تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/18 - 02:21
کد خبر: 337774

رائفی‌پور: مشروع را باید مقبول مردم کنیم

سخنران و نظریه‌پرداز ایرانی گفت: مشروعیت به شرطی صحیح است که بتوانیم آنچه را مشروع است نزد مردم مقبول کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی اکبر رائفی پور، سخنران و نظریه پرداز در مراسم روز دانشجوی دانشگاه خوارزمی که روز گذشته برگزار شد، به تشریح مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: حکومت دینی ما مشروع است به شرط آنکه مقبولیت داشته باشد.

رائفی پور توضیح داد: به این معنی که مشروعیت به شرطی صحیح است که بتوانم آنچه مشروع است را مقبول کنیم. ما مشروعیم به شرط کارآمد بودن و اگر دردی از مردم دوا نکنیم و حرف‌های زیبا بدون ضمانت اجرا بزنیم، مشروعیت ما زیر سوال می‌رود.

وی بیان کرد: مشروعیت مقبول به این معنی است که بتوانیم در جامعه ولایت فقیه را فهم کنیم و جایگاه ولایت فقیه را در ساختار اجتماعی و سیاسی برای مردم تبیین کنیم.

رائفی پور با بیان اینکه خواسته اصلی انقلاب اسلامی، گسترش عدالت در زمین بوده است، ادامه داد: عدالت بزرگترین خواسته بشری است به طوری که حتی ظالم‌ترین حکومت‌ها هم عدلیه دارند و عدالت را می‌پسندند.

وی به توضیح درباره اضلاع مشروعیت انقلابی پرداخت و با بیان اینکه هر یک از این اضلاع گرفتار نوعی افراط هستند، گفت: از همین طریق چهار انحراف در کشور ایجاد شده است.

رائفی پور گفت: عده‌ای در کشور صرفا مقبولیت را هدف قرار داده اند و هرآنچه مردم گفتند خواه به حق و خواه ناحق مبنای خود فرض کردند. آنان به مرز تساهل و تسامح رسیدند و حتی گاهی دچار پوپولیسم شدند.

وی با بیان اینکه پوپولیسم به معنی مردم داری نیست، گفت: پوپولیسم عوام فریبی است و حرف‌های قشنگی است که در عمل قابل اجرا نیست و باعث فریب مردم می‌شود.

رائفی پور با بیان اینکه اصلاح طلبان با مبنا قراردادن مقبولیت دچار انحراف شده اند، گفت: اصلاح طلبان دچار نوعی از عوام فریبی شده اند و به هر طریقی که مردم بخواهند، آنان راه می‌آیند.

وی ادامه داد: کسانی که قبلا طرفدار اقتصاد دولتی بودند و اکنون دارند از اقتصاد آزاد دفاع می‌کنند گرفتار مقبولیت افراطی هستند که بی مبنا بودن این جماعت را نشان می‌دهد.

این سخنران مذهبی ضلع دوم مربع مشروعیت انقلابی را ضلع کارآمدی توصیف کرد و گفت: این افراد صرفا به کارامد بودن تکیه کردند و بعد‌ها تکنوکرات‌ها از میان آنان بیرون امدند. سرسلسله آنان هاشمی رفسنجانی است و به اعتقاد آنان اگر در جریان ساخت و ساز‌ها تخلفی هم صورت گرفت، اشکالی ندارد و به سود ساخت و ساز می‌ارزد.

وی با بیان اینکه این افراد دچار اشرافی گری، رانت و شرکت‌های خانوادگی شدند، گفت: این رویکرد معضلی به وجود آورد که نتیجه آن مسئولان چندمیلیاردی بود و تهران را شبیه اختاپوسی ساختند در جنوب دماوند که از پاکدشت تا هشتگرد مساحت دارد و گفتند هرکه پول ندارد از تهران بیرون برود.

رائفی پور ضلع سوم این مربع را گروهی از ولایت مداران دانست و گفت: این افراد دچار تقلید کورکورانه و بدون عقلانیت شدند. این افراد هر کسی جز خود را ضدولایت فقیه خواندند و عقل جمعی و تحلیل را کشتند.

وی ادامه داد:، اما وقتی عملکرد این افراد را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که از ولایت فقیه فاصله‌ای به اندازه چند سال نوری دارند.
رائفی پور با بیان اینکه ضلع چهارم گروهی بودند که توجه به عدالت باعث شد آنان از مصلحت، حکمت و ساختار‌های رسمی و قانون مداری کشور فاصله بگیرند، گفت: این افراد را اطرافیان رئیس جمهور پیشین شکل می‌دهند.

وی توضیح داد: به نظر می‌رسد مقبولیت و مشروعیت در گروهی جمع می‌شود که مقبولیت را بپذیرد، دچار اشرافی گری نشود، عدالت خواه باقی بماند و در چاه پوپولیسم و عوام گرایی نیفتد. مردمی باشد و از مردم برآید و با مردم بماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top