تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/09/24 - 09:30
کد خبر: 338405

بررسی دلایل خروج استراماچونی از ایران؛

فشار از بالا چانه‌زنی از پایین

فشار از بالا چانه‌زنی از پایین

دولتی ها به جای پاسخگویی در برابر عملکرد مدیران باشگاهی که منصوب خوشان است، و با ضعف عملکردی آن ها دل میلیون ها ایرانی طرفدار فوتبال را لرزاند، سعی دارند تقصیرات را به گردن عدم پذیرفتن FATF بیندازند؛ درحالیکه این دو موضوع به همدیگر مرتبط نیستند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از قهر استراماچونی و البته نتایج ضعیف ویلتموس با تیم ملی و قطع همکاری این دو مربی با فوتبال ایران طیف غربگرا در دولت و رسانه ها علی الخصوص روزنامه های زنجیری سعی داشتند با سوار شدن بر موج احساسات مردمی و ربط دادن قطع ارتباط مربیان به FATF از آب گل آلود بی تدبیری مسئولین وزارت ورزش و جوانان و مدیریت باشگاه استقلال حداکثر استفاده سیاسی را ببرند.

اصلاح طلبان در اتفاقات گذشته با سیاسی کردن مسائل مردم سعی دارند خواسته های خود را به نظام و ساختارها تحمیل کنند؛ اتفاقی که نه تنها راه حلی برای مسائل نداشته بلکه خواسته های مردمی را منحرف می کند.

این بار نارضایتی میلیون ها هوادار استقلالی که تیم شان را بعد از سال ها در صدر جدول می دیدند و با رفتن ناگهانی سرمربی ایتالیایی شان همه چیز را بر باد رفته می بینند؛ پلکان خوبی برای فشار ازبالا چانه زنی از پایین دولتی ها و حامیان شان بود.

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران هفدهم آذرماه قراردادش را به صورت یک‌طرفه با این تیم فسخ کرد، این تصمیم آنچنان غافلگیرکننده بود که بسیاری از هواداران این تیم را شوکه کرد. هنوز هم با وجود گذشت چند روز از این اتفاق و تغییر و تحولاتی که در بدنه مدیریتی باشگاه استقلال به وجود آمده، کماکان سرنوشت سرمربی استقلال در خصوص بازگشتش به این تیم نامعلوم و مبهم است.

دولتی ها به جای پاسخگویی در برابر عملکرد مدیران باشگاهی که منصوب خوشان است، و با ضعف عملکردی آن ها دل میلیون ها ایرانی طرفدار فوتبال را لرزاند، سعی دارند تقصیرات را به گردن عدم پذیرفتن FATF بیندازند؛ درحالیکه این دو موضوع به همدیگر مرتبط نیستند.

البته جالب تر اینجاست که دولتی که شعار ارتباط با جهان را می داد امروز از کوچک ترین ارتباطات بین المللی عاجز مانده و حتی نمی تواند حقوق مربیان خارجی شاغل در ایران را بدون حاشیه پرداخت کند.

عدم تعهد باشگاه استقلال به رقم قرارداد وی و همچنین بلوکه شدن حساب این مربی در ایتالیا شروع این ماجرا بود.

کارشناسان چه می گویند؟
اما واقعیت ماجرا چیست؟ کارشناسان و متخصصین در این مورد چه می گویند؟ آیا واقعا مشکل در نپذیرفتن اف ای تی اف است؟

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتشار پستی در توئیتر به ماجرای پرداخت نشدن طلب آندره‌آ استراماچونی سرمربی چندماه اخیر تیم فوتبال استقلال پرداخت. او استعفای سرمربی آبی‌پوشان را اینگونه تحلیل کرد:

"دیروز آقای عراقچی در جلسه کمیسیون عمران مجلس دربیان محدودیت تبادل مالی، گفت که سه نوبت از ۳ مبدأ تلاش شد طلب آقای استراماچونی به حسابش در ایتالیا واریز شود که هر سه اقدام ناموفق بود و بانک ایتالیایی حساس شده و طبق ضوابط FATF حساب بانکی او را به ظن پولشوئی مسدود کرده است."

پوریا آسترکی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی  به مطلب منتشر شده از سوی نماینده اصلاح‌طلب اشاره کرد و در واکنش به ادعای این نماینده مجلس که پرداخت نشدن طلب استراماچونی را به FATF گره زده بود، نوشت:

"مشکل استراماچونی این نبود که ایران FATF را تصویب نکرده، مشکل این بود که ایتالیا اجرایش کرده. نظری در مورد FATF ندارم، اما ربط دادنش به ماجرای استراماچونی خنده‌دار بود."

مسعود براتی/ کارشناس حوزه تحریم
مسعود براتی کارشناس حوزه تحریم و FATF  با رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF، گفت: ما هنوز در لیست سیاه fatf قرار نداریم بلکه به ما تا بهمن‌ماه فرصت داده شده است که اگر اقداماتی که fatf از ما خواسته انجام نشود، وارد لیست سیاه خواهیم شد. مشکل اینجاست که رابطه کارگزاری بین بانک‌ها وجود ندارد و این مسئله هم ربطی به fatf ندارد.

وی افزود: اگر حساب‌های استراماچونی‌ آنطور که ادعا می‌شود بلوکه شده باشد به‌دلیل این است که شیوه پرداخت مشکوک به پولشویی است و نیاز به تعین تکلیف دارد. بانک‌های ایتالیا به دو دلیل می‌تواند حساب را بلوکه کند. یکی اینکه احساس کند این پول از سمت ایران آمده و چون ایران تحت تحریم آمریکا است و آمریکا گفته باید بانک‌های اروپایی نسبت به این قضیه مراقبت داشته باشند، بانک ایتالیایی یک اقدام تامینی انجام داده ! البته این اقدام بعید است چون در شرایط تحریم اصلاً اجازه تراکنش هم داده نمی‌شود.

این کارشناس حوزه تحریم تصریح کرد: آنچه محتمل بنظر می‌رسد این است که شیوه واریز پول، شیوه‌ای بوده که در استاندارهای مبارزه با پولشویی پرریسک محسوب می‌شود. برای مثال از صرافی‌های مختلف پول به حساب وی واریز شده و عدد درشتی را نشان می‌دهد. این به استانداردهای پولشویی ارتباط دارد و استاندارها در آنجا به‌گونه‌ای بوده که حساب را مسدود کردند. در این حالت نیز مشکلی وجود ندارد و استراماچونی می‌تواند با نشان دادن قراردادهایش با استقلال را نشان دهد و بگوید پول‌ها ناشی از این قرارداد است و مشکلش حل می‌شود.  بهرحال در شرایط تحریمی، اقدامات پرریسک طبیعی است و این ناشی از تحریم‌های‌ آمریکا می‌باشد.

براتی با تاکید بر اینکه اگر کشورمان لوایح FATF را تصویب کرده و به آنها ملحق شده بود، همین اقداماتی که اکنون می‌توانیم برای دور زدن تحریم های بانکی انجام دهیم را نمی‌توانستیم انجام دهیم، گفت: ادعای اینکه مشکل ناشی از FATF است بسیار بی‌ربط است.

مجید شاکری/ کارشناس اقتصادسیاسی
مجید شاکری، دیگر کارشناس اقتصاد سیاسی با تاکید بر اینکه FATF هیچ ارتباطی به واقعه ای که رخ داده ندارد، گفت: طی مدت اخیر هیچ تغییری در ارتباط با موضوع FATF در پرونده کشورمان رخ نداده و شرایط کانترمژر تغییری نکرده است؛ توصیه های BI و H از بخش توصیه های ۱۹ که تغییراتی را برای کشورمان اعمال کرده نیز هیچ تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی در این پرداخت ندارند چرا که موضوع استراماچونی هیچ ربطی به FATF ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کشورمان به کنوانسیون های CFT و پالرمو ملحق شده بود هیچ اثری ، نفیا یا اثباتا ، در این پرداخت رخ نمی داد، گفت: فرضا اگر روزی FATF کشورمان را از حالت تعلیق لیست سیاه خارج کرده و به کانترمژر برگرداند ( که هنوز برنگردانده) ، فضای مالی ایران را واجد ریسک خواند دانست، نه تراکنشی که ذینفع آن یک ایرانی یا غیرایرانی طرف قرارداد با ایران است. چون فضای مورد توجه FATF ، «ایرانی بودن» نیست بلکه «فضای مالی ایران» است. بنابراین اینکه برخی هم می گویند « علت اینکه دانشجوی ایرانی در خارج از کشور نمی تواند قبض‌هایش را پرداخت کند این است که ایران لوایح FATF را تصویب نکرده»، کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه فینسن ( برخلاف FATF که «فضای مالی ایران» را دارای ریسک می‌داند) ، هر فرد ایرانی و هر تراکنش با منشا و ذینفع نهایی ایرانی یا هر تراکنشی که به هر نحوی به یک نیروی ایرانی یا موضوع ایران برگردد، مسدود می شود. یعنی مساله‌ای که پرداختی استراماچونی با آن مواجه است، مربوط به تحریم های آمریکا و دستورالعملی است که فینسن برای بانکهای دنیا از جمله بانکهای ایتالیایی تعیین کرده است.

عباس عراقچی
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز امروز در گفت‌وگویی مشکل را در تحریم‌های‌ آمریکا دانست و گفت: آقای استراماچونی می‌داند مشکلات پرداخت در حقوق او ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست و قطعا با علم به این موضوع با باشگاه استقلال تهران قرار داد بسته است. امیدوارم با تلاش‌های سفیر ایتالیا در تهران بزودی او را مجددا در سمت سرمربیگری تیم استقلال تهران ببینم.

استراماچونی
علاوه بر بلوکه شدن حساب‌ بانکی استراماچونی، مشکل دیگر در نپرداختن به‌موقع حق و حقوق سرمربی این باشگاه است. وی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ایل‌مساجرو» چاپ رم، به بی‌نظمی در پرداخت‌هایش اشاره کرده است: "زمانی که هدایت پاناتینایکوس را برعهده داشتم، آنها حتی 6 ماه در پرداخت دستمزد دیرکرد داشتند، اما در ایران رسماً بی‌نظمی بود."

مازیار ناظمی سخنگوی وزارت ورزش گفته با تلاش هایی که صورت گرفته است مشکل مالی استراماچونی حل شده و پول او آماده پرداخت است.

مشکل مدیریتی است
با وجود اینکه بسیاری مشکل استراماچونی را مشکلات پولی وی عنوان کرده‌اند،  وی در مصاحبه با یک برنامه رادیویی در ایتالیا، علاوه بر اشاره به مشکلات پولی باشگاه، مشکلات داخلی و اختلافاتش را نیز یادآوره شده و گفته است "من به تازگی با کاپیتان تیم صحبت کردم. همه در تلاش هستند. سیاستمداران و حتی سفارت ایتالیا در ایران تلاش می کنند. اگر فرد «اشتباهی» (مقصر) استعفا بدهد و شرایط نرمال شود، آماده‌ام که همین صبح فردا به ایران برگردم."فرد اشتباه آیا مدیرعامل باشگاه نبود؟

درنهایت همه عوامل چه کارشناسی و چه اقرار بازیکنان و مربی استقلال حاکی از سوء مدیریت مدیران اصلاح طلب و اعتدال است و نه کنوانسیون ها یا سازوکارهای بین الماللی و بنظر می رسد این موج سواری بر احساسات مردمی بسیار ناجوانمردانه است. شاید برای پایان یک جمله کافی باشد بدون مدیران دولت تدبیر استقلال در صدر قرار گرفت.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top