌گیرد. این امر باعث شده که ما سرانه، بودجه، امکانات خوابگاهی مناسب و ... نداشته باشیم. اگر دید مسئولین نسبت به این دانشگاه نوپا درست می‌بود قطعا تغییر می‌کرد، اما دید مسئولین همان هزینه‌زا بودن است.

اخلاصی خاطرنشان کرد: این نکته را باید متذکر شوم که بسیاری از افراد صدای دانشگاه فرهنگیان را شنیدند و از مشکلات آگاهی پیدا کردند اما هنوز مشکل وجود دارد. از جمله اقداماتی که انجام دادند افزایش حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود اما لازم است این نگاه بزرگتر باشد و مسئولین عزم جدی نسبت به مشکلات دانشگاه فرهنگیان داشته باشند تا این دانشگاه را به حرکت درآورند. باید گفت که دغدغه مجلس آموزش نیست چراکه وضعیت مدارس و دانشگاه‌های بعضی از استان‌ها را مشاهده می‌کنیم و توقع داریم که این مسائل برای آن‌ها دغدغه شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top