تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/18 - 03:14
کد خبر: 337776

سلحشوری و مومنی در دانشگاه شهید بهشتی چه گفتند؟

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کار ایران با زنده باد و مرده باد جلو نمی‌رود بلکه با آگاهی، مسوولیت پذیری و توسعه جلو می‌رود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، پروانه سلحشوری نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی درباره دلیل استعفا ندادنش علی‌رغم انتقادهایی که دارد با بیان این‌که «عقب نمی‌نشینم تا روزی که هستم» اظهار کرد: خیلی از همکاران من هستند که دل خوشی دارند و ثبت نام کردند. بعضی‌ها معتقدند که می‌شود به صندوق رای اعتماد داشت. ما هم استعفا ندادیم و طرح کمیسیون ویژه را با فوریت امضا کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیسی مبنی بر این‌که حساب مردم از اشرار جداست؟ به برخوردهای انجام شده با برخی از تجمع کنندگان در حوادث اخیر اشاره کرد و ادامه داد: آقای رئیسی در موقعیتی هستند که این حرف را به راحتی می گویند ولی ایشان باید پاسخ دهد که چرا دانشجویان ما الان در زندان هستند؟

وی خطاب به دانشجویان گفت: الان شما ناراحت و خشمگین هستید باید این خشم را کنترل کرد تا مطالبات مردم مطرح شود. جامعه مدنی و بخش روشنفکر باید در کمال آرامش پیش رود. با جلوگیری از خشونت مطالبه خود را بخواهد.

سلحشوری در پاسخ به این پرسش که دائم مشکلات را به گردن نظام می اندازید در حالی که سهم خود را نمی بینید؟ گفت: من هیچ گاه در دولت نبودم. سال‌ها معلم بودم و چند سالی دانشگاه تدریس کردم. در تاریخ مجلس فقط مجالس سوم و ششم اصلاح طلب بودند و سایر مجالس دست اصولگراها بوده است. برخلاف نظر شما چیزی در دست ما نبود. اگر دست من بود در کنار مجلس نهادهای دیگر نمی‌گذاشتم که بتوانند قانونگذاری کنند. چیزی در دست اصلاح طلبان نبوده است. امیداوارم درس بگیرند.

وی درباره راهکار مجلس برای آزادی دانشجویان گفت: وقتی اسم دانشجویان زندانی می‌آید ما هم متاثر می‌شویم. این را هم بگویم من تقابل بسیجی با انجمن اسلامی، تقابل نماینده مجلس و حکومت با مردم را قبول ندارم. این‌ها جز تفرقه بینداز و حکومت کن چیز دیگری نیست. ما پیگیر آزاد کردن دانشجویان و غیر دانشجویان در حوادث ۹۶ بودیم و الان هم در ادامه همان تلاش ها کار آزادی دستگیرشدگان را ادامه می دهیم و تماس های زیادی هم در این ارتباط داریم.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش دیگری خاطرنشان کرد: راه اصلاح طلبی از دوران مشروطیت شروع شده است و حرفم با شما این است هر کاری می کنید این کشور را دیگر به سمت یک انقلاب دیگر نبرید. باید حاکمیت را به سمت و سویی هدایت کنیم که دست به اصلاحات اساسی در کشور بزند.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «این ویژگی ساختاری را داریم که حکومت‌ها را همیشه مقصر دانستیم» بدنه اجتماعی را بی‌تاثیر ندانست و خطاب به دانشجویان گفت: از شما خواهش دارم با هم دوست باشید و به هم احترام بگذاید.

فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی در مراسم گرامیداشت 16 آذر که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: اساس ماجرای 16 آذر و سه آذر اهورایی، ماجرای عنصر زمان آگاهی و مسوولیت شناسی است و حرکت دانشجویی زنده این است که تفسیرهای روز آمد از این عناصر را در دستور کار قرار دهند. در سایه چنین جنبش دانشجویی جامعه این توفیق را پیدا می کند که به آینده خود امیدوار باشد و از دسیسه های منفعت طلبان اصحاب قدرت کنار بماند.

وی ادامه داد: در قرن بیستم ایران از نمونه‌های تاریخی بود که سه جنبش فراگیر را تجربه کرد. اول انقلاب مشروطیت بود، دوم نهضت ملی شدن نفت و سوم انقلاب اسلامی بود و مساله اساسی این است که هر سه این تلاش های توسعه خواهانه با این که هر سه در معرض بی سابقه ترین فشارهای داخلی و خارجی بودند اما در استمرار آن حرکت و درونی سازی دستاوردهایشان ناکام و نافرجام بودند. وظیفه جامعه علمی ما این است که چرایی و چگونگی این مساله را تحلیل و رمزگشایی کنند.

مومنی گفت: در گزارش وضعیت اجتماعی کشور از سه بحران بنیادی نام برده، کارایی حکومت، نابرابری‌های فزاینده و اعتماد. ما در این زمینه مسوولیت بزرگی داریم و برای آسیب‌شناسی و ارائه راه حل برای برون رفت از این مسائل هیچ عنصری به اندازه آگاهی و مسوولیت‌پذیری جامعه موثر نیست.

این استاد دانشگاه معتقد است: بزرگترین کفران نعمت در کشور این است که سهم دانایی در فرایندهای تصمیم گیری و تخصیص منابع ما بسیار ناچیز است و مثل هر حقی که گرفتنی است باید در این زمینه برای خود مسوولیت تعریف کنیم.

مومنی ادامه داد: سلطه مناسبت‌های فسادساز و رانتی باعث شده توسعه خواهی در سطح بالای تصمیم گیری جای خود را به روزمرگی و کوته نگری داده است، از این رو نیاز است تا آگاهی و مسوولیت پذیری را به جامعه تزریق کنیم و پرچم توسعه خواهی را  همچنان برافراشته نگه داریم.

در این هنگام تعدادی از دانشجویان با فریاد و قطع سخنان مومنی خواستار سخنرانی وی درباره حوادث اخیر شدند نه بحث توسعه ملی.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به فریادهای اعتراضی دانشجویان سخنانش را با بیان این جمله تمام کرد که "کار ایران با زنده باد و مرده باد جلو نمی رود بلکه با آگاهی، مسوولیت پذیری و توسعه جلو می رود."

نماینده انجمن اسلامی آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای این مراسم در سخنانی با بیان این‌که «این انجمن مدافع عملکرد مسوولان و منتقد آن‌ها و خواستار دعوت از هر کدام از مسوولان برای پاسخگویی آن‌هاست» نسبت به عملکرد دولت در شیوه اصلاح قیمت بنزین انتقاد کرد و ادامه داد: به خاطر اجرای افزایش قیمت بنزین الان عده ای از دانشجویان در راهروهای قوه قصاییه و دادگاه ها هستند در حالی که جای دانشجو داخل زندان نیست. مسوولان می گویند نمی دانیم کجا دستگیر شده اند و ربطی به دانشگاه ندارد اما مگر مساله این است، مگر مهم است دانشجو کجا دستگیر شده است. ما درخواست داریم که آقای روحانی پاسخگو باشد.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:شان نماینده آن است که اهداف مردم را دنبال کند، اگر کسی از قانون اساسی پاسداری نکند و اتفاقی بیفتد که روند قانونی برای آن طی نشده نماینده مجلس نیست اگر نمی توانید این کار را انجام دهید استعفا دهید.

در ابتدای این مراسم نیز بیانیه انجمن اسلامی آزادیخواه دانشگاه شهید بهشتی در انتقاد به تحولات اخیر در ارتباط با گرانی قیمت بنزین و نحوه برخورد با اعتراض مردم، عملکرد دولت و رییس جمهور، نمایندگان مجلس و نیز برخی شخصیت های سیاسی اصلاح طلب قرائت شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top